| کد خبر: 131035 |

معاون فنی راه اهن در گفت و گو با خبرنگار تین نیوز:

◄ اقدامات معاونت فنی راه آهن در جهت پیشبرد اهداف ریلی

تین نیوز

معاون فنی راه آهن در پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی گفت: از جمله اقدامات مهم در معاونت فنی و زیر بنایی می توان به حوزه های خط و سازه ها، ارتباطات و علائم الکتریکی، ساختمان و تاسیسات، پروژه های برقی سازی و دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی اشاره کرد.

 

به گزارش خبرنگار تین نیوز، مازیار یزدانی، معاون فنی راه آهن در حاشیه آیین افتتاحیه نمایشگاه  حمل و نقل ریلی، تجهیزات و صنایع وابسته و در گفت و گو با خبرنگار تین نیوز گفت: حمل و نقل ریلی به عنوان الفبای توسعه پایدار پس از وقفه طولانی سرانجام طی سال‌های اخیر دچار تحول و انقلاب شگرفی شده است که حجم فعالیت‌های صورت گرفته برای تحقق چشم‌انداز راه آهن حمل و نقل ریلی پیشرفته، پیشرو و کارآمد و تبدیل شبکه ریلی به شریان های حیاتی حمل ونقل و توسعه کشور بسیار گسترده بوده که ان شا الله بتوان با توجه به برنامه ششم توسعه و عنایتی که مقام معظم رهبری و همچنین دولت محترم به توسعه این صنعت بنیادی دارند ، گام های اساسیتری در راستای افزایش ظرفیت شبکه، افزایش تناژ بار و مسافر با سرعتی بیش از پیش برداشت .

 

یزدانی در در ادامه با اشاره به اینکه اقدامات و پروژه های عظیمی در معاونت فنی و زیربنایی راه آهن در حال انجام و در دست اقدام است اظهار داشت: از جمله اقدامات مهم در معاونت فنی و زیر بنایی می توان به حوزه های خط و سازه ها، ارتباطات و علائم الکتریکی، ساختمان و تاسیسات، پروژه های برقی سازی و دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی اشاره کرد.

 

وی در ادامه افزود: از جمله مهمترین اقدامات این بخش در زمینه خط و سازه ها می توان به ایجاد سامانه نت، بازسازی خطوط مناطق کوهستانی کشور، مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای پل‌های مسیرهای با بار محوری 20 تن، مانیتورینگ دائم پل‌های مهم شبکه، ایمن‌سازی ترانشه ها با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، تثبیت زیرسازی به روش‌های مختلف، تثبیت ماسه‌های روان به روش‌های نانو،‌مهار نقطه آغازین، درخت‌کاری و ...، دو خطه سازی، خطوط حومه ای و اتصال به کشورهای همجوار اشاره کرد.

 

یزدانی خاطرنشان شد: در بخش ایجاد سامانه نت، به منظور مدیریت مطلوب دارایی‌های فیزیکی و کاهش هزینه‌های نگهداری خط از ابتدای 1393، پیاده‌سازی نت در بستر نرم‌افزار کازوین آغاز شده است. در بخش بازسازی خطوط مناطق کوهستانی کشور نیز بازسازی خطوط در مناطق لرستان و زاگرس ظرف سه سال گذشته بالغ بر 150 کیلومتر بوده است. در زمینه مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای پل‌های مسیرهای با بار محوری 20 تن نیز به منظور افزایش ظرفیت باربری این محورها به میزان بار محوری 25 تن، این پروژه تعریف گردید که تاکنون 11 قرارداد به صورت EPC در این راستا منعقد گردیده و در حال اجراست.

 

معاون فنی راه آهن در خصوص مانیتورینگ دائم پل‌های مهم شبکه نیز افزود: در حال حاضر، سامانه پایش دائم 5 سازه فنی مهم شبکه شامل 4 دستگاه پل از جمله پل ورسک، قطور، ایزدخواست و ... و یک دستگاه سوزن راه‌اندازی گردیده و اجرای سامانه مذکور در 13 سازه فنی مهم دیگر در سال جاری در دستور کار قرار دارد. در زمینه ایمن‌سازی ترانشه ها با استفاده از تکنولوژی‌های نوین نیز با توجه به وجود ترانشه های رانشی و ریزشی در مناطقی از راه‌آهن ایران، انواع روش‌های ایمن‌سازی استفاده می‌شود. همچنین در بخش تثبیت زیرسازی به روش‌های مختلف نیز با توجه به برداشت آب‌های زیرزمینی و ایجاد حفرات و ترک به خصوص در مناطق کویری ایران که شبکه راه‌آهن سراسری از آن عبور نموده است، تثبیت زیرسازی بسیار ضروری بوده و عامل متمایز این روش‌ها در ایران به دلیل اجرای آن‌ها در خطوط گرم و پرترافیک مانند خط تهران-مشهد است.

 

 وی در ادامه گفت: در در زمینه تثبیت ماسه‌های روان به روش‌های نانو،‌مهار نقطه آغازین، درخت‌کاری و ... نیز به سبب گستردگی در اقلیم‌های مختلف بیابانی در ایران استفاده از روش‌های تک گزینه‌ای پاسخگو نبوده و باید روش‌های چندگزینه‌ای بنا به شرایط منطقه استفاده گردد و این روش‌های به عنوان طرح جامع کمربندی خطوط ریلی در مناطق بیابانی راه‌آهن به صورت یک برنامه 10 ساله در حال تدوین و اجراست. همچنین در بخش دو خطه سازی نیز در حال حاضر طول مسیرهای دو خطه در کشور 622 کیلومتر بوده که با این طرح تا پایان سال 2021 به 2940 کیلومتر خواهد رسید.

 

یزدانی در زمینه خطوط حومه ای نیز افزود: هم اکنون 347 کیلومتر خطوط حومه ای در شبکه ریلی کشور موجود بوده و هدف راه آهن رسیدن به 756 کیلومتر تا پایان سال 2021 می باشد. در زمینه اتصال به کشورهای همجوار نیز با توجه به راهبرد توسعه حمل و نقل مابین شهرهای پیرامونی کشور با کشورهای همجوار در سند راهبردی کشور، می توان به معرفی پروژه های راهبردی زیرساخت توسعه کشور پرداخت. شهرهای پیرامونی ایران را باید به نزدیکترین قطب شهری کشورهای همجوار متصل نمود تا از این طرق راه مبادله کالا و تولید کالا به آسانی صورت بگیرد.

 

معاون فنی راه آهن در زمینه ارتباطات و علائم الکتریکی نیز خاطرنشان شد: این بخش نیز شامل حوزه هایی همچون سیگنالینگ، زیرساخت فیبر نوری و سیستم انتقال، دیجیتال سازی شبکه رادیویی و هوشمند سازی است. در بخش سیگنالینگ در راستای تامین زیرساخت و سرویسهای ارتباطی و نیز ارتقای ایمنی و افزایش بهره‌وری و ظرفیت شبکه ریلی بوده است. از دیگر اقدامات در این زمینه می توان به تجهیز 310 ایستگاه به سیستم علایم الکتریکی، تجهیز 273 ایستگاه و 576 دیزل در 5 محور و به کمک تجهیزات داخلی به سیستم معادل(ATC1)  که تاکنون نیمی از آن اجرا شده است، اجرای بلاک بندی میانی به طول 1850 کیلومتر و بهسازی و نوسازی 78 ایستگاه اشاره کرد.

 

وی در ادامه افزود: در بخش زیرساخت فیبر نوری و سیستم انتقال نیز بالغ بر 9000 کیلومتر فیبر نوری داشته ایم همچنین 400 ایستگاه را به سیستم های ارتباطی منطبق بر تکنولوژی روز تجهیز کرده ایم، از زیرساخت سیستم های انتقال SDH و شبکه دیتا سوئیچ برای برقراری ارتباطات صوت و داده بهره برداری شده و مسیرهای پشتیبان و استفاده از خطوط فیبر نوری هوایی در شبکه ایجاد و تقویت شده است. همچنین به شبکه زیرساختی فیبر نوری در نقاط مرزی کشور از قبیل ایستگاه رازی، جلفا، سرخس، میرجاوه، بندر عباس، بندر امام خمینی، خرمشهر، سنگان نیز در راستای انتقال ترافیک بین‌الملل بر روی بستر ارتباطی موجود و درآمد زایی از شبکه توجه های ویژه ای داشته ایم.

 

 یزدانی در ادامه خاطرنشان کرد: در بخش دیجیتال سازی شبکه رادیویی نیز رویکرد به سمت شبکه رادیویی DMR و GSMR با هدف افزایش ظرفیت انتقال داده حرکت داشته است. همچنین بهبود کیفیت ارتباطات رادیویی، تجهیز 85 ایستگاه و 400 ناقله در دستور کار است. در زمینه هوشمند سازی نیز می توان به مواردی همچون تجهیز تقاطع هم سطح، تونلها و ایستگاهها به سیستم CCTV، آماده سازی برگزاری مناقصه هوشمند سازی فنس برای اولین بار، مطالعات و اجرای سیستم هوشمند پایش ناوگان (توزین دینامیک، تشخیص داغی سر محور و صافی چرخ و ...)، مطالعات سیستم هوشمند پایش خطوط ریلی در طول بلاک توسط فیبر نوری، پیاده سازی سیستم جامع نگهداری و تعمیرات (کازوین) و اقدام برای تدوین استاندارد ملی ایمنی( به دلیل نبود سطح SIL4 در تجهیزات ) اشاره کرد.

ادامه دارد...

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.