| کد خبر: 164480 |

◄ یک‌بار برای همیشه فرمول تعیین نرخ ارز را تعیین کنید

رئیس اتاق بازرگانی تهران نرخ 4200 تومان برای ارز را غیرواقعی دانست و گفت: یک بار برای همیشه باید پرونده تعیین نرخ ارز را ببندیم.

تین نیوز

رئیس اتاق بازرگانی تهران نرخ 4200 تومان برای ارز را غیرواقعی دانست و گفت: یک بار برای همیشه باید پرونده تعیین نرخ ارز را ببندیم.

به گزارش تین‌نیوز،  مسعود خوانساری در نشست امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تصمیم ارزی اخیر دولت گفت: باید شرایط دولت برای اعلام نرخ 4200 تومان را درک کرد چراکه اکنون این تصمیم اقتصادی امنیتی شده است.

او گفت: روال در اقتصاد ایران همواره به این شکل بوده که اگر دولت وضعیت ارزی مناسبی داشته ارز به بازار تزریق کرده و وقتی درآمدهایش کم شده فنر فشرده ارزی را رها کرده و قیمت افزایش‌یافته است.

او گفت: به غیر از سال ۷۶ و در دولت اصلاحات که پیش‌بینی‌هایی شده بود که نرخ ارز متناسب با تفاضل توم داخلی و خارجی افزایش یابد در هیچ دولت دیگری این اتفاق رخ نداده و اتفاقا یکی از بهترین دوران ها به لحاظ ثبات اقتصادی را در همان دوره تجربه کرده‌ایم چرا که نرخ ارز تعیین تکلیف شده بود اما مجلس این بند قانونی را در سال ۸۲ لغو کرد.

خوانساری ادامه داد: اکنون هیچ‌کس نسبت به افزایش قیمت مسکن و سکه اعتراضی ندارد اما چون تصور کردیم ارز یک علت است نه معلول بر روی قیمت آن هم حساس بوده‌ایم در حالی که قیمت ارز یک معلول است.

او به نرخ تورم اشاره کرد و گفت: هیچ‌گاه متناسب با این نرخ ارز افزایش نیافته است. بنابراین حتی در دوره‌هایی که ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته و به اقتصاد تزریق کرده‌ایم نرخ ارز واقعی نبوده است و بنابراین فنر قیمت فشرده شده و در سال ۹۰ به یکباره جهش ارزی پیش آمد و نرخ سه برابر شد.

به گزارش مهر،  رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: مهمترین بحثی که به نظر می رسد یک بار برای همیشه باید از سوی حاکمیت تعیین تکلیف شود گفتمان نرخ ارز است که باید قیمت آن با فرمول مشخصی تایید شود تا به محض اینکه ارز تلاطم پیدا کرد همه هنجارهای اقتصادی به هم نخورد و اصولا فنر ارزی فشرده نگردد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: این بار رها شدن فنر فشرده ارزی علاوه بر تلاطم‌های اقتصادی منجر به بر هم ریختن هنجارهای اجتماعی شد و بنابراین باید بپذیریم که ارز یک شاخص اقتصادی است و متناسب با تورم باید افزایش یابد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.