| کد خبر: 153644 |

دفتر مشترک همکاری ایران و ارمنستان در ارس و مغری تأسیس می‌شود

در دیدار مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با استاندار استان سیونیک جمهوری ارمنستان بر دایر شدن دفتری برای همکاری‌های دو طرف در استان سیونیک و تا آغاز سال آینده میلادی تأکید کرد.

تین نیوز

در دیدار مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با استاندار استان سیونیک جمهوری ارمنستان بر دایر شدن دفتری برای همکاری‌های دو طرف در استان سیونیک و تا آغاز سال آینده میلادی تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، «محسن خادم عرب باغی» با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در دیدارهای گذشته با مسئولان ارمنستان، گفت: باتوجه به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران مبنی بر گسترش همکاری با کشورهای همسایه و به خصوص جمهوری ارمنستان، در صدد توسعه همکاری‌های فیمابین هستیم.

وی تصریح کرد: تجربه‌های موفق ایران در زمینه ایجاد و توسعه مناطق آزاد، می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های بیشتر با ارمنستان برای ایجاد منطقه آزاد در مرز دو کشور باشد.

عرب‌باغی ایجاد منطقه آزاد مغری ارمنستان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: یقین داریم که ایجاد و توسعه منطقه آزاد مغری باتوجه به حمایت‌ها و همکاری دو طرف، باعث شکوفایی مناطق آزاد هر دو کشور خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: عضویت ارمنستان در اتحادیه اروپا می‌تواند باعث افزایش صادرات از مناطق آزاد ارس و مغری شود و همکاری دو طرف در صنعت و تجارت نیز بدون شک زمینه‌ساز رشد و توسعه ایران و ارمنستان خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به آثار تاریخی ثبت جهانی شده در منطقه آزاد ارس، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون آثار تاریخی مربوط به کلیساهای این منطقه باعث ورود گردشگران خارجی به ارس می‌شود و در صورت ایجاد گردشگری حلال در ارمنستان، می‌توانیم با همکاری‌های مثبت در این زمینه به تبادل گردشگر بپردازیم.

عرب‌باغی اظهار کرد: امکان گسترش همکاری در حوزه‌های دانشگاهی و آموزشی نیز وجود دارد و دانشگاه‌های بین‌المللی مستقر در منطقه آزاد ارس این امکان را برای همکاری فراهم کرده‌اند.

وی بازدید تورهای کشور ارمنستان از منطقه آزاد ارس را زمینه‌ساز آشنایی با این منطقه عنوان کرده و بر افزایش تورهای رسانه‌ای هر دو کشور برای آشنایی با پتانسیل‌ها و زمینه‌های همکاری تأکید کرد.

عرب‌باغی گفت: پیشنهاد می‌کنیم که دفتر مشترک همکاری منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد مغری در ارس تأسیس شده و برنامه‌های همکاری میان دو طرف، با جدیت بیشتری پیگیری شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، با اشاره به این‌که سهم اجناس ایرانی باید در بازارهای ارمنستان افزایش پیدا کند، افزود: این آمادگی وجود دارد که اتاق‌های بازرگانی ایران و ارمنستان در این زمینه همکاری‌های بیشتری را داشته باشند و منطقه آزاد ارس آماده هر گونه همکاری در این زمینه است.

عرب‌باغی از استاندار استان سیونیک و سایر مسئولان این استان، برای سفر به منطقه آزاد ارس، دعوت کرد.

استاندار استان سیونیک نیز در این دیدار ضمن خوش آمد به هئیت ایرانی، گفت: از تمام پیشنهادهایی که باعث افزایش همکاری بین دوکشور دوست و همسایه ایران و ارمنستان شود، استقبال می کنیم.

هاکوبیان افزود: می‌کوشیم تا با ایجاد منطقه آزاد مغری، زمینه‌های همکاری دو طرف افزایش پیدا کند و به‌دنبال ایجاد مرکز ایران شناسی و مراکزی برای گردشگری حلال در استان سیونیک هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ارمنستان جزو کشورهای ارواسیا محسوب می‌شود و این کشور توان بالایی برای ارتباط تجاری با سایر کشورها دارد که می‌تواند در نهایت به نفع اقتصاد دو کشور باشد.

هاکوبیان با اشاره به این‌که زمینه‌های همکاری دو طرف باید خیلی زودتر فراهم می‌شد، از امکان دایر شدن دفتری برای همکاری های دو طرف در استان سیونیک و تا آغاز سال آینده میلادی خبر داد.

استاندار استان سیونیک ارمنستان با تشکر از دعوت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، از قبول دعوت و حضور تیم ارمنستانی در هفته‌های آتی در منطقه آزاد ارس خبر داد.

گفتنی است، هیئت ایرانی منطقه آزاد ارس به سرپرستی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و با همراهی امام جمعه منطقه آزاد ارس، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان و برخی دیگر از مسئولان این سازمان از استان سیونیک ارمنستان و منطقه آزاد مغری بازدید کرده و جلسه مشترکی را با استاندار این استان و مسئولان منطقه آزاد مغری برگزار کردند. بازدید از اقدامات انجام شده در منطقه آزاد مغری و بازدید از کلیسای شهر مغری نیز بخش دیگری از این دیدار بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.