| کد خبر: 153001 |

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است:

◄ حضور خارجی‌ها در بخش ریلی دشوارتر از فعالیت داخلی‌هاست

اگرچه یک کارشناس حوزه ریلی معتقد است « تغییر ساختار یک بنگاه اقتصادی نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دارد که تاکنون در توان هیچ‌یک از شرکت‌های داخلی خصوصی نبوده و نیاز مند ورود سرمایه‌گذار خارجی بوده و کمک به تغییر ساختار بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی _ ساختار بنگاه ریلی_ نیز وظیفه این سرمایه‌گذار خارجی است.» اما یکی دیگر از کارشناسان این حوزه می‌گوید: به نظرم برای حل مشکل حمل‌ونقل ریلی اصلا نیازی به ورود شرکت‌های خارجی نیست.

تین نیوز

اگرچه یک کارشناس حوزه ریلی معتقد است «تغییر ساختار یک بنگاه اقتصادی نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دارد که تاکنون در توان هیچ‌یک از شرکت‌های داخلی خصوصی نبوده و نیازمند ورود سرمایه‌گذار خارجی بوده و کمک به تغییر ساختار بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی _ ساختار بنگاه ریلی_ نیز وظیفه این سرمایه‌گذار خارجی است.» اما یکی دیگر از کارشناسان این حوزه می‌گوید: به نظرم برای حل مشکل حمل‌ونقل ریلی اصلا نیازی به ورود شرکت‌های خارجی نیست بلکه احتمالاً فعالیت شرکت‌های خارجی در حمل‌ونقل ریلی ایران دشوارتر از فعالیت شرکت‌های ایرانی باشد.

سید مرتضی ناصریان در یک گروه مجازی در این مورد تاکید می‌کند: مشکلات حمل‌ونقل ریلی ایران نزد اغلب متخصصین شناخته شده است؛ در سطح کلان همراهی نکردن مقامات کشور با تحول در سیاست‌های اقتصادی حاکم بر بخش حمل‌ونقل منجر به زیان‌ده بودن و نیاز به اتکای شدید این بخش به حمایت‌های دولتی شده که این حمایتها به شکل گسترده قابل استمرار نیست و روز به روز کمتر می‌شود.

وی می‌افزاید: در سطح داخلی بخش حمل‌ونقل ریلی نیز با اینکه انتظار می‌رود مسئولان راه‌آهن از بخش خصوصی به طرز منطقی حمایت کنند ولی مشکلات خصوصی‌سازی ناقص و غلبه تفکرات نارسا و بنگاهی در مسئولان ریلی باعث ایجاد موانع برای بخش خصوصی و در نتیجه کاهش بهره‌وری در بخش ریلی با وجود خصوصی‌سازی شده است.

علی‌اصغر شفیع‌نادری از دیگر کارشناسان حوزه حمل‌ونقل نیز در این باره می‌گوید: ساماندهی وضع موجود، تعامل بین بخش خصوصی و دولتی ریلی برای رقم زدن بازی برنده - برنده مبتنی بر تعهد دو طرفه (مبتنی بر جبران خسارات به صورت مالی) راهکار ساده و تجربه شده‌ای است که هر زمان اراده لازم به وجود آمد، امکان تحقق تدریجی آن به سادگی وجود خواهد داشت تا بیزینس ریلی مانند آمریکا به صنعتی جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود در این صورت حضور داخلی‌ها و خارجی‌ها در فضایی شفاف امکان به‌روز خواهد یافت.

چندی پیش احمد خوشنودی در پیامی که به تین‌نیوز ارسال کرد، نوشت: متاسفانه «روش بنگاه‌داری» در ساختار ریلی، هنوز تغییر نکرده است و شرکت‌های فعلی طرف قرارداد هم، به‌جز تعداد انگشت شمار، شرایط یک بخش خصوصی مستقل و سودده را برای حمل‌ونقل ریلی ندارند.

وی افزود: تغییر ساختار یک بنگاه اقتصادی نیاز به سرمایه‌گذاری مناسب(کلان) دارد که تاکنون در توان هیچ‌یک از شرکت‌های داخلی خصوصی نبوده و نیاز به ورود سرمایه‌گذار خارجی، که همزمان فن‌آوری را نیز به‌همراه سرمایه به‌ داخل منتقل کند دارد.

این کارشناس در ادامه پیام خود تاکید کرد: مهم‌تر از این دو، کمک به تغییر ساختار بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی _ ساختار بنگاه ریلی_ وظیفه این سرمایه‌گذار خارجی است، این تغییر، می‌تواند ساختار بیزنس حمل و نقل ریلی را به راه‌آهن منتقل کند، تغییر استراتژیکی که فقط از عهده شرکت‌های بزرگ و معتبر خارجی، ساخته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.