| کد خبر: 147910 |

گرانی حمل و نقل؛ سد راه توسعه گردشگری چابهار

گران ترین بلیت کشور مربوط به چابهار است که جمع هزینه آن با اقامت در چابهار توری را تعریف می کند که از هر کشور خارجی ما گران تر خواهد بود در صورتی که تا زمانی مسافر نیاید بخش خصوصی راغب به سرمایه گذاری و توسعه نخواهد بود.

تین نیوز

سیستان و بلوچستان: سیستان و بلوچستان سرزمین اولین ها لقب گرفته است و علاوه بر آن مکان های تاریخی و طبیعی که در این استان وجود دارد ظرفیت منحصر به فردی به آن بخشیده است اما بسیاری از جاذبه های آن همچنان ناشناخته است به همین دلیل امسال سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان معرفی شد تا بتوان آن را به مردم کشور معرفی و شرایط را برای حضور مسافران و گردشگران بیشتری فراهم کرد.

 

از چابهار جنوبی ترین شهر استان نیز با توجه به دارابودن جاذبه هایی نظیر معبد بان مسیتی در دامنه کوه شهبازبند،  قلعه پرتغالی ها و دیگر قلاع، روستای تاریخی تیس، استحکامات نظامی و تدافعی، گل فشان ها و از همه مهم تر ساحل بکرش و ده ها ظرفیت گردشگری دیگر در محافل مختلف به عنوان پیشانی گردشگری استان سخن به میان می آید، اما پیشانی گردشگری استان برای دیده شدن و این که بتواند گردشگرانی را به سمت خود جذب کند با مشکلاتی چون دوری مسافت، گرانی هزینه حمل و نقل و فراهم نبودن زیرساخت های لازم در این بخش مواجه است، مشکلاتی که سبب شده خیلی ها حتی مردم سیستان و بلوچستان نیز رغبت کم تری برای سفر به این خطه پرجاذبه داشته باشند که می طلبد شرایطی فراهم شود تا پیشانی گردشگری استان با روش هایی راحت‌تر و ارزان تر پذیرای مسافران و گردشگران باشد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این باره به خبرنگار شبستان می گوید: با توجه به این که چابهار پیشانی گردشگری استان است و به دلیل ضرورت توسعه گردشگری در سیستان و بلوچستان پیشنهاد سال سیستان و بلوچستان مقصد گردشگری ایرانیان از سوی استاندار مطرح شد که می تواند آغازی برای فصل جدید گردشگری در این منطقه باشد.

 

  «کامبیز مشتاق گوهری» می افزاید: گردشگری به عنوان یکی از زیرساخت های پایه استان مزیتی است که این خطه از آن برخوردار بوده و باید سال ها در این زمینه کار کنیم چراکه سیستان و بلوچستان در کشور استان جوانی است.  به گفته وی در تاریخ معاصر ایران کم تر سخنی از سیستان و بلوچستان به گوش می رسد و آن چه که از شهروندان استان می شنویم متعلق به تاریخ باستان و قرون گذشته است در قرون جدید به دلیل شرایط دسترسی و رقابت های جدی که میان مناطق فلات مرکزی ایران وجود داشت و نزدیکی آن ها به مرکز تصمیم گیری، این استان کم تر در حوادث معاصر حضور و نقش داشته است، مهم ترین دلیل آن فراهم نبودن دسترسی آسان به استان و ارتباط آن با مراکز جمعیتی است که چابهار نیز از همین رهگذر قابل تحلیل است.

 

فاصله زیاد استان با مراکز جمعیتی

 

وی اظهار می کند: عید نوروز فصل گردشگری چابهار است زیرا فاصله استان نسبت به مراکز جمعیتی عمده به اندازه ای است که تنها زمانی که می توان به این منطقه دسترسی داشت تعطیلات طولانی نوروز است، بنابراین نمی توان از دولت که سال هاست از این چرخه خارج شده و سیاست گذاران متوجه شده اند که دولت نمی تواند سرمایه گذار و بهره بردار حوزه های انتفاعی باشد بلکه باید به عنوان مشوق بخش خصوصی عمل کند انتظار خاصی داشت از طرفی بخش خصوصی هم نمی تواند همه ظرفیت های خود را صرف دوره محدودی از سال کند.

 

به گفته وی تنها دوره رونق هتل هایی که در چابهار وجود دارد همین ایام نوروز است، این موضوع به مشکلات عمده تری نیز برمی گردد که با یارانه و تنها حضور برخی دستگاه ها کفایت نمی کند ما باید سراغ زیرساخت های مهمی مانند دسترسی به استان از جمله حمل و نقل رایگان، ارزان و سریع برویم، از طرفی شبکه هوایی کشور در سال های تحریم از داشتن ناوگان هوایی مناسب به شدت دچار محرومیت شده است، در صورتی که در غیاب وجود راه آهن سریع که بتواند استان را به قطب های جمعیتی کشور وصل کند تنها راهی که برای دسترسی مناطقی مثل چابهار وجود دارد خطوط هوایی بود. 

 

وی اذعان می کند: مشکل مهم استان در همه بخش ها از جمله گردشگری دسترسی و جمعیت است که در غیاب روش های دسترسی انبوه و سریع که امیدواریم از رهگذر تلاش های دولت که نتیجه آن بازشدن فضای تجارت جهانی بود ناوگان هوایی کشور ترمیم لازم را پیدا کند و با تلاش راه آهن جنوب شرق، خط راه آهن چابهار – زاهدان به کشور وصل شود و بتوان درباره سفر به منطقه چابهار برنامه ریزی کرد.

 

گران ترین بلیت ها مربوط به چابهار

 

وی می گوید: گران ترین بلیت کشور مربوط به چابهار است که جمع هزینه آن با اقامت در چابهار توری را تعریف می کند که از هر کشور خارجی ما گران تر خواهد بود در صورتی که تا زمانی مسافر نیاید بخش خصوصی راغب به سرمایه گذاری و توسعه نخواهد بود و از طرف دیگر مسافر با این هزینه ها نمی تواند سفر کند. 

 

گوهری اظهار می کند: به چرخه باطلی مبتلا شدیم که تنها می توانیم به تصمیم های کلان تر کشور در حوزه دسترسی شبکه حمل و نقل کارآمد و افزایش حسن شهرت استان امیدوار باشیم، خوشبختانه روند ثبت‌های جهانی در استان سرعت گرفته چراکه بیشتر ثبت های جهانی در سه سال اخیر انجام شده است به دلیل این که بتوانیم روی سوء شهرتی که به دلیل همسایگی هایی که داریم با حسن شهرت سیستان وبلوچستان به این موضوعات سرپوش بگذاریم و کمک کنیم تا برای سفر به استان رغبت پیدا شود، البته نقش رسانه ها به ویژه محلی در این رابطه در زمینه پردازش صحیح اخبار ویژه است و سبب می شود تا اخبار خوب سبقت بگیرد. زیرا اگر اخبار نامناسب با آب و تاب منتشر شود همه تلاش هایی که در راستای جذب گردشگر انجام می شود را نقش برآب می کند و باید از نو شروع کنیم.

 

اهمیت رسانه ها و انعکاس اخبار

 

به گفته وی قبل از عید نوروز 96 تور خبرنگاری کارآمدی با حضور اهالی رسانه همه نقاط کشور در استان برگزار شد که پژواک خوبی در توسعه گردشگری به استان داشت اما اتفاق بدی که در حوزه مرز افتاد سبب شد این خبر در لای اخبار نامناسب گم شود. ما به دارایی فرهنگی و طبیعی استان و ظرفیت عظیم مهمان نوازی و فرهنگ مردم سیستان و بلوچستان اطمینان داریم اما هدف باید به صورت گروهی تحقق پیدا کند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح می کند: یکی از دلایل این که برخی کشورها توانسته اند در رقابت های جهانی خود را در حوزه کشورهای پیشرو قرار دهند توجه به نقد است. زیرا همانطور که دستگاه های نظارتی و در رأس آن مطبوعات نسبت به دستگاه های اجرایی و بدنه دولت باید نظارت دقیق داشته باشند از آن ها که وظیفه شان نشان دادن راستی ها و ناراستی هاست انتظار می رود که کارشان دقیق باشد و به خبرنگاری پژوهشی توجه کنند.

 

مشتاق گوهری می افزاید: تلاش می کنیم در نقاط مختلف از جمله 19 شهرستان و هزارو600 دهستان حضور فعال داشته باشیم، از رسانه ها هم انتظار داریم در این نقاط حضور پیدا کنند و گزارشات دسته اولی را ارائه دهند چراکه به افزایش آگاهی مردم و همین طور انتقال و اصلاح مطالبی که شاید از نظر ما دور مانده است کمک می کند که امیدواریم هر چه سریع تر دستگاه های خبری قوی تر و شرایط کار برای آن ها بهتر شود، امنیت بیشتری درباره تهیه و انتقال اخبار داشته باشند و نظارت بیش از پیش آن ها سبب شود که ما دقیق تر کار کنیم.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اذعان می کند: تعداد هواپیماهای کشور کم است که می طلبد زیرساخت هایی را که امکان تأمین آن وجود دارد فراهم و به لحاظ فرهنگی فضای لازم را ایجاد کرد، البته تأمین 260 هواپیمای جدید برای کشور که پیگیری آن انجام شده یعنی تغییر معادلات ارتباطی و ایجاد افق مثبتی برای گردشگری، از طرفی وقتی تعداد هواپیماها بیشتر شود رقابت ها هم گسترده تر خواهد شد و به موجب آن سفر ممکن می شود.

 

وی خاطرنشان می کند: سال های گذشته یارانه و هدایای ویژه به مسافران اهدا و بخشی از سرمایه های ملی صرف این موضوع می شد که نتیجه اش شکست بود، زیرا حمایت گلخانه ای دولت به دلیل این که هدفمند نیست و مسئولیت پذیری بخش خصوصی را ندارد سبب هدر رفت منابع شود.

 

گوهری می افزاید: دولت می تواند در زمینه توسعه زیرساخت هایی مثل راه آهن و هواپیمایی وارد شود و باقی را به بخش خصوصی واگذار کن.

 

منبع: خبرگزاری شبستان

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.