| کد خبر: 165332 |

◄ راه‌حل مشکل خودروهای فرسوده افزایش قیمت سوخت نیست

با واقعی شدن قیمت سوخت آیا خدمات در حوزه راهداری و گمرکات و اسکله‌ها از نظر رفاهی، امنیتی، تحویل وترخیص کالا در حد خدمات کشورهای با قیمت سوخت واقعی خواهد بود؟

تین نیوز

اگرچه یک کارشناس حمل‌و‌نقل معتقد است «شاه‌کلید حل مشکل خودروهای فرسوده واقعی کردن قیمت سوخت است» اما یک فعال بخش حمل‌ونقل کالا می‌گوید «واقعی کردن نرخ سود به تنهایی کاملاً منتفی است».

به گزارش تین‌نیوز، کورش فلاحی در بخش نظرات کاربران این شبکه خبری در پاسخ به این اظهارات « سعید قصابیان» که گفته بود« تا وقتی که در آمد حمل بار می‌تواند هزینه کامیون و هزینه سوخت آن را پوشش دهد و چرخ زندگی راننده را می‌چرخاند و به سرمایه‌گذار سود می‌رساند اگر آسمان به زمین هم بیاید این کامیون با مصرف70 لیتر در هر صد کیلومتر در جاده‌ها جولان خواهد داد و هوا را آلوده خواهد کرد و هیچ انگیزه‌ای برای تعویض خودرو در سرمایه‌گذار به وجود نخواهد آمد»، نوشت: با بالا رفتن قیمت سوخت به پیروی از آن کلیه هزینه‌های جانبی افزایش خواهد کرد اما آیا نرخ حمل بار یا همان کرایه هم واقعی خواهد شد تا کامیوندار فعالیتش صرفاً پاره کردن کفش نباشد؟

وی تاکید کرد: همچنین آیا خدمات در حوزه راهداری و گمرکات و اسکله‌ها از نظر رفاهی، امنیتی، تحویل و ترخیص کالا در حد خدمات کشورهای با قیمت سوخت واقعی خواهد بود؟

این کاربر تین‌نیوز اظهار کرد: بهتر است واقع‌بینانه به این موضوع نگاه شود؛ کامیون کشنده‌ای با ۲۵ تن بار خالص از تهران به مقصد بندرعباس با کرایه حداکثر یک میلیون تومان طی طریق می‌کند از تهران تا بندرعباس میانگین500 لیتر نفت گاز مصرف می‌کند که قیمت فعلی ۱۵۰ هزار تومان است.

فلاحی افزود: با واقعی شدن قیمت سوخت به لیتری ۲۰۰۰تومان، یک راننده باید مبلغ یک میلیون تومان هزینه سوخت بپردازد و این فقط یک مورد از موارد افزایش هزینه است. آیا صاحبان کالا حاضرند قیمت نرخ حمل کالای خود را با افزایش حداقل دوبرابر بپردازند؟

وی گفت: اختلاف مصرف سوخت بین کامیون‌های فرسوده و نو حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد و در بعضی موارد برابر است، حال پرسش این است که آیا کسی حاضر است در جایی که درآمد و هزینه مساوی است و گاهی کفه هزینه سنگینی می‌کند سرمایه گذاری کرده و از جانش هم مایه بگذارد؟

یکی دیگر از کاربران تین‌نیوز در مورد این اظهارات «سعید قصابیان» گفت: نظر ایشان در مورد واقعی کردن قیمت سوخت بسیار محترم است اما به‌شرطی که همه چیز واقعی بشود. 

وی افزود: اولین موردی که باید واقعی شود قیمت کامیون است که یک End User اعم از خود راننده یا شرکت بتواند رنو پریمیوم ۲۰۰۵ را از اروپا ۲۰ تومان یعنی نصف قیمت دیزل جنگی بخرد و آزادانه وارد کشور کند. 

این کاربر تاکید کرد: ثانیاً کرایه حمل واقعی شود برای مثال تهران بندرعباس ۱۲۰ دلار شود و ثالثاً لاستیک و قطعات یدکی هم به‌قیمت واقعی و بدون تعرفه ارایه شود یعنی لاستیک سیمی جفتی ۹۰۰ هزار تومان نه دو میلیون و 200 تومان.

او گفت: آن وقت من کامیوندار در بندرعباس به قیمت فوب خلیج فارس گازوئیل می‌زنم و در تهران به‌قیمت فوب به علاوه نرخ حمل. من راننده آماده‌ام اگر صرفه اقتصادی داشته باشد کار می‌کنم، اگر نداشته باشد هم کار نمی‌کنم. 

این کاربر تین‌نیوز با بیان این‌که الان دچار یک بام و دو هوا هستیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کامیون و قطعات گران اما کرایه ارزان است اما  کارشناسان قیمت سوخت و سیستم عوارض را با سوئیس مقایسه می‌کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • گمبا کایزن 0 0

    متأسفانه اقتصاد حمل و نقل نیز مانند سایر بخشهای اقتصادی دچار چولگی و اعوجاج است. اینکه جناب مدیرکل اسبق و عزیزانی دیگر مرتب بر طبل گرانی سوخت میکوبند نشاندهنده بی اطلاعی سهوی یا عمدی نسبت به قیمتهای جهانی است.
    دو نمونه برای نوسازی طبیعی ناوگان یکی مربوط به کشور ترکیه است که همزمان با شکوفایی اقتصادی و افزایش ۳۰۰ درصدی درامد سرانه ملی این اتفاق بصورت خودجوش رخ داد.
    دیگر در مورد ناوگان نیسان وانتهای کشور خودمان است که همزمان با جهش درامد کشاورزان در دهه ۸۰ و رشد تولید و تنوع تسهیلات خودروساز بصورت خودجوش ۹۹ درصد نیسان قدیمی‌ها از سطح کشور جمع آوری یا رهاسازی شد.

  • سعید قصابیان 0 0

    موافقم. قیمت همه عوامل موثر در حمل و نقل باید واقعی باشد