| کد خبر: 73122 |

رکود چه بر سر نرخ ارز آورد؟

تین نیوز | یک کارشناس گفت: زمانی که فعالان اقتصادی قادر به سودآوری لازم در بخش واقعی اقتصادی نباشند به بازارهای موازی روی می‌آورند.
 

پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درخصوص نوسانات نرخ ارز درهفته اخیر گفت: نرخ ارز تحت تأثیر عوامل و فاکتورهای مختلف اقتصادی است، به طوری که شرایط رکودی و میزان صادرات از جمله تأثیر گذار بر آن است.
 
 وی با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز از شرایط خاص زمانی پیروی نمی‌کند ادامه داد: نرخ ارز شاخص‌های کلان و اقتصادی و مدیریت بانک مرکزی بیشتری تأثیر را می‌گیرد.
 
نرخ ارز بستگی به میزان عرضه و تقاضا
 بانک مرکزی به عنوان متولی نرخ ارز تنها عامل ثبات قیمت آن است.

جعفر بارگیران یک کارشناس اقتصادی گفت: ارزش کالا و یا هر واحد پولی به عرضه و تقاضا بستگی دارد و زمانی که عرضه وتقاضا در هر موردی تعادل نداشته باشد  بر روی کالا و یا واحد ارزش می‌گذارد و بازار هم از این امر مستثنی نیست.
 
 وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی تنها عامل توزیع ارز است افزود: اقتصاد کشور بسیار آسیب پذیر است و به دلیل سرگردانی و تک محور بودن آن و کمرنگ بودن درواحدهای دیگر تخریب اقتصاد را شاهد بودیم؛ معمولاً افرادی که پول نقد در دست دارند با اولین اتفاق خود را به سمت سرمایه گذاری آن هم در بازار ارز سکه می‌رسانند که این امر خود در بالا رفتن قیمت دلار باتوجه به تقاضا بی تأثیر نیست.
 
ایام تعطیلات نوسان ارزی را افزایش می‌دهد
 بانک مرکزی به صورت دستوری می‌تواند ثبات را دربازار برقرار کند.
 
 سید محمد عباس نیا کارشناس اقتصادی گفت: افزایش تقاضا همواره در بازار ارز منجر به افزایش قیمت آن شده است و البته ایام تعطیلات نیز موجب تنش بیشتر در بازار می‌شود.
 
 وی افزود: بانک مرکزی با همکاری در بخش‌های دیگر نظام مالی همچون بورس وبیمه و به کارگیری ابزارهای مالی می‌تواند نوسانات نرخ ارز را پوشش دهد.
 

 این کارشناس اقتصادی ادامه داد: سوداگران دنبال بهینه کردن ثروت خود هستند، وقتی مسیرها و مجراهای قانونی به اندازه کافی وجود نداشته باشد این  جریان‌ها از این بازار فاصله می‌گیرد.

عدم اطمینان فعالان اقتصادی بیشتر از نوسانات نرخ ارز برای اقتصاد مضر است
بالا و پایین رفتن نرخ ارز برای اقتصاد خطرناک نیست آنچه که به اقتصاد ضربه می زند عدم اطمینان فعالان اقتصادی به بازار است.
 

سید محمد عباس نیا دکتری مدیریت مالی گفت: نرخ ارز قدرت پولی یک کشور است و هرچقدر که یک اقتصاد قدرتمند باشد پول ملی و قدرت ارز آن کشور افزایش خواهد یافت.
 
وی با بیان اینکه بحث بازارهای موازی در بازار ارز است گفت: زمانی که بازارهای ما در بخش واقعی اقتصاد دچار رکود شوند قطعاً نمی‌تواند مجراهای مناسبی برای سودآوری‌های اقتصادی بخش واقعی به دست آورد بنابراین به بازارهای موازی گرایش پیدا می‌کند.
 
عباس نیا علل گرایش به بازارهای موازی را عدم اطمینان برشمرد و گفت: داد و ستد در کشور ما مکانیزمی متفاوت نسبت به برخی کشورها دارد بنابراین فعالان بازار و بنگاه‌های اقتصادی زمانی که احساس می‌کنند نمی‌توانند در بخش واقعی اقتصاد سودآوری لازم را داشته باشد به بازارهای موازی روی می‌آورند که اگر این بازارها به درستی هدایت نشوند به یک بازار سوداگرانه تبدیل خواهند شد.
 
وی افزود: به اندازه‌ای که عدم اطمینان برای اقتصاد خطرناک است بالاو پایین رفتن نرخ ارز خطرناک نیست.
 
عباس نیا تصریح کرد: رکود به واسطه اینکه رشد اقتصادی را تحت الشعاع قرار می‌دهد قدرت خرید پول داخل را متأثر می‌کند.
 

این کارشناس در پایان اظهار داشت:بالا و پایین رفتن نرخ ارز برای اقتصاد خطرناک نیست آنچه که به اقتصاد ضربه می زند عدم اطمینان فعالان اقتصادی به بازار است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.