| کد خبر: 165971 |

◄ سیف: آرامش کامل در بخش ارز حاکم شده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: به‌رغم نگرانی‌ها، ولی در شرایطی هستیم که آرامش کامل مستقرشده است.

تین نیوز

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: به‌رغم نگرانی‌ها، ولی در شرایطی هستیم که در بخش ارزی آرامش کامل مستقرشده است.

به گزارش تین‌نیوز ، ولی‌الله سیف گفت: در این روزها سبک جدیدی از جنگ اقتصادی شروع‌شده که در اقتصاد ما نوسان و تخریب ایجاد کنند، بدون اینکه خودشان هزینه‌ای بپردازند. باید این عوامل را به‌خوبی بشناسیم و با انسجام داخلی و شناخت، یکدیگر را تخریب نکنیم زیرا باید بدانیم که دشمن می‌خواهد از این آب گل‌آلود ماهی بگیرد.

او به تلاطم بازار ارز در فروردین 97 اشاره کرد و گفت: در 21 فروردین تصمیم مدبرانه اتخاذ شد تا اقتصاد کشور را مصونیت ببخشیم به این معنا که در فضای کلی منابع به‌صورت متعادل هزینه شود، اشتغال و اهداف آن عملیاتی و اجرا شود و صادرات مسیر خود را انجام و حجمی هم برای واردات در نظر گرفته شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: وقتی حجم صادرات نفتی و غیرنفتی را باهم مقایسه می‌کنیم، در تراز کشور اضافه هم وجود دارد، ولی وقتی التهاب آفرینی صورت می‌گیرد، هجومی به سمت خرید ارز ایجاد می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: در یک ماه اول امسال 6 میلیارد و 500 میلیون دلار ارز از طریق بانک مرکزی، نظام بانکی و صرافی‌ها تأمین‌شده است. حدود 4 میلیارد دلار در همین مدت برای واردات تأمین ارز کرده‌ایم و بیش از 1 میلیارد و 200 میلیون دلار نیز از سوی صادرکنندگان ارز وارد صرافی‌ها شده است.

او گفت: تورم در فروردین‌ماه 4 دهم درصد بود که از اسفندماه کمتر بوده است. این زمینه نشان می‌دهد تحقق تورم تک‌رقمی در سال 97 به‌دوراز انتظار نیست.

رئیس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: رشد اقتصادی سال 95 کشور 12.5 درصد بود که در بین کشورهای دنیا رتبه اول بود، منتقدین گفته‌اند که این رشد تنها مربوط به بخش نفت بوده است، ما منکر نمی‌شویم که با فضایی که برجام ایجاد کرد و استفاده درست وزارت نفت از این فضا توانسته‌ایم به این رشد دست‌ یابیم.

سیف با تأکید بر اینکه نقش بانک مرکزی در بازار ارز نقش تخفیف نوسانات است و نمی‌توان نرخ ارز که بنا به متغیرهای بنیادین اقتصادی شکل می‌گیرد را با تصمیم بانک مرکزی تغییر داد، گفت: وظیفه بانک مرکزی این است که از نوسانات و هیجانات موقت و زودگذر جلوگیری کند، فرق نمی‌کند این نوسان در جهت کاهش یا افزایش باشد.

به گزارش ایرنا، او ادامه داد: یکی از نوسانات در زمان پذیریش قطع‌نامه 598 بود. آن نوسان اقتصاد را تخریب کرد و در معرض عدم اطمینان قرارداد. نمونه دوم در انتخابات 92 بود، مدیریت همان مدیریت قبل بود و چیزی اتفاق نیفتاده بود، اما در اوایل انتخابات 92 ظرف 3 ماه بالای 3 هزار و 800 آمد، این چیزی نیست جز تأثیر یک انتظار مثبت و دلایل منطقی دیگری ندارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.