| کد خبر: 160521 |

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار :

مذاکره با «امبرائر» برای تامین هواپیمای نو در ایرلاین چابهار

تین نیوز

 افزایش تأخیرهای پروازی که یکی از دلایل اصلی آن فرسوده‌بودن ناوگان و کمبود هواپیمای جایگزین است باعث شده فشارهای زیادی برای صادرنکردن مجوز تأسیس ایرلاین جدید به سازمان هواپیمایی کشوری وارد شود. همین چندی پیش بود که محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، «به‌طور جد» از نحوه عملکرد شرکت‌های هواپیمایی به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گله و صراحتاً عنوان کند که «مجوز تأسیس ایرلاین جدید را ندهید؛ اگر چهار شرکت هواپیمایی قوی با کادر متخصص و هواپیماهای نو و مناسب داشته باشیم بهتر از این هواپیماهای فرسوده و تعدد ایرلاین‌ها است».

او در ادامه سخنان خود تأکید کرد که ایرلاین‌های ناتوان بیشترین نارضایتی را در صنعت حمل‌ونقل هوایی ایجاد می‌کنند، این درحالی است که درحال‌حاضر کشورهای پیش‌رو در صنعت هوایی حداکثر ۶ ایرلاین دارند. بااین‌حال چند روز گذشته بود که مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از تأسیس یک شرکت هواپیمایی با ۳ فروند هواپیما در این منطقه خبر داد. در همین راستا هفته‌نامه حمل‌ونقل در گفت‌وگو با عبدالرحیم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، از او در خصوص توجیه اقتصادی تأسیس این ایرلاین در منطقه آزاد چابهار پرسیده است.

او با بیان این که در بحث حمل‌ونقل هوایی، منطقه آزاد چابهار با مشکلاتی همراه است افزود: بر همین اساس لازم بود در راستای تکمیل زیرساخت‌ها و رفتن به سمت فراهم‌کردن توسعه حمل‌ونقل هوایی گام‌هایی برمی‌داشتیم تا این امکان را برای صاحبان کالا در این منطقه فراهم کنیم که بتوانند خودشان یکی از ابزارهای حمل‌ونقل را به اقتضای زمان و مسیر انتخاب کنند.

کردی با اشاره به راه‌اندازی پروژه‌ای تحت عنوان «چابهار پلاس» گفت:این پروژه یک پروژه بین‌المللی است که بایستی هر چهار ابزار حمل‌ونقل (هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای) را در یک مکان و در راستای تجارت جهانی مهیا کنیم.

او در پاسخ به سوالی درباره توجیه راه‌اندازی یک ایرلاین جدید در چابهار گفت: یکی از موارد بسیار مهمی که ما را برای تأسیس یک شرکت هواپیمایی در منطقه آزاد چابهار توجیه ‌کرد و به دلیل نبود آن با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستیم؛ بحث گردشگری است. چابهار و سواحل مکران یکی از زیباترین و ویژه‌ترین جلوه‌های طبیعی است که ما در این منطقه داریم اما حتی نزدیک‌ترین شهر و یا مرکز استان سیستان بلوچستان تا چابهار حدود ۷۰۰ کیلومتر فاصله دارد و این دوری از مراکز جمعیتی هزینه سفر به این مکان‌های گردشگری را حتی برای استان خودمان نیز بالا برده است.

او افزود: ما نمی‌توانیم به دلیل نبود امکانات زیرساخت‌های حمل‌ونقلی به‌ویژه هوایی از بحث جاذبه‌های گردشگری در منطقه آزاد چابهار به‌راحتی بگذریم.

او در پاسخ به این که آیا روش‌های کم‌هزینه‌تری مانند مذاکره با سایر ایرلاین‌ها برای توسعه پروازها به این منطقه وجود نداشت؟ گفت: این کار در گذشته نیز انجام شده است و درحال‌حاضر نیز با بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های گردشگری در حال کارکردن هستیم و تا امروز با بسیاری از چارترکنندگان برای افزایش پروازها به چابهار مذاکره کردیم که نتیجه آن دوبرابرشدن پروازها به این منطقه است. اما این اقدامات کافی نیست؛ برای اینکه بتوانیم مدیریت هزینه‌ها را به‌درستی انجام دهیم باید یک ایرلاینی با بیس چابهار داشته باشیم، به‌همین‌دلیل با این استدلال گزارش توجیهی درست کردیم و مذاکرات بسیاری را با سرمایه‌گذاران داشتیم و قرار است این ایرلاین را با مشارکت بخش خصوصی تأسیس کنیم.

این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد چابهار درباره مجوزهای قانونی ایرلاین جدید نیز افزود: موافقت اصولی آن از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اخذ شده است و ثبت شرکت آن انجام شده است. در راستای این اقدامات مراحل خرید هواپیما را آغاز کرده‌ایم و با سه کمپانی سازنده هواپیما برای خرید هواپیماهای نو در حال مذاکره هستیم و انتظار می‌رود تا ظرف دو تا سه ماه آینده بتوانیم بحث خرید هواپیماها را نهایی کنیم. بخش عمده‌ای از کارها به‌غیراز خرید هواپیما را انجام داده‌ایم و در بخش فنی کارها در حال پیش‌رفتن است.

کردی از مذاکره با شرکت‌های خارجی برای تامین هواپیما خبر داد و گفت: یکی از کمپانی‌ها «امبرائر» است. تیپ این ایرلاین رجینال و منطقه‌ای است و پروازهای زیر دو ساعت را پوشش خواهد داد. درحال‌حاضر برنامه پروازهای دوربرد را در برنامه خودمان نداریم. امبرائر هم تجربه بسیار موفقی در دنیا در پروازهای منطقی داشته است. باید بگویم که اکنون هدف اصلی ما مذاکره با امبرائر است.

او افزود: هم‌زمان هم یک مذاکره‌ای با «بمباردیر» در کانادا داریم اما تمرکز اصلی ما بر امبرائر است و به‌احتمال‌زیاد هم ما با امبرائر فاینانس خواهیم کرد. مذاکرات را با این کمپانی به‌خوبی پیش برده‌ایم و دوستان ما در وزارت راه‌وشهرسازی هم به ما کمک می‌کنند که این قرارداد نهایی شود.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه این شرکت هواپیمایی قرار است پروازهای زیر دو ساعت داشته باشد می‌توانیم حتی مسیرهای بین‌المللی مانند مسقط، دبی و کابل را در پروازهای منطقه‌ای خودمان داشته باشیم و سعی ما بر این است یک تجربه بسیار قوی در مجموعه ایرلاین‌هایی که در کشور فعال هستند را داشته باشیم.

به گفته وی بر اساس زمان‌بندی و برنامه‌ریزی که انجام داده‌ایم قرار است در سه ماه اول سال پیش رو این ایرلاین عملیاتی شود پس امیدوارم بتوانیم در همین بازه زمانی که برنامه‌ریزی شده است شاهد بهره‌برداری از این شرکت هواپیمایی باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.