| کد خبر: 150536 |

صرافان سهمیه‌دار فروش دلار را متوقف کردند

بازار ارز این روزها ناآرام است.

تین نیوز

بازار ارز این روزها ناآرام است. هرچند افزایش قیمت‌ها زیر صد تومان است؛ اما بانک مرکزی نگران از رشد قیمت‌ها، شروع به تزریق دلار مداخله‌ای به بازار کرد؛ بنابراین قیمت دلار که به بالای چهار‌هزارو ٥٠ تومان هم رسیده بود، در برخی از صرافی‌ها تا چهارهزارو ٩ تومان کاهش یافت.

به گزارش روزنامه شرق، کاهش نرخ و توأمان زمزمه رشد قیمت دلار در روزهای آتی، وسوسه‌ای شد برای افرادی که هنوز در سودای جهش سه‌برابری ارز در سال ١٣٩٠ هستند و به خیال کسب این سود بادآورده، راهی بازار ارز شدند.  اما این خیال به گفته مسئولان پولی و مالی کشور خام است. محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، در اظهارنظری کوتاه در حیاط هیئت دولت به روانی‌بودن این افزایش اشاره می‌کند. او گفت: یکی از توفیقات سال‌های اخیر دولت، کاهش التهابات و‌ نوسانات بازار ارز و‌ آرامش عمومی در نرخ تورم بوده است. برخی نوسانات ارز همواره تحت‌تأثیر‌ عملیات روانی است. از سوی دیگر، بانک مرکزی هم با بالابردن عرضه دلار در بازار، خطی بر خیال سوداگران کشید.  ورود ارزهای کنترل‌شده از سوی بانک مرکزی، تب‌وتاب بازار را تا حدی کنترل کرد و روز گذشته آرام‌تر از چند روز گذشته سپری شد؛ اما فروش ممنوع سهمیه‌ای‌ها، عاملی است برای نوسانات آتی در این بازار.  مصطفی خان‌زاده، یکی از فعالان بازار ارز، در گفت‌وگو با «شرق»، گفت: برخی از صرافان که از سوی بانک مرکزی سهمیه ارز دریافت می‌کنند، دیروز از فروش ارز خودداری کردند. او افزود: با توجه به اینکه روز گذشته قیمت دلار تا چهار‌هزار‌و چهار تومان نیز پایین آمد، این گروه از صرافان برای نفع بیشتر در بازار آتی، از فروش ارز خودداری کردند. او با ذکر این اصطلاح که بانک مرکزی گوشت را دست گربه می‌دهد، توضیح داد: این سیاستی که بانک مرکزی همواره داشته است، متأسفانه بازار را تحت‌تأثیر قرار داده و عده‌ای از آن به نفع خود استفاده کرده‌اند.  خبر مهم دیگری که خان‌زاده عنوان کرد، به دلیل افزایش قیمت دلار بازمی‌گردد. او گفت: افزایش نرخ، درست از زمان ابلاغ کاهش نرخ سود بانکی آغاز شد. هرچند مسائل سیاسی و گفته‌های ترامپ درباره برجام هم بر این رشد اثر داشت؛ اما این روند از زمان کاهش نرخ سود بانکی کلید خورد و در روزهای گذشته تبی که در بین مردم شکل گرفت، به این رشد دامن زد. 

فردوسی این چند روز شلوغ‌تر از روزهای عادی بود. چند روز گذشته، فاصله چهارراه استانبول تا میدان فردوسی مملو از افرادی بود که اگر قصد خرید هم نداشته باشند، از سر کنجکاوی هم که شده، حداقل سری به راسته دلارفروشان می‌زدند تا مظنه قیمت، دستشان بیاید. اکنون هم که در مقابل برخی صرافی‌ها، صف تشکیل شده است؛ چراکه برخی دیگر از صرافان، از خریدوفروش ارز طفره می‌روند و نمی‌دانند واکنش بازیگر اصلی بازار ارز در روزهای آینده چه خواهد بود. یکی از صرافان به مهر گفت: رفتارهای مردم این‌بار هم هیجانی است و البته برخی‌ها در بازار دلار از این رفتار چندان خوششان نمی‌آید. البته هنوز هم بانک مرکزی اقدامی برای افزایش چشمگیر سطح عرضه و کنترل قیمتی نکرده است. توزیع و عرضه ارز به روال سابق ادامه دارد و خللی در آن ایجاد نشده است؛ اما  اگر تقاضای زیادی به بازار وارد شود و مردم بخواهند وارد بازار شده و ارز بخرند، حتما قیمت بالا خواهد رفت. 

این پیش‌بینی‌ها سبب شد بانک مرکزی وارد عمل شود و به‌این‌ترتیب برخی صرافی‌ها از روز گذشته اقدام به عرضه ارز مداخله‌ای بانک مرکزی کردند. بنا بر گزارش فارس، برخی صرافی‌های میدان و خیابان فردوسی، نرخ فروش ارز را به چهار‌هزار‌و ٩ تا چهار‌هزار‌و هفت تومان کاهش دادند. این کاهش به‌واسطه عرضه ارز مداخله‌ای بانک مرکزی از طریق این صرافی‌هاست. همین اقدام موجب شکل‌گیری صف در مقابل این صرافی‌ها شد. دیگر صرافی‌ها اکنون در دامنه قیمتی چهار‌هزار‌و ٣٠ تا چهار‌هزار‌و ٥٠ تومان دلار می‌فروشند. بانک مرکزی معمولا با هدف مدیریت بازار ارز و جلوگیری از التهاب و حباب قیمتی، ارز مداخله‌ای را از طریق صرافی‌ها و صرافی‌های بانک‌ها عرضه می‌کند.  گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، حاکی از آن است که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز گذشته در نشست خبری با تأکید بر مخالفت دولت با تضعیف پول ملی به صورت غیرمنطقی، گفت: سیاست دولت مدیریت نرخ ارز شناور است.  دولت از تضعیف پول ملی متضرر می‌شود؛ چراکه اگر قیمت یک دلار چند تومان افزایش پیدا کند، از نظر روانی بر قیمت کالاهای دیگر تأثیر می‌گذارد که ما مخالف این اتفاق هستیم. 

او افزود: رئیس‌جمهوری نسبت به افزایش قیمت دلار و پول ملی حساس است و در جلسات این موضوعات را به صورت جدی دنبال می‌کنند. 

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سؤال که برخی عنوان می‌کنند قیمت دلار بیش از پنج هزار تومان است، گفت: دولت و کارشناسان اقتصادی این را قبول ندارند و این شایعه‌ای است برای افزایش قیمت‌ ارز. 

 

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.