| کد خبر: 159694 |

◄ چرا مسیر ریلی چین-قرقیزستان-ازبکستان به نفع ایران نیست؟

وزارت راه و وزارت امور خارجه باید با دیپلماسی فعال کشورهای ازبکستان و چین را برای سرمایه‌گذاری بر مسیر ریلی هرات مزار شریف متقاعد کنند.

تین نیوز

اواخر آذر ماه بود که سند ساخت خط‌آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان در سال 2018 توسط مقامات قرقیزستان و ازبکستان امضاء شد.

بر اساس خبرهای منتشر شده، این خط آهن علاوه بر توسعه اقتصادی در منطقه به چین کمک می‌کند تا محصولات خود را با سهولت بیشتری به آسیای میانه، خاورمیانه و اروپای شرقی انتقال دهد.

در این زمینه یک کاربر تین‌نیوز با اظهار تاسف از عدم حضور ایران در این مسیر در پیامی که به این شبکه خبری ارسال کرد، نوشت: سرمایه‌گذاری چین در راه‌آهن هرات-مزارشریف باعث گشایش‌های زیادی به نفع ایران می‌شود. به‌طور نمونه وابستگی ایران به ترکمنستان را کاهش داده و توازن ایجاد کرده و مسیر باکو-قارص را تضعیف کرده و ترکمنستان را دور می‌زند.

این کاربر افزود: همچنین سرمایه‌گذاری چین در راه‌آهن هرات-مزارشریف سال‌ها بعد برای ایران امکان اتصال به تاجیکستان را هم فراهم می‌کند چرا که مرز مزارشریف به مرز تاجیکستان نزدیک است و با چند ده کیلومتر ادامه آن، امکان ارتباط با تاجیکستان هم فراهم می‌شود.

وی با بیان این‌که کاش این اجلاس پنج جانبه بود و ایران و افغانستان هم در آن حضور داشتند، تاکید کرد: اگر ایران راهآهن بصره را پیش روی کشورهای آسیا مرکزی بسازد، می‌تواند بازار کشورهای عربی را  با توجه به نیاز چند صد میلیارد دلاری این کشورها برای صادرات مواد خام و غذایی ریلی، بگشاید و همین‌طور مسیر تهران بصره یا خسروی لاذقیه برای صادرات به اروپا گشایش می‌یابد.

این کاربر تین‌نیوز گفت: معتقدم وزارت راه و وزارت امور خارجه باید با دیپلماسی فعال کشورهای ازبکستان و چین را برای سرمایه‌گذاری بر مسیر ریلی هرات-مزارشریف متقاعد کنند چون اتکای بیش از حد ما به ترکمنستان خطرناک است و لینک جدید ترانزیتی ایران توازن و امنیت تداوم آن‌را محقق می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: البته برنامه‌ریزی بلندمدت ما باید اتصال مستقیم از طریق افغانستان به چین باشد که کوتاه‌ترین راه‌آهن ابریشم است که اجرای آن با توجه به وضعیت امنیتی و موقعیت کوهستانی و هزینه سرسام آور بسیار بالا فعلاٌ محقق شدنی نیست اما مسیر مزارشریف هرات نیمی از آن میسر را می‌سازد.

این کاربر تاکید کرد: منافع کشورمان در گرو این است که مسیرهای متعدد ترانزیتی را بگشاییم تا از منافع حداکثری برخوردار شویم.

russia_rail_map_opt

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    باید مسیرهای متعدد ریلی انتخاب کرد اما بنظرم ایران نباید سرمایه گذاری کند بلکه کشورهای مثل خود چین ، ازبکستان و افغانستان برای وصل شدن به خلیج فارس و ابهای گرم سرمایه گذاری کنند، ایران میتواند شریک راهبردی خوب باشد برای گشایش بازار کشورهای عربی که نیاز غذایی عظیم و مواد معدنی دارند. این بنفع انهاست. ایران میتواند نقش رابط داشته باشد