| کد خبر: 161941 |

یک کارشناس:

◄ عوام‌زدگی مانع اصلاح قیمت سوخت است

اگر توان صنعت خودروسازی بومی در زمینه موتور خودرو را در دو موتور «ای اف ۷ » نصب بر روی سمند و دنا و موتور نصب شده بر خودروی تیبا بدانیم، خودروهای مجهز به این موتورها در مقایسه با خودروهای هم وزن و هم‌رده روز دنیا به صورت میانگین در مقیاس ۱۰ الی ۲۰ درصد مصرف بیشتری دارند که به گفته کارشناسان مربوطه، در صورت استفاده از بنزین یورو ۶ به‌جای یورو ۴، این اختلاف کمتر هم می‌شود.

تین نیوز

اگرچه برخی از مسئولان می‌گویند عوام‌زدگی حاکم بر رفتار مسئولان باعث شده است تا برخی اقدامات اساسی در کشور همچون افزایش قیمت سوخت اجرا نشود، اما یک کارشناس حمل‌ونقل می‌گوید خود مسئولان در ایجاد این عوام‌زدگی نقش دارند.

به گزارش تین‌نیوز شاهرخ ظهرابزاده در پیامی که به این شبکه خبری ارسال کرد در توضیح این دیدگاه خود نوشت: به کرات از جانب مسئولانی چون جناب زنگنه، سرکار خانم ابتکار، جناب قاضی‌پور و دیگر نمایندگان مجلس و اخیراً جناب هاشمی رئیس شورای شهر تهران، عنوان شده که مصرف سوخت خودروهای داخلی سه برابر خودروهای خارجی است درحالی‌که معلوم نیست بر اساس کدام معیار چنین نتیجه‌ای حاصل شده است.

این کاربر تین‌نیوز بیان داشت:  اگر توان صنعت خودروسازی بومی در زمینه موتور خودرو را در دو موتور «EF7» نصب بر روی سمند و دنا و موتور نصب شده بر خودروی تیبا بدانیم، خودروهای مجهز به این موتورها در مقایسه با خودروهای هم وزن و هم‌رده روز دنیا به صورت میانگین در مقیاس ۱۰ الی ۲۰ درصد مصرف بیشتری دارند که به گفته کارشناسان مربوطه، در صورت استفاده از بنزین یورو ۶ به‌جای یورو ۴، این اختلاف کمتر هم می‌شود.

ظهرابزاده افزود: حال وقتی مسئولان ادعای نادرستی چون سه برابر بودن مصرف سوخت خودروهای ایرانی را مطرح می‌کنند، نتیجه‌اش آن است که برای مردم این توقع ایجاد می‌شود که در وضعیتی ناعادلانه، ناگزیر هستند سه برابر بیشتر هزینه بنزین بپردازند. همانگونه که یکی از نمایندگان مجلس بر پایه همین فرضیه نادرست عنوان کرده بود که هم اکنون به دلیل سه برابر بودن مصرف سوخت خودروهای ایرانی، مردم عملا برای هر لیتر بنزین ۳ هزار تومان می‌پردازند و لذا بنزین نباید گران شود.

این کارشناس تاکید کرد: همچنین اضافه کنم، چندی پیش از سوی مسئولان اعلام شد چرا دولت گمرک خودروها را کاهش نمی‌دهد که مردم بتوانند خودروی ایمن سوار شوند. در حالی‌که، جدای این‌که ایمنی خودروهای ایرانی در چه سطحی است، حتی با دلار ۳۵۰۰ تومان هم قیمت پایه خودروهای ایرانی به میزانی است که اگر خودروهای کره‌ای (البته نه آنهایی که در هندوستان عرضه می‌شود) بدون تعرفه گمرک وارد شوند، باز هم از قیمت خودروهای ایرانی گرانتر خواهند بود.

ظهرابزاده گفت: بر این اساس وجود یا عدم وجود تعرفه گمرک، در قدرت خرید مشتریان فعلی خودروهای ایرانی بی تاثیر خواهد بود مگر آنکه واردات خودروهای دست دوم مورد نظر باشد.در خصوص میزان آلایندگی خودروهای ایرانی هم چنین ذهنیت‌های نادرستی وجود دارد.
داوود کشاورزیان معاون وزیر راه‌ و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چندی پیش گفته بود « بستر برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی فراهم است اما عوام‌زدگی حاکم بر رفتار مسئولان باعث شده است تا راضی به اصلاح قیمت‌ها نشویم».

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.