| کد خبر: 155976 |

ارائه مشوق های صادراتی گامی موثر در راستای افزایش صادرات در مناطق آزاد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی ارائه مشوق های صادراتی را گامی موثر در راستای افزایش صادرات در مناطق آزاد دانست.

تین نیوز

نشست تخصصی راهکارهای افزایش صادرات و صادرات مجدد در مناطق آزاد با حضور مهندس مسرور مدیرعامل سازمان و دکتر بازارگان معاون تولید و صادرات شورایعالی و معاونین و مدیران اقتصادی مناطق آزاد کشور به میزبانی این منطقه برگزار شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری فریما، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این نشست تخصصی با ابراز خرسندی از برگزاری چنین نشست هایی خواستار برگزاری آن در دوره های زمانی مشخص شد و به تحلیل مقایسه ای توجه دولت تدبیر و امید به مقوله صادرات در مناطق آزاد با دولت قبل پرداخت و گفت: در گذشته این مهم چندان جدی گرفته نمی شد و توجه به اهمیت صادرات در این دولت جدی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و با مقایسه عملکرد مناطق آزاد طی این دو دوره مشخص می شود که اتفاق بسیار خوبی در این حوزه در مناطق آزاد رخ داده است.
رضا مسرور با بیان اینکه برخی از موانع صادراتی در فرایند همکاری ارگانهای دیگر است و حل و فصل موانع صادرات باید اولویت اصلی در جهت افزایش میزان صادرات در مناطق آزاد باشد تصریح کرد که تولید کالاهای با ارزش افزوده و از میان بردن فرآیندهای اضافی در مناطق موجب افزایش صادرات می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به مشوق های خوبی که از سوی هیأت دولت برای صادرات در حوزه های نمایشگاهی، تسهیلات بانکی و مقررات لحاظ شده خواستار عملیاتی شدن این مشوق ها شد و عدم اجرای کامل آنها را از موانع فعالیت صادرکنندگان ارزیابی کرد.
وی با اعلام اینکه عدم تولید کالاهای غیر اقتصادی که مطمئناً اتفاق خوبی بعد از تولید آن محصول رخ نخواهد داد باید مورد توجه قرار گیرد گفت: باید براساس مزیت های رقابتی هر منطقه عمل کرد، مثلاً اگر در یک منطقه در زمینه تولید محصولات کشاورزی ارزش افزوده وجود دارد باید این امر مورد توجه قرار گیرد.
مسرور با بیان اینکه افزایش بهره وری در واحدهای تولیدی صنعتی مناطق باید مورد توجه مدیران اقتصادی مناطق آزاد به عنوان مدیران مسئول اقتصاد مقاومتی قرار گیرد اضافه کرد: اگر بالابردن میزان بهره وری در واحدهای تولیدی مناطق آزاد با هدایت سازمان های این مناطق اجرایی شد می توان به عنوان یک الگو جهت اجرا در سطح کشور تعمیم داد موضوعی که در تجربه موفق کشورهایی مثل چین نیز قابل مشاهده است.
در ادامه این نشست مهدی بازارگان معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان جایگاه مناسب منطقه آزاد انزلی در بخش صادرات مجدد اعلام کرد: این نشست فرصت مناسبی است تا شرکت کنندگان از تجارب مناطق موفق بهره گیری کنند و جهت رسیدن به اهداف اصلی مناطق آزاد که رونق صادرات بوده است باید با ارائه مشوق های صادراتی بستر لازم را فراهم نمود تا این مناطق به روند رو به رشد در صادرات ادامه دهند .
وحید طالب پور عضو هیات مدیره و معاون امور اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست در نظر گرفتن مشوقهای صادراتی نظیر تسهیلات بانکی ، حضور در نمایشگاههای بین المللی ، معافیت های گمرکی ، معافیت های انبارداری و... را در راستای رونق صادرات از مناطق آزاد بسیار حائز اهمیت دانسته و به عملیاتی شدن کامل مشوقهای صادرات تاکید کرد.
وی گفت: منطقه آزاد انزلی در سال گذشته حدود 55 میلیون دلار صادرات و حدود 300 میلیون دلار صادرات مجدد داشته است و در 8 ماهه اول سال جاری حدود 45 میلیون دلار صادرات و 207 میلیون دلار هم صادرات مجدد داشته است ، که این آمار نشان از رشد مناسب و تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی در سال جاری توسط سازمان منطقه آزاد انزلی طی 8 ماهه اول دارد و امید است همین روند تا پایان سال ادامه یابد .
لازم بذکر است دو شهرک صنعتی در منطقه آزاد انزلی واقع شده اند که جمعاً حدود 120 واحد صنعتی در محدوده منطقه با اشتغالی بالغ بر 3000 نفر فعال هستند و حدود 30 واحد صنعتی جدید هم در محدوده این منطقه در حال احداث و ساخت هستند که ظرفیت های جدیدی را در آینده نزدیک به ظرفیت موجود اضافه خواهد کرد. همچنین طی دو سال اخیر 55 واحد تولیدی در سطح منطقه از حالت رکود و غیرفعال خارج شدند و به چرخه تولید برگشتند.

منبع: فریما

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.