| کد خبر: 145638 |

حذف مناطق آزاد تاثیر زیادی بر کاهش قاچاق ندارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد چالش‌های مناطق آزاد و ویژه برای اقتصاد کشور گفت: چالش‌های مناطق آزاد همان چالش‌هایی است که در اقتصاد کلان کشور داریم و مناطق آزاد نیز از این امر مستثنی نبوده و درگیر این مشکلات هستند.

تین نیوز
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد چالش‌های مناطق آزاد و ویژه برای اقتصاد کشور گفت: چالش‌های مناطق آزاد همان چالش‌هایی است که در اقتصاد کلان کشور داریم و مناطق آزاد نیز از این امر مستثنی نبوده و درگیر این مشکلات هستند.             

سید فرید موسوی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی جام جم آنلاین، با اشاره به رتبه ایران در فضای کسب و کار به عنوان یک عامل تاثیر گذار اقتصادی اظهار داشت: فضای سرمایه‌گذاری در کشور با این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها در رتبه 120 قرار می‌گیرد، درست است که وقتی به مناطق آزاد اقتصادی می‌رویم تا حدود کمی قوانین مالیاتی و کسب و کار بهتر از سرزمین اصلی است، اما بقیه موانع توسعه و سرمایه گذاری و مشکلات اقتصادی که کشور با آن درگیر بوده در مناطق آزاد اقتصادی نیز تاثیرگذار است.

عضو فراکسیون امید افزود: موانع و نگاه‌هایی که در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی در کشور داریم و علی رغم محدودیت‌هایی که به هر حال فضای داخلی برای حوزه سرمایه گذاری دارد و نیز تاکید برنامه ششم توسعه مبنی بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی، مشاهده می‌شود که هنوز در نظام سیاسی بین افراد و جناح‌ها اختلاف نظر جدی در خصوص این مسائل وجود دارد و ما دقیقاً همین مشکلات را نیز در مناطق آزاد داریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در صورتی که نتوانیم این مسائل را به یک جمع بندی و اجماع برسانیم و رفع ریشه ای مشکل را در کشور داشته باشیم، قطعاً از مناطق آزاد نیز انتظار معجزه را هم نمی‌توانیم داشته باشیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به راهکار رفع این معضلات افزود: لازم است که دولت دوازدهم در اولویت‌های اقتصادی خویش تسهیل فضای کسب و کار و تقویت حضور بخش خصوصی را داشته باشد که قطعاً اگر اقداماتی در سرزمین اصلی اتفاق بیفتد، حصول نتیجه مطلوب در مناطق آزاد اقتصادی را نیز تسریع خواهد کرد.

وی گفت: ما اگر این انتظار را داشته باشیم که مناطق آزاد فارغ از قوانین و مقررات داخلی می‌توانند اقدامی را پیش برند، انتظاری نابجاست و من نتیجه مطلوبی را برای آن پیش‌بینی نمی کنم.

موسوی با اشاره به مطرح شدن لایحه مناطق آزاد در کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: این لایحه به بحث افزایش مناطق آزاد جدید مربوط است که ان شاالله در نیمه دوم سال آن را در کمیسیون بررسی می‌کنیم، الیته مدارکی را باید دولت ارسال می کرد که با توجه به آخرین اطلاعاتی که دارم، در حال ارسال هستند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش جام جم آنلاین مبنی بر تاثیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر افزایش قاچاق کالا در کشور گفت: من با دوستانی که عنوان می‌کنند مناطق آزاد بحث قاچاق را تسریع کرده است، به این شدت مخالفم و مناطق آزاد آنگونه که گفته می‌شود در حوزه قاچاق دخیل نیستند.

وی تصریح کرد: بحث قاچاق یک پدیده اقتصادی است که اقتصاد ما را درگیر کرده است؛ ما هر چقدر هم که مناطق آزاد را حذف کنیم، آمار قاچاق ما چندان تغییری نخوهد کرد. نه اینکه ما بگوییم هیچ تاثیری ندارد، به هر حال یکسری اقدامات و اتفاق‌هایی افتاده است، اما اینکه مناطق آزاد را مقصر تمام بحث قاچاق بدانیم صحیح نیست؛ البته پتانسیل و ظرفیت قاچاق در مناطق آزاد هست، اما اخیراً گمرک و مناطق آزاد اقداماتی را در خصوص تکمیل اقدامات نظارتی داشته اند که من فکر می کنم موثر بوده است.

 

               
منبع: پایگاه خبری جام جم آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.