| کد خبر: 37685 |

اجرای طرح منطقه آزاد تجاری و گردشگری نوشهر درجا می‌زند

تین نیوز | تبدیل منطقه ویژه اقتصادی شهرستان نوشهر به منطقه آزاد تجاری و گردشگری از خواسته های دیرین مردم منطقه است که با گذشت چند دولت هنوز در پله اول قرار داشته و اجرایی نشده است.
 
قدمت قدیمی‌ترین بندر مازندران در نوشهر به ۹۰ سال قبل باز می گردد و جهش تبدیل منطقه ویژه اقتصادی به منطقه آزاد باید پیشتر از اینها اتفاق می افتاد، اتفاقی که در بسیاری از شهرهای بندری این کشور افتاد. پیامدهای مثبت مناطق ویژه اقتصادی و آزاد باعث شد تا در تحولات اقتصادی مناطق سهمی به سزا ایفا نماید.
 
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، برای ایجاد تحول در منطقه ویژه اقتصادی بندرنوشهر زمزمه هایی از تشکیل منطقه آزاد تجاری و گردشگری غرب مازندران به گوش می رسد.
 
معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار مازندران در حاشیه بازدید از بندر نوشهر با لجستیک خواندن منطقه ویژه اقتصادی بندرنوشهر و اشاره به سابقه درخشان این بندر قدیمی کشور گفت: این منطقه کارآیی اش اقتصادی است و با توجه به قدمت بالا و سابقه درخشان آن، قدم های مقدماتی را برای تبدیل به منطقه آزاد، برای آن برداشتیم.
 
ما مخالف ظرفیت های اقتصادی منطقه نیستیم و اگر این ظرفیت اقتصادی در منطقه زمینه اش با ارتقای بندر فراهم شود، ما موافقیم.علیرضا احسانی افزود: در حوزه توسعه در استان با توجه به اصلاح و بازنگری چشم انداز سند توسعه استان و نیز بر پایه نتایج مطالعه آمایش سرزمین با توجه به تفکیک استان به مناطق شرق، مرکزی و غرب، منطقه غرب استان ظرفیت گردشگری، کشاورزی، صنعت و بازرگانی را داراست؛ ما مخالف ظرفیت های اقتصادی منطقه نیستیم و اگر این ظرفیت اقتصادی در منطقه زمینه اش با ارتقای بندر فراهم شود، ما موافقیم.
 
علی احسانی با اعلام اینکه غرب مازندران با نگاه گردشگری در اولویت است افزود: باید ساختار جدیدی را به عنوان جایگزین نفت پیدا کنیم که سرانه تولید پایین در استان را بالا ببرد، چرا که  با ایجاد فاصله از درآمدهای نفتی و اصلاح ساختار بندر، ایجاد صنایع، رقابت در صادرات کالا و نیز حوزه اشتغال، موثر تر از مباحث دیگر مطرح خواهد شد.
 
وی با اشاره به تکمیل طرح توجیهی توسط اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران افزود: این کار با هدف پوشش رونق اقتصادی و افزایش آن صورت می گیرد و با توجه به مسیر کریدور شمال جنوب که ما در آن واقع شدیم، به طرح توجیهی کمک شایانی می کند.
 
وی با بیان آنکه ایجاد منطقه آزاد تجاری گردشگری نیمه دوم سال گذشته مطرح شد تا نقاط مختلف مازندران مورد توجه قرار گیرد، گفت: این طرح برای عملیاتی شدن مستلزم تصویب در دولت و مجلس است و اکنون در پی به کارگیری مشاور قوی هستیم که باید این پروسه طی شود.
 
معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار، همچنین به تشکیل کارگروه منطقه آزاد تجاری و گردشگری در غرب مازندران با مسئولیت فرماندار شهرستان نوشهر اشاره کرد و گفت: دبیرخانه این کارگروه نیز با مسئولیت اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران تشکیل شود تا موضوع منطقه آزاد تجاری و گردشگری بندر نوشهر با جدیت بیشتری دنبال و پی گیری شود.
 
احسانی خاطرنشان کرد: باید بررسی جامع صورت گیرد و طرح از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار باشد، همچنین یکسری ظرفیت های زیرساختی باید فراهم شود تا بتوانیم تشریفات قانونی مربوط به این موضوع را در سطح دولت و مجلس انجام دهیم و انشاالله بعنوان یک خبر خوش به مردم اعلام کنیم.
 
برای سفر رییس جمهوری در نظر داریم بحث مناطق آزاد نیز مطرح کنیم که لازم است قبل از این کار کارگروه منطقه آزاد تجاری و گردشگری در غرب مازندران شکل بگیرد.وی ادامه داد : در نظر است برای سفر رییس جمهوری بحث مناطق آزاد نیز مطرح شود که لازم است کارگروه شکل بگیرد تا بررسی های لازم صورت بگیرد و در زمان سفر دچار مشکل نشویم.
 
همچنین مدیر کل بنادر و دریانوردی استان مازندران نیز با اعلام اینکه بندر نوشهر در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی احداث شد به توضیحات کاملی از منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر پرداخت و گفت: استعداد غرب مازندران در بخش گردشگری همواره مورد توجه بوده است و ایجاد منطقه آزاد با ادغامی از تجاری و گردشگری در این منطقه مورد نظر است.
 
منوچهر تاتینا خاطرنشان کرد: سهولت در مبادلات تجاری، جذب نقدینگی، جذب سرمایه های خارجی، ایجاد فرصت های شغلی جدید، استقرار صنایع جدید در بخش های تجاری و گردشگری و بسیاری دیگر از امتیازات از اهداف تشکیل مناطق آزاد در کشور است و البته در این زمینه چالش هایی نیز پیش روی مناطق آزاد کشور وجود دارد که با قوانین دنیا همسویی ندارد.
 
ایجاد منطقه آزاد تجاری و گردشگری در غرب استان مازندران سبب رونق اقتصادی و شکوفایی خواهد شد.وی افزود: ایجاد منطقه آزاد تجاری و گردشگری در غرب این استان سبب رونق اقتصادی و شکوفایی خواهد شد و بر این اساس ایجاد چنین منطقه ای ضروری است.
 
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان از عدم وجود زیر ساخت های اولیه برای ایجاد مناطق آزاد به عنوان مهمترین مشکلات فراروی مناطق آزاد تجاری و صنعتی نام برد.
 
وی همچنین به توانمندی های غرب مازندران و پتانسیل های قابل توجه منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر اشاره کرد و افزود: طرح های توسعه ای بندر نوشهر را مانند انبار، سیلو و سایر قسمت ها در دست داریم و همچنین با استحصال اراضی جدید می توانیم بندر خشک را به عنوان پشتیبان منطقه آزاد احداث کنیم که تمهیدات آن در حال انجام است.
 
فرماندار شهرستان نوشهر نیز از تشکیل منطقه آزاد تجاری و گردشگری در غرب مازندران و در شهرستان بندری نوشهر به عنوان اتفاقی مبارک یاد کرد و گفت: برای ورود به بازار جهانی با بهره گیری از مزیت اقتصادی داخلی و ظرفیت های منطقه، تشکیل منطقه آزاد گردشگری، اهرم اقتصادی محسوب می شود و برای حضور بخش خصوصی در جهت جذب سرمایه گذاران و در راستای ایجاد اشتغال که بهره گیری از نظر کارشناسان و مشاوران در این حوزه بسیار موثر خواهد بود.
 
محمدعلی قمی اویلی خاطرنشان کرد: از همه تلاشگران در این راه قدردانی می کنم و امید آن است تا با بهره برداری از منطقه آزاد نوشهر خدمت بیشتر و بهتری به مردم منطقه ارائه گردد.
 
ایجاد منطقه آزاد تجاری و گردشگری نباید با نگاه بخشی باشد و چنین اتفاقی در حقیقت باید به تناسب شرایط هر منطقه ای رخ دهد.وی افزود: امروز ایجاد منطقه آزاد تجاری و گردشگری نباید با نگاه بخشی باشد و چنین اتفاقی در حقیقت باید به تناسب شرایط هر منطقه ای رخ دهد.
 
قمی اویلی تاکید کرد: ایجاد منطقه آزاد در این شهرستان بر جذب سرمایه گذاری خارجی و اشتغال تاثیر بسزایی خواهد داشت که امیدوارم بتوانیم با استفاده از منابع انسانی متخصص این منطقه شاهد تحقق آن باشیم.

 بندر نوشهر طی سالهای ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۸ توسط دو شرکت هلندی و بلژیکی احداث و در سال ۱۳۱۹ با ورود نخستین کشتی تجاری حامل قطعات و ماشین‌آلات کارخانه ذوب آهن کرج راه اندازی شد.
 
بندر نوشهر با مساحت ۴۰ هکتار درحال حاضر دارای ۹ پست اسکله تجاری و خدماتی بوده که هم اکنون ظرفیت تخلیه کالا در این بندر به ۳ و نیم میلیون تن رسیده و تا سال ۹۴ این ظرفیت به بیش از پنج میلیون تن افزایش می یابد.
 
این بندر نزدیکترین بندر به مرکز کشور (تهران) نسبت به بنادر کشور توسط جاده آسفالته و خطوط هوایی به مرکز و سایر نقاط به ویژه استان گیلان در غرب و استان گلستان در شرق مرتبط است.
 
استان مازندران به دلیل دارا بودن سه بندر مهمترین استان کشور محسوب می شود که نقش اساسی در زمینه صادرات و واردات دارد. بندر نوشهر نیز به عنوان یکی از قدیمی ترین بندر مازندران از دیرباز سهم ویژه و استراتژیکی در زمینه درآمدزایی، فرصت های شغلی و سرمایه گذاری داشته است.
 
دسترسی سریع به پایتخت، موقعیت استراتژیکی ایده آل، زمینه های مستعد سرمایه گذاری در بخش های تجاری و کشتیرانی و جاذبه های توریستی و تفریحی بی نظیر از یک سو و تبدیل بندر نوشهر به منطقه ویژه اقتصادی که از طرحهای مصوب در دست اقدام سازمان بنادر می باشد از سوی دیگر، توجه ویژه سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به آن معطوف ساخته است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    شرایط نوشهر خیلی بهتر از بندر انزلی است

  • محمدی 0 0

    نوشهر باید زود تر از اینها طرح منطقه آزاد را دارا باشد و بهتر از هر جای دیگری جنبه ازاد شدن و توسعه راداراست