| کد خبر: 126678 |

بررسی رویدادهای شهرآفتاب در سال ۹۶

شهرآفتاب با ۳۲ عنوان نمایشگاهی بالقوه

تین نیوز| شهرآفتاب را باید جدیدترین سایت نمایشگاهی کشور معرفی کرد. مجموعه‌ای بین‌المللی با حدود ۱۳هزار مترمربع فضای نمایشگاهی که برگزاری برخی رویدادهای ملی و بین‌المللی در آن باعث شد، مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش گسترش تجارت، برگزاری بیست‌ونهم نمایشگاه بین‌المللی کتاب و نمایشگاه بزرگ خودرو در این مجموعه با حضور و استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شد و شرایط را برای ترسیم یک تقویم مدون نمایشگاهی در سال جدید فراهم کرد. در این گزارش ضمن اینکه نگاهی گذرا به برگزاری ۱۱ رویداد نمایشگاهی در سال ۹۵ داریم، گریزی هم به ۱۸ رویداد (نیمه نخست)‌ سال ۹۶ می‌زنیم. نکته قابل توجه در این گزارش این است که مدیران نمایشگاه شهرآفتاب برخی رویدادهای جدید را به صنعت نمایشگاهی معرفی کرده و به جای کپی عنوان‌های مختلف از سایت‌های دیگر، موضوع‌های تازه‌ای را معرفی کرده‌اند. چند روز قبل نگاهی به تقویم سال ۹۶ در شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران انداختیم؛ اکنونه فرصتی دست داده تا رویدادهای شهرآفتاب را هم مورد بررسی قرار دهیم. با «گسترش تجارت» همراه باشید:

اردیبهشت ۹۵ بود که نمایشگاه کتاب به عنوان نخستین رویداد نمایشگاهی در این مجموعه برگزار شد و البته نقاط ضعف کوچک و بزرگش، انتقاد بسیاری را هم به دنبال داشت. به هر حال نخستین تجربه همیشه با مشکلات مختلفی همراه است. پس از حدود ۴ ماه وقفه و در شهریور نمایشگاه تخصصی صنعت چوب، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته برگزار شد؛ رویدادی نوپا و کوچک که تعداد بازدیدکنندگان بسیار اندکی داشت.

اواخر شهریور شاهد برگزاری رویداد تجاری چینی‌ها با عنوان «CHINA TRADE WEEK» بودیم که از آن می‌توان به‌عنوان یک گام مثبت برای رونق بخشی به فعالیت‌های شهرآفتاب نام برد.

نیمه دوم آذر نمایشگاه مدیریت بحران را داشتیم که در نوع خودش یک ابداع تازه به‌شمار می‌آمد. چند روز بعد نیز در آخرین روزهای پاییز نمایشگاه تخصصی مبلمان، لوستر، روشنایی و تجهیزات وابسته برگزار شد.

شهرآفتاب به عنوان گام ششم در نیمه نخست دی میزبان نمایشگاه حمل‌ونقل شهری بود. اجرای این رویداد را یکی از مجریان قدیمی سایت تهران برعهده داشت و البته آن را همزمان با رویدادی در سایت تهران کلید زده بود. ۳۰ دی نیز نمایشگاه بین‌المللی لاستیک، پلاستیک، رنگ و رزین برگزار شد؛ نسخه قدیمی‌تر این رویداد، ۱۶ سال متوالی است در سایت تهران برگزار می‌شود.

در آخرین روزهای بهمن اما مهم‌ترین رویداد سال را داشتیم. نمایشگاه بین‌المللی خودرو که پس از حدود یک دهه تاخیر، از سایت تهران به شهرآفتاب منتقل شد و البته با کیفیت و حوزه تخصصی که داشت مورد استقبال بسیار خوبی قرار گرفت. بخش ویژه خودروهای داخلی و خارجی و همچنین تعریف بخشی متفاوت به نام کلاسیکا و با محوریت نمایش خودروهای قدیمی باعث شد بازدیدکنندگان بسیاری از تهران و شهرهای اطراف برای حضور در این رویداد به شهرآفتاب سر بزنند.

در نهایت به اسفند می‌رسیم که شلوغ‌ترین ماه نمایشگاهی در این مجموعه بوده است. در نیمه‌های اسفند ۳ رویداد به‌طور همزمان برگزار شدند. نخست نمایشگاه تخصصی ماشین‌آلات «سی‌ان‌سی» بود که با حضور برخی مشارکت‌کنندگان چینی کلید خورد. دومین رویداد نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی و دامپروری بود که اگرچه متراژ چندان بالایی نداشت، اما یکی از نیازهای اساسی ما در حوزه صنعت نمایشگاهی به شمار می‌آید.

نمایشگاه بین‌المللی ابزارآلات نیز سومین رویدادی بود که به‌طور همزمان با ۲ رویداد قبلی از ۱۰ تا ۱۳ اسفند میزبانی از مخاطبان تخصصی این عرصه را برعهده داشت. در پایان هم نمایشگاه نوروز باستانی برگزار شد.

۱۸ عنوان برای نیمه نخست سال ۹۶
اکوتوریسم یکی از شاخه‌های تخصصی گردشگری است که چند سال اخیر در کشورمان مورد توجه قرار گرفته است. ایران با توجه به ظرفیت‌های طبیعی و ۴ فصلی که دارد یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها در زمینه اکوتوریسم به‌شمار می‌رود. در این زمینه مدیران شهرآفتاب تصمیم گرفتند برای سال ۹۶ و در نیمه نخست فروردین کار این مجموعه را با نخستین نمایشگاه تخصصی اکوتوریسم، صنایع و تجیهزات وابسته آغاز کنند.

به محض پایان این نمایشگاه رویداد ملی نساجی، ماشین‌آلات و پوشاک برگزار می‌شود و نمایشگاه آسانسور و پله برقی نیز با دو روز وقفه به مدت ۴روز برگزار می‌شود. بدین ترتیب از ۲۸ فروردین تا ۷ اردیبهشت روزهایی پر از رویداد در شهرآفتاب تجربه خواهیم کرد. البته غیراز نمایشگاه اکوتوریستم دو رویداد دیگر، برادران بزرگتری در سایت تهران دارند که این فرصت را به آنها می‌دهد تا از مشارکت‌کنندگان مشترک استفاده کنند.

به سی‌امین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌رسیم. این رویداد قرار است از ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت به مدت ۱۰ روز و برای دومین بار در شهرآفتاب برگزار شود. متولیان برگزاری با درس گرفتن از مشکلات قبلی ازجمله عبور و مرور بازدیدکنندگان و پیش‌بینی شرایط بارندگی سعی دارند دوره جدید را با کیفیت و کمیت بهتری کلید بزنند. باید صبر کرد و نتیجه کار را از نزدیک دید.

در آخرین روزهای اردیبهشت نمایشگاه کامپیوتر– الکترونیک را خواهیم داشت. رویدادی که مانند آن در سایت تهران با عنوان الکامپ برگزار می‌شود و حدود ۲۰ دوره هم سابقه برگزاری دارد. فاصله زیاد زمانی این رویداد با نمایشگاه الکامپ فرصت خوبی برای دیده شدن به آن می‌دهد البته به شرطی که بتواند در مقابل قدرت الکامپ دوام بیاورد. فناورانه آغاز شدن و اتکا بر رونمایی‌های قدرتمند می‌تواند عاملی برای موفقیت این نمایشگاه باشد.

شهرآفتاب نخستین روزهای خرداد را هم با دو نمایشگاه AMB و صنعت لیزر و هوشمندسازی آغاز می‌کند. دو رویداد فناورانه که در ادامه برگزاری نمایشگاه رایانه می‌توانند به نوعی دهه فناوری را برای مخاطبان کلید بزنند. پرونده تقویم بهار با این چند رویداد بسته می‌شود.

رکورد ویژه تابستان با ۱۱ رویداد
انگار قرار است تمام اتفاق‌های مهم در تابستان رخ دهد. شهرآفتاب ۱۱ عنوان نمایشگاهی را در ۳ماه تابستان برگزار می‌کند. آماری که بیش از این تجربه نکرده و باید پیش‌بینی‌های بسیار خوبی برای به نتیجه رسیدن این حجم از رویدادهای بین‌المللی و ملی داشته باشد. از نیمه‌های تیر رویداد ۴ روزه سرمایش، گرمایش و تاسیسات وابسته برگزار می‌شود. رویدادی که نسخه قدیمی آن بیش از یک دهه در سایت تهران برگزار شده است.

از ۲۰ تا ۲۳ تیر نمایشگاه جامع حمل‌ونقل، ترانزیت و صنایع وابسته به همراه نمایشگاه حمل‌ونقل عمومی و خدمات شهری برگزار خواهند شد. حمل‌ونقل عمومی برای دومین بار است که برگزار می‌شود و البته به نوعی یک رویداد انتقالی از سایت تهران به شهرآفتاب به‌شمار می‌آید.

به مرداد می‌رسیم. از ۱۰ تا ۱۳ این ماه شاهد برگزاری ۳ رویداد به‌طور همزمان هستیم. نمایشگاه دامپروری، مرغداری و شیلات، نمایشگاه ادوات کشاورزی، باغبانی، سیستم‌های آبیاری و محصولات ارگانیک و نمایشگاه صنعت گوشت و ماشین‌آلات وابسته به‌عنوان نمایندگان صنایع غذایی برگزار می‌شوند. به نظر می‌رسد رعایت یک ساختار یکپارچه در برگزاری رویدادهای همزمان، ایده‌ای است برای جذب مخاطبان حداکثری. غیراز این موارد، نمایشگاه لوازم‌خانگی هم قرار است از ۲۴ تا ۲۷ مرداد برگزار شود. و اما شهریور! از ابتدای این ماه تا سوم قرار است شاهد برگزاری نمایشگاه سوغات ملل یا (glibal souvenir) باشیم. از ۷ تا ۱۰ شهریور هم قرار است نمایشگاه صنایع چوب و تجهیزات وابسته برگزار شود. رویدادی که دومین سابقه برگزاری را در سایت شهرآفتاب دارد. نمایشگاه صنعت تبلیغات، بازاریابی و چاپ دیجیتال قرار است از ۱۴ تا ۱۷ شهریور کلید بخورد و دومین نمایشگاه اختصاصی china trade wee نیز به‌عنوان آخرین ایونت ۶ ماه نخست سال ۹۶ با حضور گسترده چشم بادامی‌ها برگزار خواهد شد.

یک پیش‌بینی سر انگشتی و چند پیشنهاد
اگر در نظر بگیریم شهرآفتاب برای نیمه دوم سال ۹۶ هم حداقل ۱۸ رویداد را در تقویم خودش جای دهد، بنابراین با ۳۶ عنوان نمایشگاهی روبه‌رو خواهیم بود. چنانچه این عدد را در کنار ۴۸ رویداد سایت تهران قرار بدهیم، متوجه می‌شویم مدیران شهرآفتاب روند توسعه فعالیت‌های خود را با سرعت بالایی در پیش گرفته‌اند. در این مسیر البته باید توجه داشت که شهرآفتاب هنوز فضای چندان مناسبی برای برگزاری رویدادهای بزرگ ندارد. در درجه نخست باید بدانیم براساس آمارهای موجود کل فضای زیر پوشش این مجموعه کمتر از ۱۳هزار متر مربع است که اگر این فضا را در کنار فضای بیش از ۶۰هزار متر مربعی سایت تهران قرار دهیم، متوجه خواهیم شد شهرآفتاب به زودی و با گسترش متراژ رویدادهای مختلف، با بحران کمبود فضای برگزاری روبه‌رو می‌شود. بنابراین نیازمند ساخت سالن‌های جدید (البته نه از نوع برزنتی) هستیم.

در درجه دوم، مسیرهای عبور و مرور هستند که ایجاد مشکل می‌کنند. در این‌باره به نظر می‌رسد غیراز تسهیل شرایط عبور و مرور مترو، باید فکری هم برای تاکسی‌های خطی و اتوبوس‌های شهری کرد. تجربه معطلی بازدیدکنندگان در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب و نمایشگاه خودرو نشان می‌دهد زیرساخت‌های حمل‌ونقل در این مجموعه هنوز مناسب نیست. در درجه سوم به نظر می‌رسد مدیران شهرآفتاب نیاز به برخی مشاوره‌های تخصصی از کارشناسان و فعالان حوزه صنعت نمایشگاهی در کنار طرح و برنامه‌های خود دارند. برای مثال درباره مدیریت رویدادها بهتر است همفکری‌هایی با مدیران باتجربه سایت تهران داشته باشند، تا ضمن کسب مهارت‌های لازم، شرایط را برای همکاری‌های مشترک فراهم کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.