| کد خبر: 131011 |

مدیرعامل راه‌آهن با ابراز امیدواری برای صفر شدن تعرفه‌ حمل ریلی:

◄ اگر بارها به سمت ریل نیاید، سونامی سوانح جاده‌ای در پیش خواهیم داشت

تین نیوز

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در تشریح برنامه‌های شرکت راه‌آهن در برنامه ششم اعلام کرد: تا سال ۱۴۰۵ باید حداقل ۴۰ درصد بار کشور از طریق ریل جابجا شود، البته طبق برنامه ششم، قرار است تا پایان  برنامه ۳۰ درصد بارهای کشور توسط ریل باید جابجا شود.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز سعید محمدزاده در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی گفت: شرکت‌های فولادی برنامه‌ریزی کردند تا سال ۱۴۰۵ با سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد، حجم کل بارهای ریلی به ۵۰ میلیون تن و ۲۱۰ میلیون تن بار مرتبط برسد.

 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: اگر تنها یک سوم این ۲۱۰ میلیون تن بار توسط ریل جابه‌جا شود و مابقی به سمت جاده برود، مصرف سوخت بالایی در کشور خواهیم داشت، حجم عظیمی سوخت از بین می‌رود و ایمنی در جاده‌ها کاهش می‌یابد.

 

او گفت: اگر بارها به سمت ریل سوق نیابد، در ۱۰ سال آینده سونامی سوانح رانندگی در جاده‌ها خواهیم داشت و زیرساخت‌های جاده‌ای آسیب می‌بینند. لذا باید حتماً تا سال ۱۴۰۵ حداقل ۴۰ درصد بار کشور از طریق ریل جابجا شود، البته طبق برنامه ششم، قرار است تا پایان  برنامه ۳۰ درصد بارهای کشور توسط ریل باید جابجا شود.

 

محمدزاده ادامه داد: حمل کالا در سال ۹۵ از ۲۲.۴ میلیارد تن کیلومتر به ۲۷.۲ میلیارد تن کیلومتر رسیده است، اما این رشد ۱۲ درصدی باید سهم بار ریلی به صورت روزافزون زیاد شود.

 

معاون وزیر راه  و شهرسازی با اشاره به مسئله سیاست‌گذاری در تعرفه‌ها گفت: اگر چه این موضوع راه‌اهن را درگیر برخی مسائل کرده اما به امید روزی هستیم که تعرفه حمل و نقل ریلی را به صفر برسانیم زیرا معتقدیم این اقدام به نفع همه است.

 

وی افزود: بین سال ۹۳ تا ۹۵ ، ۶۵۰۰ میلیارد تومان به شرکت راه‌اهن اختصاص یافت و این عدد به واسطه تورم نیز بیش از اعتبارات ۱۰ سال قبل آن است همچنین اختصاص بیش از یک درصد اعتبارات نفت و گاز به بخش ریلی بیانگر عزم دولت برای توسعه ریلی است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: راه‌اهن موظف شد با توجه به حجم سفرهای ریلی حومه‌ای شرکت حمل و نقل حومه‌ای را تأسیس کند و در نظر داریم ظرفیت حمل و نقل حومه‌ای ریل یرا دو برابر کنیم زیرا جابه‌جایی یک نفر کیلومتر برای سفرهای دوربرد ۲۰ سی سی و طبق آمار غیر رسمی ۷۲ سی سی صرفه‌جویی در بر دارد.

 

مدیرعامل شرکت راه‌اهن یادآور شد: در قانون دائمی مجلس ۷.۵ میلیارد دلار برای حمایت از کسانی که در ریل سرمایه‌گذاری می‌کنند که منجر به صرفه‌جویی می شود در نظر گرفته شده است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاه به توجه ویژه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به حمل و نقل ریلی بیان داشت: اقبال عمومی برای انتقال بار بر روی ریل رو به افزایش است، مسئله‌ای که در تأمین ناوگان رخ داد طی سال ۹۶ شاهد امضای قرارداد تأمین و تولید ۶ هزار واگن باری بین بخش خصوصی و تولیدکننده داخلی با فاینانس خارجی هستیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.