| کد خبر: 38904 |

دروازه مشترک گمرکی در نقطه صفر مرزی ترکمنستان ایجاد می شود

تین نیوز | ناظر گمرکات خراسان رضوی از ایجاد دروازه مشترک گمرکی در نقطه صفر مرزی ترکمنستان (لطف آباد) با این استان خبر داد.
 
'مسعود عاطفی' گفت: ایجاد دروازه مشترک در نقطه صفر مرزی ترکمنستان با توجه به ظرفیت های محدود این کشور این امکان را می دهد تا در قلمرو کشورمان با دعوت از گمرک مقابل، تردد را تسهیل کنیم.
 
وی افزود: از آنجا که تردد کامیون های تزانزیتی، وارداتی و صادراتی در مرز بین خراسان رضوی و ترکمنستان با توجه به محدودیت های گمرک کشور مقابل به سختی انجام می گیرد، ایجاد دروازه مشترک می تواند این رویه را تا حدی تسهیل کند.
 
عاطفی اظهار کرد: ایجاد صف های طولانی از کامیون های حامل کالا در گمرکات سرخس و لطف آباد و معطلی آنها تا چند روز ناشی از محدودیت هایی است که کشور ترکمنستان در تردد کامیون ها اعمال کرده است.
 
عاطفی گفت: با توجه به بازسازی جاده 37 کیلومتری عشق آباد- باجیگران، تردد در این مسیر برای کامیون ها محدود شده و کشور ترکمنستان اجازه تنها عبور هشت کامیون در روز را به کامیون های این مسیر می دهد.
 
ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: با توجه به این محدودیت، سهمیه مرز باجگیران در خروجی کامیون به گمرکات سرخس و لطف آباد واگذارو سقف خروج کامیون از این گمرکات از سوی کشور ترکمنستان روزانه 200 کامیون تعیین شده است که این مساله ایجاد صف های طولانی را در این گمرکات باعث شده است.
 
ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: با تلاش های صورت گرفته سقف خروج کامیون از مرز لطف آباد و سرخس به 240 کامیون در روز افزایش یافته است.
 
عاطفی اظهار کرد: ایجاد دروازه مشترک گمرکی در نقطه صفر مرزی ترکمنستان (گمرک لطف آباد و گمرک آرتیق) از ایجاد صفوف طولانی کامیون ها خواهد کاست که این دروازه طی دو مرحله ایجاد می شود.
 
وی افزود: در مرحله نخست ایجاد دروازه مشترک گمرکی در نقطه صفر مرزی ترکمنستان، یک تیم بازرسی مشترک از کامیون ها شامل سه نفر از گمرک لطف آباد و سه نفر از گمرک آرتیق شکل می گیرد.
 
وی ادامه داد: این تیم بازرسی وظیفه کنترل کالاهای کامیون های خروجی از لطف آباد و خروجی از آرتیق را به عنوان یکی از مراحل تشریفات گمرکی برعهده دارند و کامیون ها را به لحاظ داشتن کالاهای ممنوعه از حیث مقررات هر دو کشور بازرسی می کنند.
 
او افزود: تیم های بازرسی از گمرکات دو کشور ترکمنستان و ایران در مرز لطف آباد از ششم بهمن ماه امسال به مرحله اجرا درمی آید.
 
ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: در مرحله دوم ایجاد دروازه مشترک گمرکی، تبادل الکترونیکی اسناد حمل کالا و اطلاعات گمرکی انجام می گیرد که زمان اجرای این برنامه بستگی به توافقات مسوولان عالی رتبه دو کشور دارد.
 
عاطفی اظهار کرد: برای ایجاد دروازه مشترک گمرکی ساختمانی احداث و متولیان دو گمرک آرتیق و لطف آباد در آن مستقر می شوند.
 
وی ادامه داد: دیدگاه گمرکات خراسان رضوی در حوزه تجارت و ترانزیت مثبت است و عملا حجم تخلفات صورت گرفته در حوزه ترانزیت چشمگیر نیست.
 
وی گفت: متاسفانه قوانین سایر کشورها در برخورد با رانندگان خارجی نسبت به کشور ما بسیار سخت گیرانه می باشد که لازم است با هماهنگی نهادهای تصمیم گیرنده تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.

خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و دو بازارچه مرزی تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.