| کد خبر: 131448 |

مدیرعامل واگن‌پارس در پاسخ به تین نیوز:

◄ با حمایت‌های دولت یازدهم خط تولید واگن پارس احیا شد

تین نیوز

مدیرعامل شرکت واگن‌پارس با بیان این که با حمایت‌های دولت یازدهم خط تولید این شرکت احیا شد، گفت: خوشبختانه توانستیم با حمایت‌های دولت قرارداد تولید 27 دستگاه واگن مسافری را در سال گذشته منعقد کنیم همچنین قرارداد تعمیر 28 واگن را به امضا رساندیم و در مجموع در سال 95 قرارداد ساخت و نوسازی 54 دستگاه واگن منعقد شد.

 

به گزارش خبرنگار تین نیوز، محمد مختاری، مدیرعامل شرکت واگن پارس در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و ریلی و با حضور در میان خبرنگاران با بیان اینکه واگن پارس در زمینه تولید انواع واگن مسافری، مترو، باری و لکوموتیو فعالیت می کند اظهار داشت: واگن‌پارس کار خود را از سال 1363 شروع کرد. امروزه 50 درصد واگن‌های موجود کشور تولید واگن‌پارس بوده و در کنار آن در میان 7 شرکت واگن‌ساز، واگن پارس تنها تولیدکننده صنعت ریلی در حوزه گسترده است. ظرفیت تولید ما به صورت همزمان 1000 دستگاه واگن باری، 150 دستگاه انواع واگن مسافری و 40 دستگاه لکوموتیو است.

 

مدیرعامل واگن پارس در خصوص مشکلات پیش روی واگن پارس با اشاره به اینکه به دلیل پایین بودن تقاضا و تعداد بالای شرکت های واگن‌ساز در کشور و مشکلات مالی شرکت‌های ریلی در سال گذشته با 30 درصد ظرفیت خود کار کردیم و 70 درصد ظرفیت واگن‌پارس بلااستفاده ماند.

 

مختاری در ادامه و در پاسخ به این سوال که دلیل مخالفت شما از ایجاد فضای رقابتی در این حوزه چیست گفت: در شرایط فعلی کشور و با توجه به بازار تقاضایی در این حوزه وجود نداشت تا بخواهیم شش شرکت دیگر ایجاد کنیم. در شرایطی این شرکت‌ها به وجود آمدند که توسعه‌ای هم نیافتند و در نهایت ماموریت کارخانجات تغییر کرد. در حال حاضر شرکت واگن‌پارس با حداقل ظرفیت خود در حال تولید است و با حمایت دولت می‌توان ظرفیت تولید در شرکت‌ها را افزایش داد.

 

وی در ادامه افزود: یکی از مهمترین نیازهای شرکت‌های ریلی استفاده از تسهیلات ویژه با نرخ پایین است. اخذ تسهیلات با نرخ‌های بالا توجیه اقتصادی ندارد و مشکل اساسی این است که شرکت‌های ریلی توان مالی ندارند و باید قدرت مالی شرکت‌ها افزایش یابد. یکی از قراردادهای ما مربوط به عقد قرارداد تولید شش هزار واگن باری با تامین مالی صد در صدی روسیه  است. سهم واگن‌سازی پارس از این قرارداد ساخت 2200 واگن باری است. البته ما به نیاز داخل اکتفا نکردیم. پیش از این واگن‌پارس با کشورهای سوریه و عراق قرارداد تولید واگن داشت اما به دلیل بروز جنگ در این کشورها این قراردادها معوق شده است البته با بنگلادش و کوبا ارتباطاتی برای فروش واگن برقرار کرده‌ایم.

 

مدیرعامل واگن‌پارس در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مقایسه واگن‌های ایرانی و روسی گفت: قیمت واگن‌های ما با نرخ واگن‌های روسی رقابت می‌کند ما استاندارد UIC اروپا را داریم و در صورتی که می‌توانستیم فاینانس بیاوریم تقاضای زیادی برای خرید داریم. اگر شرکت‌های بهره‌بردار هم توان تولید نقدینگی داشته باشند ما توانایی تولید سالانه 1000 دستگاه واگن را داریم. از طریق وزرای صنعت و اقتصاد به دنبال تسهیلاتی برای پروژه‌های صادراتی بودیم اما امکان رقابت برای ما فراهم نیست زیرا واگن‌های خارجی تسهیلات با نرخ سود کمتر 3 درصد و بازپرداخت بیش از 15 سال به همراه دارند.

 

مدیرعامل واگن پارس در خصوص راه‌اندازی لیزینگ ریلی نیز اظهار داشت: هنگامی لیزینگ ریلی می‌تواند به صرفه باشد که نرخ معقول آن بهره 10 درصدی باشد و در این صورت است که شرکت‌ها از لیزینگ ریلی استقبال می‌کنند.

 

مختاری در پاسخ به سوال خبرنگار تین نیوز در خصوص اینکه شرکت های بهره بردار داخلی دلیل روی آوردن به شرکت های خارجی را بالا بودن زمان تحویل شرکت های داخلی و تفاوت کیفیت اعلام می کنند اظهار داشت: به طور قطع کیفیت واگن‌های تولیدی در ایران با واگن‌های خارجی برابری می‌کند. ما در سال 95 نسبت به سال‌های قبل رکورد زدیم و در 9 ماه 27 دستگاه واگن مسافری تولید کردیم و طی همین مدت 27 دستگاه واگن مسافری هم تعمیر کردیم که البته ظرفیت ما بیش از این ارقام است. در پایان سال 95 همچنین سه قرارداد تولید واگن منعقد کردیم که در یکی از آنها تولید 330 دستگاه واگن باری است که تا پایان امسال تحویل می‌دهیم.

 

مدیرعامل واگن پارس در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار تین نیوز در خصوص حمایت‌های دولت یازدهم از صنعت ریلی اظهار داشت: خوشبختانه توانستیم با حمایت‌های دولت قرارداد تولید 27 دستگاه واگن مسافری را در سال گذشته منعقد کنیم همچنین قرارداد تعمیر 28 واگن را به امضا رساندیم و در مجموع در سال 95 قرارداد ساخت و نوسازی 54 دستگاه واگن منعقد شد. با حمایت‌های دولت یازدهم خط تولید واگن پارس احیا شد.  در سال جاری هم قرارداد ساخت 39 دستگاه واگن مسافری و 370 دستگاه واگن باری را منعقد می‌کنیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.