| کد خبر: 162824 |

◄ ظرفیت بندر چابهار بیش از زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای منطقه است

برای قرارگرفتن بندر چابهار در مسیر ترانزیت باید برای مقطعی حداقل یک‌ساله، مشوق‌ها و یارانه‌هایی برای صاحبان کالا در نظر گرفته شود.

تین نیوز

برای قرارگرفتن بندر چابهار در مسیر ترانزیت باید برای مقطعی حداقل یک‌ساله، مشوق‌ها و یارانه‌هایی برای صاحبان کالا در نظر گرفته شود.

عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با ارائه این پیشنهاد گفت: برای جذب بار و ایجاد ترافیک در بندر چابهار باید در مقطعی در سطح ملی امتیازاتی برای بندر چابهار نسبت به دیگر بنادر ایران و منطقه در نظر گرفته شود.

او افزود: تا زمانی که چابهار در مسیر ترانزیتی قرار نگیرد و مسیرهای آن دوخطه نشود (بارهای خروجی و ورودی هم زمان موجود باشد) و خط‌های کشتیرانی به صورت منظم به این بندر مراجعه نکنند، نیاز به مشوق‌ها و یارانه‌هایی از سوی سازمان بنادر، سازمان حمل‌ونقل، گمرک و دیگر دستگاه‌های ترانزیتی به صاحبان کالا حداقل در یک مقطع یک‌ساله است.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: البته سازمان منطقه آزاد هم از قبل اعلام کرده که حاضر است برای بارهایی که برای صاحبان کالا و تولیدی‌های منطقه هستند یارانه‌های لازم را بدهد، اما بارهای‌ لازم برای تولیدی‌های منطقه در خوش‌بینانه‌ترین حالت حدود یک‌میلیون تن است، درصورتی‌که ظرفیت بندر چابهار 8.5 میلیون تن در سال است.

به گفته کردی، در حال حاضر کل ظرفیت باری که در بندر چابهار تخلیه و بارگیری می‌شود، با احتساب مواد نفتی حدود 1.5 میلیون تن در سال است و نیاز است با اقدام هماهنگ دستگاه‌ها و ارائه یارانه‌ها و مشوق‌های لازم به صاحبان کالا در مقطعی یک‌ساله، ظرفیت بار در چابهار از وضعیت فعلی بهتر شود، هرچند هر اقدامی انجام شود تمام ظرفیت 8.5 میلیون تن بندر پر نمی‌شود، چراکه زیرساخت‌‌ها و جاده‌های نامناسب چابهار کشش حمل‌ونقل 8 میلیون تن بار در سال را ندارند.

بندر چابهار با قرارگیری در دروازه اقتصادی ایران، تنها بندر اقیانوسی ایران است که در صورت ایجاد زیرساخت‌های مناسب قادر است نه‌تنها بخش بزرگی از واردات و صادرات کشور را به خود اختصاص دهد بلکه می‌تواند بخش زیادی از واردات و صادرات کشورهای منطقه را که به آب‌های آزاد متصل نیستند به خود اختصاص دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.