| کد خبر: 160417 |

صراف‎ها: ارز بانکی کم است/قیمت دلار به ۴۷۰۰ تومان نزدیک شد

در پی سیر جدید افزایش قیمت دلار در بازار آزاد صبح امروز این ارز به نرخ ۴۶۸۸ تومان هم رسید و بعد از ساعتی با قیمت ۴۶۷۰ تومان معامله شد. صراف ها می گویند بازهم ارز در بازار کم شده است.

تین نیوز

در پی سیر جدید افزایش قیمت دلار در بازار آزاد صبح امروز این ارز به نرخ ۴۶۸۸ تومان هم رسید و بعد از ساعتی با قیمت ۴۶۷۰ تومان معامله شد. صراف ها می گویند بازهم ارز در بازار کم شده است.

 

به گزارش تسنیم، سیر جدید افزایش قیمت دلار در بازار آزاد که از چند روز قبل آغاز شده یک بار دیگر دلار را به مرز 4700 تومان نزدیک کرده است.

دلار دیروز در بازار آزاد در ساعات پایانی معاملات، با قیمت 4655 تومان فروش رفت و همین باعث شد تا امروز صبح نیز بازار با افزایش قیمت کار خود را آغاز کند.

برهمین اساس دلار در خیابان فردوسی در ساعات نخست آغاز به کار بازار با قیمت 4688 تومان هم معامله شد.ولی ساعتی بعد کمی از شتاب افزایش قیمت دلار کاسته شد و این ارز به قیمت 4670 تومان فروخته شد.

* بانک مرکزی اراده کند دلار 4000 تومان می شود

برخی فعالان بازار ارز که در خیابان فردوسی حضور دارند از وضعیت پیش رو برای این بازار نگران هستند و می گویند: اگر بانک مرکزی اراده کند دلار شنبه به قیمت 4000 تومان می رسد.

یکی از این صراف ها با گله شدید از وضعیت توزیع ارز دولتی در بازار ارز می گوید: بانک مرکزی بازهم عرضه ی ارز را کم کرده و همین موضوع باعث شده تا بازار بازهم متشنج شود.

فعالان بازار ارز البته نحوه توزیع ارز به برخی صراف ها نیز گله دارند و می گویند: برخی ازاین صرافی ها فقط دلارهای دریافتی از بانک مرکزی را دپو می کنند و فروشی به مردم ندارند.

تسنیم در گزارش های قبلی از بازار ارز البته به دفعات به این نکته اشاره کرده که تعدادی از صرافی ها باوجود دریافت ارز دولتی از بانک مرکزی از فروش ارز به مردم عادی خودداری کرده و دلار ها را با قیمت بالا مقابل پاساژ افشار به فروش می رسانند.

* سودهای 15 میلیونی صراف ها از کارت های ملی اجاره ای در هر روز

یکی از فعالان بازار ارز در همین ارتباط می گوید: بنا به گزارش های رسیده از مردم عادی که برای خرید ارز به صرافی ها مراجعه کرده اند 90 درصد آنها فروش نداشتند و تنها کارتهای ملی در آنها داد و ستد می شود.

وی می گوید: این صرافی ها هر کارت ملی را بین 20 تا 50 هزار تومان روزانه، برای ثبت در سیستم سنا و دریافت  دلار های بانکی اجاره میکنند ولی  در بازار آزاد با اختلاف 100 تا 150 تومانی به فروش میرسانند.

این فعالان بازار ارز تاکید دارد که حاصل این کارت های ملی اجاره ای، سود بین 10 تا 15میلیونی صرافی ها در هر روز است؛ به گفته وی تنها تعداد انگشت شماری از صرافی ها هستند که حاظر میشوند قسمتی از سهمیه روزانه خود را بین مردم تقسیم کنند.

* ارتباط بخشنامه جهانگیری و سیر جدید گرانی دلار

البته فعالان بازار ارز دلیل مهمتری را هم برای سیر جدید گرانی قیمت دلار اعلام کرده و معتقدند دستور جدید جهانگیری به بانک مرکزی برای تغییر رویه در ثبت سفارش‌ها باعث شده تا دلار گران شود.

به گزارش تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در بخشنامه‌ای به بانک مرکزی و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت،، ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از چین، هند، کره و ترکیه را ممنوع اعلام کرد.

به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی ابلاغ این بخشنامه جلوگیری از سوداگری عده‌ای سودجو است چراکه قبل از این بخشنامه افرادی بودند که ثبت سفارش انجام داده و با استفاده از آن ارز مبادله‌ای می‌گرفتند ولی کالایی را وارد کشور نمی‌کردند، بلکه ارزهای مبادله‌ای را با قیمت بالاتر در بازار آزاد می‌فروختند. اما در شرایط جدید و با ابلاغ بخشنامه جهانگیری تمام افرادی که ثبت سفارش می‌کنند باید ثابت کنند که ارز دریافتی را به کشور مورد نظر منتقل کرده و در معاملات به‌کار گرفته‌اند.

یکی از صراف‌ها که در بازار ارز فعالیت می‌کند در خصوص تأثیر بخشنامه جدید جهانگیری درباره ثبت سفارش‌ها  بر بازار ارز گفت: برداشت بازار از خبر ثبت سفارش باعث افزایش تقاضا بود.

وی اما تأکید دارد که برداشت‌های متفاوت از این خبر هست که هم می‌تواند نزولی باشد هم افزایشی.

وی می‌گوید: ولی نکته‌ای که در این زمان وجود دارد این است که قطعاً هدف دولت از چنین بخشنامه‌ای داشتن کنترل و اشراف کامل به واردات و جلوگیری از رانت می‌باشد و تقاضای ارز را از بازار آزاد کمتر خواهد کرد و باید مبدأ ارز خریداری و مقصد آن مشخص شود.

* آقای سیف چرا دلار ارزان نشد؟

اما گرانی جدید دلار در بازار ارز در حالی ادامه دارد که پیشتر رئیس کل بانک مرکزی در چند روز مختلف تاکید کرده بود که دلار به زودی و طی روزهای آینده ارزان می شود.

در روزهای اخیر رئیس کل بانک مرکزی گفته بود: تا حدود زیادی کاهش نرخ ارز در بازار ادامه خواهد یافت، البته این کاهش در حد رقم و اعدادی خواهد بود که حبابی در آن وجود نداشته باشد. البته برای کاهش نرخ ارز در بازار نمی‌توان رقم خاصی را اعلام کرد.

ولی‌الله سیف درباره میزان حباب نرخ ارز با توجه به روند کاهشی که در بازار آغاز شده است، گفت: بازار ارز در حال طی کردن شرایط خاص خود است و طبیعی است که بانک مرکزی طبیعتاً نظارت بر این روند دارد؛ البته به‌نظر می‌رسد که یک التهاب در یک تا دو ماه گذشته در این بازار رخ داد که اکنون، در حال تعدیل شدن است.

این درحالی است که رئیس جمهور نیز در گفت وگوی تلویزیونی خود با مردم تاکیدکرده بود که مشکلی از بابت دلار وجود ندارد و مردم خیالشان راحت باشد.

* رکورد زنی جدید دلار در شب عید/ گرانی دلار برای جذابیت پیش فروش سکه

ولی با این حال آرامش بازار ارز چند روز بیشتر دوام نداشت و بار دیگر سیر افزایش قیمت ها در این بازار آغاز شده است. عده ای فعالان بازار ارز معتقدند گرانی جدید دلار برای آن است که دلار در آستانه سال نو رکورد تازه ای را به ثبت برساند.

برخی دیگر از فعالان بازار ارز اما علت دیگری را برای گرانی جدیددلار اعلام کرده و معتقدند پشت پرده سیر جدید افزایش قیمت ها در بازار ارز، سیاست جدید بانک مرکزی برای پیش فروش سکه است.

بازاری ها می گویند: بانک مرکزی به دلیل ایجاد جذابیت در بازار سکه می خواهد قیمت ها را بالا نگه دارد تا در زمان پیش فروش جذابیت برای مردم وجود داشته باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.