| کد خبر: 130704 |

معاون امور ناوگان راه آهن از تشکیل شرکت لیزینگ ملی خبرداد

◄ قرارداد تولید 6 هزار واگن باری با محوریت تولید داخلی

تین نیوز

معاون امور ناوگان راه آهن با اشاره به امضای قرارداد ساخت واگن با شرکت‌های داخلی در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی  گفت: با همکاری روس‌ها و فاینانس ۱۰۰ درصد خارجی در قالب قراردادی ۴۹۰۰ دستگاه واگن باری در داخل و ۱۱۰۰ دستگاه در خارج از کشور ساخته می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار تین نیوز، ظهرشنبه نشست خبری پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی در معاونت امور ناوگان راه آهن برگزار شد. در این نشست بابک احمدی، معاونت امور ناوگان شرکت راه اهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی از تاریخ 25 تا 28 اردیبهشت ماه 96 با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود اظهار داشت: این نمایشگاه جزء بزرگترین نمایشگاه‌های ریلی دنیا محسوب شده و حدود 300 شرکت داخلی و خارجی شامل 130 شرکت خارجی و بیش از 160 شرکت داخلی در آن شرکت خواهند کرد.

 

وی در ادامه افزود: همچنین راه‌آهن های 6 کشور خارجی و 5 انجمن صنایع ریلی کشورهای مرتبط در این نمایشگاه حضور دارند. کشورهای خارجی حاضر در نمایشگاه شامل سوئد، سوئیس، بلژیک، فرانسه، هند، اوکراین، ترکیه، نیوزلند، ایتالیا، لتونی، اسپانیا، روسیه، جمهوری چک، چین، آلمان و صربستان است. همچنین انجمن‌های ریلی کشورهای اسپانیا، ایتالیا، آلمان و لتونی نیز در کنار انجمن‌های ریلی ایران در این نمایشگاه حضور دارند.

 

معاون امور ناوگان راه آهن خاطرنشان کرد: در حاشیه نمایشگاه قراردادی هایی نیز با سازندگان واگن امضاء خواهد شد. این قراردادها از محل قراردادهای ماده 12 قانون رفع موانع تولید ناشی از صرفه‌جویی مصرف سوخت خواهد بود. طبق ماده 12 مذکور، سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی که موجب صرفه‌جویی سوخت شود، تا سقف مبلغی می‌تواند منابع مالی ناشی از صرفه‌جویی را دریافت کند.

 

تولید 6 هزار واگن باری با تامین مالی 100 درصد خارجی

 

احمدی همچنین با اشاره به اینکه قرارداد ساخت 4 هزار و 900 دستگاه واگن باری در داخل و توسط متخصصان داخلی با تأمین مالی 100 درصد خارجی در قالب پکیج 6 هزار دستگاه واگنی با همکاری روس‌ها در این نمایشگاه اجامضا خواهد شد اظهار داشت: در این قرارداد 4900 دستگاه واگن به طور کامل در داخل و از سوی 3 واگن‌ساز واگن‌پارس، واگن‌سازی کوثر و واگن‌سازی فولاد ساخته خواهد شد و 1100 دستگاه نیز در خارج از کشور ساخته می‌شود.

 

وی در ادامه افزود: طرف ما در این قراردادها روس‌ها هستند. شرطی که برای طرف روسی در نظر گرفته‌ایم، این است که تا زمانی که خط تولید داخلی فعال نشود، اجازه ورود یک دستگاه واگن خارجی هم صادر نمی‌شود. ساخت واگن‌های مذکور در داخل ظرفیتی بزرگ خواهد بود. مدت زمان ساخت این واگن ها 3 سال بوده که شامل واگن‌های لبه‌بلند برای حمل مواد معدنی است. برای این 6 هزار دستگاه واگن، حجم قرارداد 250 میلیون یورو است.

 

احمدی با اشاره به اینکه چشم‌انداز راه‌آهن برای سال 1402 در بخش ناوگان ریلی مسافری وجود 28 هزار دستگاه واگن مسافری بوده که  تا آن زمان به 4هزار دستگاه واگن باری نیاز داریم.، گفت: در سال 94 و 95 واگن هایی با عمر 55 سال و 45 سال از ناوگان خارج شدند و از دی ماه امسال واگن های بالای 30 سال در صورتی که طبق دستورالعمل بازسازی اورهال نشوند، باید از ناوگان خارج شوند که شامل 600 دستگاه است.

 

وی در ادامه افزود: برای نوسازی ناوگان مسافری به اعتبارات 55 هزار میلیارد تومانی نیاز داریم که 20 میلیارد تومان آن سهم بخش دولتی است. در راستای توسعه ناوگان، جمع منابع مالی که باید تا سال 1402 عملیاتی شود 35 هزار میلیارد تومان در بخش خصوصی و 20 هزار میلیارد تومان در بخش دولتی است که سهم بخش دولتی بدان علت است که با عنوان مثال در خط آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان به دلیل گران بودن ناوگان بخش خصوصی استقبال نکرده است. برای تامین مالی در حال مذاکره با کشورهایی نظیر چین، روسیه و تا حدودی اروپا هستیم.

 

قرارداد فعال سازی و بهسازی 60 دستگاه لکوموتیو سرد با بخش خصوصی

 

معاون امور ناوگان راه‌آهن در ادامه نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگار تین نیوز مبنی بر اینکه چه قراردادهایی در بخش لکوموتیو درنظر گرفته شده اظهار داشت: مناقصه ای برای 70 دستگاه لکوموتیو مانوری برگزار شده که در حال نهایی شدن است تا بتوانیم در داخل کشور و توسط شرکت‌های داخلی به این اقدام دست یابیم. در حال حاضر واگن پارس و مپنا در این پروژه در حال رقابت هستند. سال گذشته نیز توافقی با مپنا برای ساخت لکوموتیوهای ایران سفیر داشتیم تا 50 دستگاه لکوموتیو دیگر غیر از 150 دستگاه قبلی تحویل ما دهند.

 

احمدی در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار بازسازی و نوسازی ناوگان ریلی قرارداد فعال سازی و بهسازی 60 دستگاه لکوموتیو سرد (متوقف) با بخش خصوصی امضا کرده‌ایم که برنده این مزایده ظرف 5 سال این لکوموتیوها را فعال می‌کند و در مدت 123 سال نگهداری و فعالیت آنها را بر عهده دارد و تضمین می‌کند و پس از آن مالکیت لکوموتیوها به شرکت برنده اختصاص می‌یابد. تا سال 1402 باید 1800 دستگاه لکوموتیو به کشنده‌های راه‌آهن اضافه شود، امروز 700 دستگاه لکوموتیو گرم (فعال) داریم.

 

اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای تشکیل شرکت لیزینگ ملی

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه با موافقت رئیس جمهور خط اعتباری خاصی از محل صندوق توسعه مالی برای ایجاد شرکت لیزینگ ملی اختصاص یافته اظهار داشت: در مرحله نخست 500 میلیون دلار طی موافقت هیأت مدیره صندوق توسعه ملی به شرکت لیزینگ ملی تزریق می‌شود. همچنین این شرکت ذیل یکی از بانک‌ها فعالیت خواهد داشت که هم اکنون در حال راهزنی با بانک ها برای این موضوع هستیم تا در راستای توسعه ناوگان فعال شود.

 

احمدی در پایان سخنان خود اظهار داشت: از دیگر اولویت های راه آهن می توان به توسعه حمل و نقل ریلی و حومه اشاره کرد. شرکت ایویکو پس از تحویل 14 رام ریل‌باس متوقف شد و فعالیتی نداشت، اما پس از تزریق منابع مالی در حال حاضر 100 درصد فعال است و طبق قرارداد قبلی 6 دستگاه ریل‌باس جدید تحویل شبکه ریلی داده است و 17 دستگاه ریل‌باس دیگر نیز تا پایان امسال تحویل ناوگان ریلی می‌دهد. همچنین همزمان قرارداد 150 دستگاه واگن جدید و 50 رام ریل‌باس در قالب کنسرسیوم ایرانی-کره‌ای در حال پیگیری است که پس از نهایی شدن به اطلاع خواهد رسید.

 

پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی از تاریخ 25 تا 28 اردیبهشت ماه 96 با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. این نمایشگاه جزء بزرگترین نمایشگاه‌های ریلی دنیا محسوب شده و حدود 300 شرکت داخلی و خارجی شامل 130 شرکت خارجی و بیش از 160 شرکت داخلی در آن شرکت خواهند کرد.

بابک احمدی

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.