| کد خبر: 152165 |

◄ روش بنگاه‌داری در ساختار ریلی، نیازمند تغییر است

متاسفانه «روش بنگاه داری» در ساختار ریلی، هنوز تغییر نکرده است و شرکت های فعلی طرف قرارداد هم، به‌جز تعداد انگشت شمار، شرایط یک بخش خصوصی مستقل و سودده را برای حمل‌ونقل ریلی ندارند.

تین نیوز

انتشار خبری در تین‌نیوز که در آن از قول سیدمرتضی ناصریان کارشناس حمل‌ونقل آمده بود «با توجه به سیاست کلان افزایش نقش حمل‌ونقل ریلی در ترابری کشور، جا دارد به مشکلات شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی توجه شود» موجب ارایه نظر یکی از کاربران تین‌نیوز شد.

بر اساس این خبر،  سید مرتضی ناصریان گفته بود: «جدا از مشکلات اقتصادی قیمت ارزان سوخت و اخذ حق دسترسی از حمل ریلی که منجر به افزایش جذابیت حمل جاده‌ای شده است، با وجود گذشت 12 سال از شروع خصوصی‌سازی حمل ریلی متاسفانه هنوز شرکت‌های مناسب حمل ریلی (سطح دوم لجستیکی: 2PL) را نداریم و عملاً برخی رفتارهای شرکت راه‌آهن در مسیر رقابت با شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی بوده است»

وی خاطرنشان کرده بود: « هنوز با وجود مصوبات سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، اغلب لکوموتیوهای راه‌آهن و بخشی از تعمیرگاه‌ها واگذار نشده است. هنوز بخشی از حمل‌ونقل ترانزیتی و بین‌المللی را دولت خودش راهبری می‌کند. هنوز برخی آیین نامه‌های مقرر در قانون دسترسی آزاد ریلی تهیه و منتشر نشده‌اند. همچنین هنوز نهاد رگولاتوری نداریم. هنوز مدیریت ترافیک ریلی، دولتی مانده است. حتی مداخلات دولت در امور شرکت‌های ریلی که باید در جهت نظارت کیفی و ارتقای شرکت‌های غیر دولتی باشد متاسفانه در جهت کوچک ماندن این شرکت‌هاست...»

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری-تحلیلی تین‌نیوز، احمد خوشنودی؛ یکی از کارشناسان این حوزه پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

خوشنودی در پیام خود نوشت: متاسفانه «روش بنگاه داری» در ساختار ریلی، هنوز تغییر نکرده است و شرکت های فعلی طرف قرارداد هم، به‌جز تعداد انگشت شمار، شرایط یک بخش خصوصی مستقل و سودده را برای حمل‌ونقل ریلی ندارند.

وی افزود: تغییر ساختار یک بنگاه اقتصادی نیاز به سرمایه‌گذاری مناسب( کلان) دارد که تاکنون در توان هیچ‌یک از شرکت‌های داخلی خصوصی نبوده و نیاز به ورود سرمایه‌گذار خارجی، که همزمان فن‌آوری را نیز به‌همراه سرمایه به‌ داخل منتقل کند دارد.

این کارشناس در ادامه پیام خود تاکید کرد: مهم‌تر از این دو، کمک به تغییر ساختار بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی _ ساختار بنگاه ریلی_ وظیفه این سرمایه‌گذار خارجی است، این تغییر، می‌تواند ساختار بیزنس حمل و نقل ریلی را به راه‌آهن منتقل کند، تغییر استراتژیکی که فقط از عهده شرکت‌های بزرگ و معتبر خارجی، ساخته است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    با سلام تجربه مخابرات گواه روشنی برای صنعت ریل هست.بخش ارتباطات ایران بعد از ورود سرمایه‌گذار خارجیMTN تحول بنیادی و تکنولوژی و مدیریتی کرد.رقابت پذیر شد.

    بخش ریلی ما هم نیاز به یک سرمایه گذار خارجی قدر و قدرتمند دارد.تا دانش مدیریتی،تکنولوژی و قدرت رقابت تزریق در صنعت ریل کند.
    زیرا ثابت شده شرکت های موجود که اغلب هم واقعا خصوصی نیستند علاقه چندانی به رقابت ندارند و سعی در ارتقای کیفی خود ندارند.
    در بازار انحصاری و غیر رقابتی هیچوقت رشدی اتفاق نخواهد افتاد