| کد خبر: 152824 |

◄ این خط‌‌آهن چگونه ترانزیت ایران را متحول می‌کند

راه‌آهن تهران - تبریز با افزایش ظرفیت و افزایش سرعت می‌تواند موجب تحول ترانزیت ایران شود.

تین نیوز

 راه‌آهن تهران - تبریز با افزایش ظرفیت و افزایش سرعت می‌تواند موجب تحول ترانزیت ایران شود.

این مطلب را یکی از کاربران تین‌نیوز در مورد خبری نوشت که در آن معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راه‌آهن از مذاکره با آلمانی‌ها برای تامین منابع مالی مورد نیاز جهت برقی کردن خط آهن میانه-تبریز خبر داده بود.

بر اساس این خبر مازیار یزدانی با بیان این‌که برقی‌سازی خط آهن گرمسار- اینچه برون در دستور کار قرار دارد، گفته بود: پروژه دیگری که در اولویت برقی شدن قرار دارد، خط آهن میانه-تبریز است که به دنبال تامین منابع مالی اجرای این پروژه هستیم.

وی افزوده بود: با توجه به این‌که خط آهن میانه-تبریز یک مسیر جدیدی است و به‌زودی به افتتاح می‌رسد. این مسیر جدید، مسیر کوتاه‌تری است و با برقی شدن این خط، زمان سفر تا یک سوم کاهش می یابد.

معاون فنی و امور زیربنایی راه آهن با بیان این‌که مطالعات برقی شدن راه آهن میانه-تبریز انجام شده است، گفته بود: برای انجام این پروژه به 1.5 میلیارد یورو منابع نیاز داریم و به دنبال تامین این منابع مورد نیاز هستیم. اخیراً با آلمانی‌ها برای تامین مالی این پروژه وارد مذاکره شده‌ایم اما این مذاکرات هنوز نهایی نشده است.

یزدانی افزوده بود: بخش انتهایی این خط آهن، برقی است و اگر مسیر تهران- تبریز هم برقی شود، مسیر مشهد تا مرز ترکیه را به صورت خط آهن برقی خواهیم داشت.  

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری-تحلیلی تین‌نیوز، یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

این کاربر در پیام خود نوشت: امید است خط‌آهن ابریشم ایران مشهد تهران تبریز برقی شود.این راه‌آهن با افزایش ظرفیت و افزایش سرعت می‌تواند باعث تحول ترانزیت ایران شود.

وی خاطرنشان کرد: این خط‌آهن می‌تواند معادن آهن هرات و سنگان را به ترکیه اروپا وصل کند و یا ترانزیت چین به اروپا را در مقایسه با کانال سوئز بسیار کوتاه کند.

این کاربر در ادامه پیام خود تاکید کرد: ضمن این‌که ترکیه راه‌آهن تونلی زیر بسفر زده و سعی در دور زدن دریاچه وان دارد. همچنین قطار پکن-دونهانگ بدون وقفه می‌تواند تا آلمان برود و در چنین شرایطی راه‌آهن برقی ایرانی باعث می‌شود، کریدور ترکمنستان آذربایجان کمتر مورد توجه قرار گیرد.

این کاربر در ادامه پیام خود تاکید کرد: چراکه چینی‌ها به‌جای دادن هزینه گمرک به سه کشور ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و یا ترکیه و هزینه بارگیری تخلیه کشتی،  از مسیر ایران با هزینه گمرکی پایین و تماما ریلی با سرعت ریلی بالا عبور خواهند کرد که باعث می‌شود ایران به گزینه اول ترانزیتشان بعد از روسیه تبدیل شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    ما با ترکیه 20 میلیارد دلار مبادله داریم که به 30 میلیارد دلار خواهد رسید لذا حتی اگر اروپا ندید بگیریم .بخش ریلی حداقل میتواند 30 درصد یعنی به ارزش 9 میلیارد دلار بعهده بگیرد. نکته دیگر علاقه ترکیه به ارتباط ریلی با اسیای مرکزی هست.که این خط اهن حایز اهمیت میکند . نکته اهمیت دیگر اهمیت ارتباط معادن اسیای مرکزی و افغانستان و حتی محصولات کشاورزی پاکستان با ترکیه اروپا هست که این مسیر مطمئنا کوتاهتر و کم هزینه تر هست.

    امیدوارم ایران موقعیت ترانزیت ریلی و هاب منطقه شدن خودرا پس بگیرد

  • مهرداد فرشیدی 3 1

    با سپاس
    احتراما پیرو مطلب منتشره در ارتباط با خط ریلی برقی میانه - تبریز به استحضار میرساند که ادامه مسیر ریلی تبریز به مرز رازی در ترکیه برقی نیست که به اشتباه در مطلب فوق به آن پرداخته شده است بلکه مسیر تبریز به جلفا برقی است و تنها حدود 60 کیلومتر از آن با مسیر مرز رازی مشترک است و به دلیل فاصله تبریز تا مرز رازی تقریبا باید به همان اندازه ای که در مسیر میانه به تبریز سرمایه گذاری می شود ، برای این مسیر هم سرمایه در نظر گرفت
    ضمن آنکه فراموش نباید کرد که ترکیه هیچگاه شریک مطمینی در ترانزیت کالا چه از طریق جاده و چه از طریق ریلی برای ما نبوده و هر زمان که حس کرده ما نیازمند مسیر جاده ای و ریلی آنها هستیم بلافاصله با تغییر تعرفه ترانزیتی مشکلات عدیده ای را برای مان رقم زده است
    همچنین دولت ترکیه هنوز هیچگونه طرح ریلی برای دور زدن دریاچه وان را اجرایی نکرده است
    بنابراین هر گونه سرمایه گذاری در مسیر ترانزیتی ریلی از مسیر ترکیه با ریسک بسیار زیادی همراه خواهد بود
    تونل ریلی زیر گذر بسفر هم در راستای برنامه های ریلی ترکیه و پس از بهسازی مسیر ریلی آنکارا به استانبول در دستور کار قرار گرفته و عمده هدف آن هم توسعه حمل مسافر با استفاده از قطارهای تندرو است
    مهرداد فرشیدی کارشناس حمل و نقل و عضو هیات علمی دانشگاه

    • ناشناس 0 0

      من هم قبول دارم اگر اتکای زیادی به ترکها کنیم باعث سو استفاده میشود. ونظریه استراتزی تعریف مسیرهای مکمل جایگزین را مطرح کردم.

      کما که ترکمنستان هم وضع مشابه داریم

      مثل مسیر آذربایجان روسیه از طریق استارا به اروپا،
      مسیر ایران به گرجستان بندر پوتی و رومانی با راه اهن ان به قلب اروپا.
      یا مسیر ریلی خرمشهر بصره لاذقیه دریای مدیترانه به قلب اروپا

      لذا اگر ما با ایجاد چنین کریدور هایی با دست بالا به مذاکره با ترکها برویم مطمئنا انها شرایط ایران قبول میکنند.ابزار فشار نخواهند داشت. ولی مسیر ایران ترکیه باز کوتاهترین مسیر اتصال باقی خواهد ماند.
      نکته دیگر ما تا تبریز مشهد برقی کردن طبق برنامه بلند مدت داریم.

      طبق اخبار واصله ترکیه راه اهن کناری دریاچه وان را درحال ساخت دارد.
      همچنین مسیر قارص هم حتی راه اهن ان ساختند که با مرزهای ما فاصله چندانی ندارد.
      لذا اگر توافق جدی و مذاکرات مناسب شکل بگیرد مطمئنا موفق خواهد شد.
      ترکها را حتی اگر بدقول بدانیم .

      اما توجه کنید ترکیه جزو اولین کشورهایی است که اتصال ریلی با ایران برقرار کرد حتی خط لوله گازش متصل کرد.
      درحالیکه ببینیم عراق هنوز با توجه به توجیهات بالای اقتصادی زوار و حجم تجارت سرباز میزند و یا پاکستان خط لوله گاز خود عمل سرباز زد.
      باز ترکیه بنسبت سایر همسایگان ما شریک مطمئن تر و قابل اتکا تر هست .
      توجه کنید اگر راه اهن استارا رشت ما تمام شود ما دو کریدور آذربایجان روسیه و آذربایجان گرجستان بندر پوتی گشایش میابد.ترکها خود میدانند با شرایط گذشته دیگر نمیتوانند با ایران رفتار کنند و یا فشار بیاورند .
      البته این بستگی به وزارت راه هم دارد مقتدرانه از این کارت ها قدرت در راستای پیشبرد منافع کشورمان در مذاکرات بهره ببرد موفق شود

  • ناشناس 0 0

    نکته دیگر یادم رفت ترکها بیشتر تابع منافع اقتصادی هستند .اینرا سیاست های انها طی این سالها ثابت کرده .
    با همه کشورها ارتباط دارند دیدیم چگونه بمحض ازدست دادن بازار روسیه ،سریعا مشکلات سیاسی خود با روسها کنار گذاشت.حتی با اسراییل.

    ترکها اگر بفهمند از ترانزیت ایران و شبه قاره هند درامد خواهند داشت منافع اقتصادی دارند مطمئن باشید انها تا اخر با ایران همکاری خواهند کرد.
    چون سیاست ترکها منفعت اقتصادی هست.
    برخلاف اعراب که مسایل سیاسی و نژادی انها همیشه اقتصاد تجارت به حاشیه برده. نتیجه میبینیم ما هنوز با هیچ کشور عربی اتصال ریلی هم نداریم!!

    این نظر شخصی بنده هست باز با ترکها روسها و کشورهای دیگر میتوان در چارچوب منافع مشترک انتظار موفقیت داشت.

    اما کشورهای عربی همسایه مان تابع منطق های اقتصادی نیستند.مطمئنا کارمان مشکل هست.
    لذا این بستگی بخودمان دارد چگونه با ترکها مذاکره کنیم.
    اگر ما همزمان با گسترش سایر کریدور ها استارا روسیه و چابهار به مذاکره ترکها برویم.
    مطمئنا ترکها برای ازدست ندادن ترانزیت و درامد ایران حاضر خواهند شد امتیازات بدهندو حتی برای حفظ ان بر روی زیرساخت های ریلی و جاده ای خود با ایران سرمایه گذاری کنند.

    انها خود میدانند حتی خط اهن باکو قارص نمیتواند جایگزین درامد ترانزیتی ایرانی ها از ترکیه شود.
    چون ایران 80 میلیونی بتنهایی چندبرابر کشورهای ترکمنستان آذربایجان گرجستان جمعیت و بازار دارد.
    ما هند درحال اتصال خود هستیم .ترکیه اگر از ایران رویگردانی کند.باید از پاکستان و هند هم ترانزیت جاده ای ریلی خداحافظی کند.کما که مسیر جایگزین هم ندارند.مسیر ترکمنستان افغانستان پاکستان هم نا امن،هم گران و طولانیتر از مسیر ایران هست.


    همه اینها بستگی به ما ایرانیها دارد چگونه از کارتهای امتیازمان به بهترین نحو استفاده و بهره ببریم.تا جایگاه خود بگیریم.

    لذا با ترکها با رعایت شرایطی میتوان به ترانزیت پیوسته بلندمدت امید داشت