| کد خبر: 79994 |

سلامت سیر واگن در مسیر جا مانده است

غلامحسین عبداللهی سروی
دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته


تین نیوز | با فروش کل ناوگان باری و مسافری ریلی به بخش خصوصی و ورود بخش غیر دولتی به حمل و نقل ریلی و خارج شدن مالکیت ناوگان از شرکت راه آهن ج. ا. ا عملا سرمایه این بخش از دولت جدا شد و در مالکیت بخش خصوصی قرار گرفت.
از طرفی یکی از اصول سرمایه گذاری حفظ، نگهداری و بهره برداری مطلوب از ناوگان است. در حالی که بیش از 75 درصد زمان بهره برداری این ناوگان از دست مالک خارج شده و در شبکه زیرساخت که در مالکیت دولت است جاری می گردد . آنچه که در گذشته اتفاق افتاده است برای مالکین اتفاق ناگواری که عدم سلامت و امنیت در سلامت سیر واگن ها را به ارمغان آورده است. سلامت سیر واگن در شبکه ریلی یکی از اساسی ترین اصول حفظ و نگهداری ناوگان تلقی می شود.
 
اما چه عواملی در سیر سلامت واگن دخیل هستند؟
پیمانکاران تعمیرات اساسی و ویژه، ناظرین تحویل گیری واگن های تعمیری، پست های بازدید طول خطوط، روسای قطار، مصرفی استاندارد، زیر ساخت و خطوط استاندار طول شبکه، عدم عملیات مانورهای ضربه ای در ایستگاه ها، دقت و توجه مامورین فنی به سیر و حرکت واگن ها، بارگیری و باربندی صحیح واگن، دقت در تشکیل و تنظیم قطار و عدم اعزام واگن با ترمز بسته، از جمله عناصر عمده است.

مشکلاتی که تاکنون موجب عدم سیر سلامت واگن ها شده است ، عبارتند از؛ بریدگی چرخ در بسیاری از واگن ها، سوختگی قاب ترمز، خرابی قلاب ها به علت مانورهای ضربه ای، عدم اطلاع مالک واگن از سوانح یاد شده، سیر واگن به صورت اضطراری از محل سانحه و متوقف کردن در ایستگاه های بعدی، مفقود شدن قطعات در طول شبکه، عدم آموزش پرسنل تعمیرات ویژه، عدم تعویض به موقع کفش ترمز.

برای سیر سلامت واگن ها چه باید کرد؟ قطعا میبایستی وظایف مالکین واگن و شرکت راه آهن برای این مساله مشخص شود. وظایف مالک واگن چیست؟ 
وظایف شرکت راه آهن ج. ا. ا. چگونه ارزیابی می شود؟ وظایف مالک واگن
باید برنامه (نت) نگهداری و تعمیرات را به موقع انجام داده و بر واحدهای تعمیراتی که تعمیر اساسی یا ویژه انجام می دهند در برنامه اجرائی آنها خصوصا در کیفیت تعمیرات و قطعات کنترل عملیاتی داشته باشند. قطعات بکارگیری شده در واگن ها باید با اسناتدارد تعریف شده راه آهن مطابقت کامل داشته باشد
موظف به رعایت استانداردهای تعریف شده راه آهن باشند.
با واگن های با عمر بالا طبق دستورالعمل رفتار شود.
واگن هایی که کوچک ترین مشکلی دارند را از سیر خارج و رفع عیب کنند. وظایف راه آهن ج. ا. ایران تحویل گیری واگن در مبدا حرکت اعم از باردار و خالی
سیر سلامت واگن از مبدا تا مقصد
کنترل واگن در پست های بازدید
حفاظت از قطعات واگن در طول مسیر
اعلام سریع سوانح ایجاد شده در شبکه به مالک واگن
پرداخت خسارت بابت قطعات مفقودی و خسارت وارده به واگن
تعیین استانداردهای قطعات اصلی مثل بوژی، چرخ محور، قلاب، سیستم ترمز، نیروهای اصلی و فرعی و .... با توجه به مشکلات و وظایف مالک و راه آهن آنچه که قانون گذار در زمان تصویب قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی مصوب کرده است تکلیف سیر سلامت واگن را در تبصره 3 ماده 8 قانون مشخص کرده است.
 
تبصره (3)
«راه آهن با پذیرش ناوگان شرکت های حمل ونقل ریلی مسئول حفظ و نگهداری ناوگان و تائید سلامت سیر آنان است.»

پس وقتی راه آهن در مبداء حرکت واگن ها را پذیرفت و بارنامه باردار یا خالی آن را تحویل گرفت مسئولیت حفظ و نگهداری را به عهده دارد ولی آنچه اتفاق افتاده تاکنون سیر سلامت واگن فراموش شده و خسارت های فراوان به مالک واگن وارد و تاکنون راه آهن حاضر به جبران ضرر و زیان نبوده و عملا از وظایف قانونی خود سرباز زده است. گرچه مدیریت عالی راه آهن این تبصره را قبول دارد و خود را مسئول سیر سلامت واگن می داند.

ولی راهکار اجرائی آن تاکنون تدوین نشده است و عوامل اجرائی حاضر به پذیرش این ماده قانونی نبوده و نیستند. لازم است هر چه سریعتر اجرای این تبصره در راه آهن عملی شود و سلامت سیر واگن ها طبق تبصره ماده قانونی یاد شده عملیاتی شود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.