| کد خبر: 114236 |

◄ صنعت هوایی محرکه اقتصادی کشور است

تین‌نیوز| شب گذشته میزگرد مجازی تخصصی صنعت هوانوردی با موضوع بررسی «آثار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی عقد قرارداد با کارخانه بوئینگ بر صنایع و صنعت هوانوردی» با حضور جمعی از صاحب‌نظران، کارشناسان و تحلیلگران صنعت هوانوردی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، در ابتدا این میزگرد همه کارشناسان صنعت هوانوردی به این موضوع اتفاق نظر داشتند که تحریم‌های صنعت هواپیمایی در سال‌های اخیر تاثیر بسیاری در روند عدم توسعه صنعت هوایی کشور داشته است، لذا ورود هواپیماهای نو به کشور و در راستای آن نوسازی ناوگان فرسوده هوایی، می‌تواند نویدبخش تحولی بزرگ در این صنعت عقب افتاده باشد.

کارشناسان شکسته شدن تابوی رابطه با آمریکا را به منزله از سَرگیری روابط اقتصادی با سایر کشورهای جهان دانستند و عنوان کردند؛ عقد قرارداد با بوئینگ به منزله سوت آغاز یک مسابقه بزرگ اقتصادی در یک بازار نو ظهور 80 میلیونی برای سایر شرکت‌های آمریکایی  و غیرآمریکایی خواهد بود.

این سخنان در حالی از سوی صاحب‌نظران و کارشناسان صنعت هوانوردی کشور مطرح شد که همه به بدعهدی‌های آمریکا در سال‌های اخیر آگاه بودند و تاکید کردند: لازم است تا در مذاکرات و قراردادها توجه ویژه‌ای به این مسئله شود و راه هرگونه سوء استفاده مجدد برای طرف مقابل بسته شود.

مسئله مهمی که در این میزگرد مجازی که در گروه (خلبان عیسی خان اشتوداخ) به آن اشاره شد؛ برقراری پروازهای مستقیم با کشورهای صنعتی و دارای اقتصاد قوی بود، چرا که ارتباطات فرهنگی باعث رشد روابط اقتصادی و مناسبات سیاسی و در نتیجه افزایش اعتبار کشور در عرصه‌های بین‌المللی خواهد شد، در همین راستا برنامه‌ریزی دقیق موجب بازگشت سرمایه 3 میلیارد دلاری در زمینه حمل مسافر و بار هوایی را به همراه خواهد داشت.

در این میزگرد، بررسی وضعیت اشتغال از چشم صاحب‌نظران صنعت هوانوردی دور نماند و عنوان کردند: اشتغال مستقیم هزاران نفر نیروی عملیاتی و خدماتی یکی از مهم‌ترین بخش‌های این قرارداد است و از طرف دیگر صنعت هوایی در سطح بین‌المللی به عنوان محرک اقتصادی شناخته می‌شود و با رونق آن موجب رشد و شکوفایی صنایع دیگری از جمله توریسم، هتلداری، صنایع دستی و حمل‌ونقل خواهد شد. 

در همین رابطه ادامه دادند؛ با افزایش اشتغال و افزایش سطح درآمد و رفاه حاصل شده سلامتی بیشتر و امید به زندگی بیشتری منتج می‌شود و از دید عدم نگاه اقتصادی به نوسازی ناوگان تاکید و تاثیر مثبت بر هویت ملی را شاهد خواهیم بود.

تحلیلگران و کارشناسان صنعت هوایی کشور معتقدند؛ بسته شدن این قرارداد و ورود این تعداد هواپیما به تنهایی عامل توسعه پایدار صنعت هوایی نخواهد شد، در همین راستا توسعه ناوگان هوایی و توجه به این موضوع بسیار مهم که عملیاتی کردن این تعداد هواپیما و سودده کردن آن نیاز به بسترسازی‌های بسیاری در زمینه آموزش متخصصان عملیاتی و تعمیر و نگهداری، تجهیز پایگاه تعمیراتی، تجهیزات فرودگاهی، توسعه فرودگاه‌ها، گردشگری و صنایع وابسته دارد و اساسا بایستی استراتژی بلند مدت، همراه با راهبرد مشخص در حلقه‌های این زنجیره، دیده و اجرایی شود.

عده‌ای دیگر اذعان داشتند که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی «هما» ظرفیتی بسیار بالایی دارد و  این امر بر هیچ  کسی پوشیده نیست اما بهره‌برداری از این ظرفیت در توان بینش مدیریتی و ساختار حقوقی حاکم و نظام بهره‌برداری فعلی نیست و تراز منفی دهه اخیر از دلایل بسیار محکم است. در زمینه ساختار سیستماتیک و فرآیند مدیریتی نیاز به بازنگری اساسی در ایران‌ایر احساس می‌شود.

در این میزگرد کارشناسان تاکید جدی بر روی کاهش دخالت‌های دولتی داشتند و بیان کردند؛ کاهش دخالت‌های دولت در مدیریت کلان شرکت و افزایش پشتیبانی‌های غیرمستقیم نظیر ساخت ترمینال‌های مجزا و توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی، افزایش استقلال در تصمیم‌گیری، ورود یک تیم تخصصی اقتصادی و استفاده از شرکت‌های مشاوره مالی و اقتصادی کاملا احساس می‌شود.

یکی‌دیگر از اثرات نوسازی ناوگان حمل‌ونقل فرسوده کشور مبحث کاهش آلودگی هوا است در همین راستا کارشناسان تاکید کردند؛ فرودگاه و هواپیماهای فرسوده یکی ازمهم‌ترین منابع آلودگی هوا هستند به همین جهت نوسازی ناوگان بر کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و آلاینده‌های زیست‌محیطی تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.