| کد خبر: 131597 |

مدیرعامل بن ریل در پاسخ به تین نیوز:

◄ کسی نمی تواند بگوید برجام در حوزه اقتصادی موثر نبوده است

تین نیوز

مدیرعامل بن ریل اظهار داشت: بن ریل تنها شرکتی است که در سال های اخیر با راه آهن آلمان قرارداد بسته است. این قرارداد در بخش بهره برداری است و هدف آن نیز بهبود و ارتقا کیفیت خدمات و استاندارد کردن خدمات مسافری است.

 

به گزارش خبرنگار تین نیوز، علیرضا شیخ‌طاهریان در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی و در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه با واگن‌سازهای داخلی برای ساخت 50 دستگاه واگن قرارداد بسته‌ایم، گفت: تعهدات مالی خود را طبق قرارداد به واگن‌سازها ارائه داده‌ایم و از آنها خواسته‌ایم در صورت رعایت استانداردهای ما و تأمین به موقع واگن‌ها قراردادهای بعدی را هم منعقد می‌کنیم. در حال حاضر با واگن‌سازی پلور سبز قرارداد ساخت 50 دستگاه داریم که 28 دستگاه آن تحویل شده و 22 دستگاه آن در آینده به ما تحویل داده می‌شود.

 

برند بن‌ریل برای راه‌آهن شرقی بنیاد، تأسیس و ثبت قانونی شد

مدیرعامل بن ریل در ابتدای سخنان خود و در پاسخ به سوال خبرنگار تین نیوز مبنی بر فعالیت سال های اخیر بن ریل به خصوص پس از تغییر برند این شرکت اظهارداشت: مجموعه راه آهن شرقی بنیاد بیش از 2 دهه است که به عنوان اولین شرکت خصوصی  که در بخش حمل و نقل ریلی کشور فعال شد در صنعت ریلی کشور حضور دارد. این شرکت کار خود را با واگن های مسافری و باری آغاز کرد اما از سال 93 این دو بخش از یکدیگر تفکیک شدند و در قالب 2 شرکت مستقل فعالیت می کنند. یکی از این شرکت ها شرکت راه آهن شرقی بنیاد بود که بعدها تحت عنوان برند بن ریل به فعالیت خود ادامه داد.

 

شیخ طاهریان با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان در هر حوزه ای که حضور دارد صاحب برندهای بزرگ است اما در بخش حمل‌ونقل در چند سال گذشته به برند بزرگی دست نیافته بود اظهار داشت: از آنجایی که راه‌آهن شرقی بنیاد به عنوان یکی از زیرمجموعه بنیاد مستضعفان حدود 2 دهه است که در صنعت ریلی حضور دارد، از یک سال پیش و با مدیریت جدید، تلاش‌های ریاست بنیاد مستضعفان و مجموعه راه‌آهن شرقی بنیاد، برند بن‌ریل برای راه‌آهن شرقی بنیاد تأسیس و ثبت قانونی شد.

 

مدیرعامل بن ریل با اشاره به اینکه در روز دوم نمایشگاه از مجموعه هویتی بن ریل شامل رنگ، لوگو، لوگو تایپ، شعار، ماموریت و چشم انداز بن ریل رونمایی شد، گفت: امروز می توانیم ادعا کنیم راه آهن شرقی بنیاد صاحب یک برند خوشنام در صنعت ریلی مسافری است. در زمینه کیفیت می توان ادعا کرد امروزه در میان قطارهای کشور بالاترین میزان کیفیت را قطارهای بن ریل به صورت مجموعاً دارا است. ممکن است رقبای ما چند قطار ویژه داشته باشند اما بن ریل بیش از 10 رام قطار با کیفیت مطلوب، استاندارد و یکسان در سطح کشور داریم. روزانه 14رام قطار توسط بن‌ریل در سطح خطوط ریلی کشور تردد می‌کند. عنوان شرکت نیز که در حال ثبت کردن آن هستیم «قطارهای مسافری بن ریل» است.

 

وی در ادامه اظهار داشت: سال گذشته بیش از 1.7 میلیون نفر مسافر توسط این شرکت ریلی در کشور جابه‌جا شد. بن ریل بعد از رجا دومین اپراتور قطارهای مسافری در کشور محسوب می شود.

 

در پی آن هستیم که هر سال 5 درصد کیفیت را ارتقا و نرخ‌ها را کاهش دهیم

سخنگوی انجمن صنفی حمل و نقل ریلی در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار تین نیوز مبنی بر اینکه شما بالا بودن نسبی قیمت بلیط های بن ریل را کیفیت قطارهای آن می دانید. کیفیت اشاره شده مربوط به کدام بخش ها است؟ اظهار داشت: ما معتقد هستیم که سفر یک پکیج است و کسی که تصمیم گرفته سفر انجام بدهد همزمان به دنبال کیفیت، قیمت، کاهش زمان سفر و... است. ما تلاش می کنیم در بن ریل کیفیت مناسب را با قیمت متناسب در اختیار مردم قرار دهیم و به دنبال ارتقای کیفیت و کاهش نرخ‌ها هستیم و اگر بتوانیم هر سال 5 درصد کیفیت را ارتقا و نرخ‌ها را کاهش دهیم به تعهدات خود در اقتصاد مقاومتی عمل کرده‌ایم.

 

مدیرعامل بن ریل در ادامه با اشاره به اینکه از تکالیف بنیاد توسعه کمی بن‌ریل است، گفت: باید تا سال 97 به میزان 2.5 میلیون مسافر توسط بن‌ریل در کشور جابه‌جا شود. در این راستا دو برنامه مدنظر داریم که اول افزایش بهره‌وری قطارها و سپس ارتقای ناوگان با اولویت تولید داخل و البته رعایت استانداردهای ما است. در صورتی که تولیدکنندگان داخلی توان عرضه تعداد واگن مدنظر ما را طبق برنامه های پیش بینی شده نداشته باشند قطعا از توان تولیدکنندگان خارجی نیز استفاده خواهد شد.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار تین نیوز در خصوص عمر ناوگان بن ریل اظهار داشت: در حالی که متوسط عمر ناوگان ریلی کشور 30 سال است متوسط عمر ناوگان این شرکت مسافری ریلی کمتر از 11 سال است. در حال حاضر 128 دستگاه واگن داریم و باید بیش از 100 دستگاه واگن دیگر نیز به ناوگان خود بیفزاییم.

 

شیخ طاهریان در پاسخ به سوال خبرنگار تین نیوز در خصوص وضعیت بخش خصوصی ریلی و امکان به سوددهی رسیدن این بخش اظهار داشت: نخست اینکه سیاسیت های کلی کشور بایستی به سمت حمایت از حمل و نقل ریلی مسافری برود البته شاید بخشی از این موضوع نیز به دلیل عدم توانایی شرکت های بخش ریلی در ایجاد جذابیت لازن برای جذب مسافر به این بخش بوده است. بخش ریلی نیازمند حمایت است اما صرفاً حمایت راه حل خروج از این وضعیت نیست. در کنار حمایت دولت بایستی شیوه مدیریتی نیز در بخش حمل و نقل ریلی مسافری تغییر کند. در کنار حمایت دولت باید شیوه‌های مدیریتی در صنایع ریلی کارشناسی و حساب شده باشد.

 

مدیرعامل بن ریل با بیان اینکه قراردادی با شرکت دولتی راه‌آهن آلمان برای ارتقای کیفیت ناوگان بن‌ریل منعقد شده است اظهار داشت: این قرارداد تا 50 درصد هم پیشرفت دارد و هر دو طرف رضایت دارند ضمن آنکه امروز تفاهم‌نامه دیگری با شرکت دولتی راه‌آهن آلمان در بحث‌های فنی، مالی، مطالعات زیرساخت و مشاوره در حوزه‌های مختلف ریلی داریم. بن ریل تنها شرکتی است که در سال های اخیر با راه اهن آلمان قرارداد بسته است. قرارداد بسته شده در بخش بهره برداری است و هدف آن نیز بهبود و ارتقا کیفیت خدمات و استاندارد کردن خدمات مسافری است.

 

شیخ طاهریان در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار تین نیوز در خصوص تاثیر برجام بر فعالیت بن ریل اظهار داشت: بدون شک تحریم ها در مراودات اقتصادی شرکت ها تاثیر بسیاری می تواند داشته باشد و هیچ کس نمی تواند ادعا کند که تحریم ها هیچ تاثیری در رفتارها و تصمیمات انها نداشته است. بدون شک تحریم ها تاثیر منفی و برجام تاثیر مثبتی بر صنعت ریلی گذاشت اما ما در دوران تحریم نیز تسلیم تحریم ها نشدیم. قرارداد ما با آلمان در دوران تحریم ها فراهم شد اما پس از برجام عملاً امضا و اجرایی شد.

 

قیمت واگن داخلی بهتر اما کیفیت آن کمتر از واگن ساخت خارج است

مدیرعامل بن‌ریل با بیان اینکه با واگن‌سازهای داخلی برای ساخت 50 دستگاه واگن قرارداد بسته‌ایم، گفت: تعهدات مالی خود را طبق قرارداد به واگن‌سازها ارائه داده‌ایم و از به آنها گفته ایم در صورت رعایت استانداردهای ما و تأمین به موقع واگن‌ها قراردادهای بعدی را هم منعقد می‌کنیم. در حال حاضر با واگن‌سازی پلور سبز قرارداد ساخت 50 دستگاه داریم که 28 دستگاه آن تحویل شده و 22 دستگاه آن در آینده به ما تحویل داده می‌شود.

 

وی در ادامه و در مقایسه واگن‌های داخلی و خارجی گفت: قیمت واگن داخلی بهتر از واگن ساخت خارج است اما به همین اندازه نیز کیفیت واگن خارجی بیشتر است. در حال حاضر یک دستگاه واگن مسافری در ایران 650 هزار یورو قیمت‌گذاری می‌شود اما واگن‌های چینی 800 هزار یورو و اروپایی حداقل یک میلیون یورو است. ما به عنوان بهره بردار بهترین تعهد خود را در استفاده از ظرفیت های داخلی می دانیم تا زمانی که کیفیتی که از سمت مسافر به عنوان مصرف کننده نهایی تایید شود و نیز ظرفیت تولید تولیدکنندگان داخلی متناسب با تقاضای ما باشد.

 

وی در ادامه افزود: قراردادهای ما شاهدی بر این است که به تولیدکنندگان داخلی تا جایی که ممکن است متعهد خواهیم ماند. ما هم اکنون قرارداد جاری با شرکت های خارجی نداریم اما قرارداد جاری با شرکت های داخلی هم اکنون وجود دارد.

 

شیخ طاهریان در پایان صحبت های خود و در خصوص سامانه فروش بن ریل اظهار داشت: ما در حال حاضر به دلیل توسعه فروش بر بستر اینترنت از سال گذشته برنامه ریزی های خود را انجام داده ایم. در حال حاضر 30 درصد ظرفیت ناوگان ما در فروش اینترنتی و اپلیکیشن عرضه می‌شود. این عدد در صنعت حدود 13 تا 15 درصد است. این عدد بایستی به 50 درصد افزایش پیدا کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.