| کد خبر: 144660 |

منطقه آزاد انزلی میزبان "اجلاس وزرای انرژی کشورهای حاشیه دریای خزر" می‌ شود

تفاهم نامه همکاری دو جانبه ای میان وزارت نیرو و سازمان منطقه آزاد انزلی مبنی بر برگزاری همایش ها و نمایشگاه های مشترک با کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین میزبانی منطقه آزاد انزلی از اجلاس وزرای انرژی کشورهای حاشیه دریای خزر منعقد شد.

تین نیوز

تفاهم نامه همکاری دو جانبه ای میان وزارت نیرو و سازمان منطقه آزاد انزلی مبنی بر برگزاری همایش ها و نمایشگاه های مشترک با کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین میزبانی منطقه آزاد انزلی از اجلاس وزرای انرژی کشورهای حاشیه دریای خزر منعقد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد انزلی، با امضاء مهندس علیرضا دائمی، قائم مقام وزیر نیرو و مهندس رضا مسرور، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل این سازمان، تفاهم نامه همکاری دو جانبه ای میان وزارت نیرو و سازمان منطقه آزاد انزلی به منظور برگزاری همایش ها و نمایشگاه های مشترک با کشورهای حاشیه دریای خزر، میزبانی منطقه آزاد انزلی از اجلاس وزرای انرژی کشورهای حاشیه دریای خزر و ایجاد مرکز تخصصی صادراتی صنعت آب و برق به کشورهای حاشیه خزر در این منطقه منعقد شد.

رضا مسرور در مراسم انعقاد این تفاهم نامه با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی از زیرساخت های مناسبی در حوزه های اقتصادی، ترانزیتی و نمایشگاهی برخوردار بوده و با اقدامات و تعاملات بین المللی انجام شده نامی آشنا در کشورهای حاشیه دریای خزر است، اظهار کرد: با فعالیت های صورت گرفته و طرح های زیرساختی احداث شده از سوی این سازمان طی سال های اخیر و موقعیت استراتژیک منطقه در کریدورهای بین الملی، منطقه آزاد انزلی در آینده نزدیک به هاب داد و ستد مرکز تجاری کشورهای حاشیه دریای خزر تبدیل می شود و حضور سفیران و مقامات کشورهای همسایه در این منطقه موید ظرفیت ها و فرصت های منطقه ای و بین المللی این منطقه است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اضافه کرد: مجتمع بندری کاسپین که دو پست از اسکله های آن با حضور رئیس جمهور افتتاح شد، به عنوان بزرگترین پروژه زیرساختی مناطق آزاد مکان مناسبی برای تبدیل شدن به مرکز ترانزیت کشورهای حاشیه دریای خزر و مبادلات تجاری و مالی این منطقه است.

مهندس علیرضا دائمی، قائم مقام وزیر نیرو نیز با اشاره به استراتژی بلند مدت کشور برای تشکیل شبکه انرژی با کشورهای حاشیه دریای خزر و قفقاز که می تواند برق ایران را از طریق گرجستان جهت صادرات به شبکه اروپا متصل نماید، گفت: با توجه به مزایا و معافیت های قانونی حاکم در این منطقه، موقعیت استراتژیک آن در دریای خزر و وجود زیرساخت های مناسب، منطقه آزاد انزلی می تواند به عنوان مرکز برگزاری همایش های بین المللی این وزارتخانه انتخاب و در این حوزه به فعالیت مشترک بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه دریای خزر یکی از مراکز غنی انرژی دنیا در حوزه نفت و گاز است، ادامه داد: برگزاری چنین همایش ها و نمایشگاه هایی فرصت مناسبی است که توانمندی های شرکت های ایرانی فعال در صنعت برق به نمایش گذاشته شده و در عین حال زمینه لازم جهت مذاکره با وزرای انرژی کشورهای منطقه به منظور حفظ بازارهای انرژی ایران فراهم می شود.

براساس این تفاهم نامه که در هفت ماده و هفت بند، در منطقه آزاد انزلی به امضاء رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و قائم مقام وزیر نیرو رسید، طرفین توافق کردند در زمینه حمایت از تولید داخلی و توسعه صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق به کشورهای حوزه دریای خزر، قفقاز و آسیای میانه با رویکرد اقتصاد مقاومتی با یکدیگر به همکاری بپردازند.

استفاده از ظرفیت مرکز نمایشگاه ها و همایش های بین المللی منطقه آزاد انزلی در جهت برگزاری نمایشگاه و همایش های تخصصی صنایع آب و برق، برگزاری نشست های تخصصی بین وزارتخانه های انرژی کشورهای منطقه و بررسی اقدامات لازم به منظور ارائه پیشنهاد و ایجاد دبیرخانه دائمی انرژی کشورهای حوزه دریای خزر در منطقه آزاد انزلی از مهمترین محورهای مورد تعهد طرفین است.

از سوی دیگر دو طرف در خصوص ایجاد مرکز تخصصی تجاری صنعت آب و برق جهت توسعه صادرات به کشورهای حوزه خزر، آسیای میانه و قفقاز و جذب سرمایه گذاری خارجی برای اجرای پروژه های زیرساختی و صنایع مذکور در ایران نیز توافق کردند.

گفتنی است، در مراسم انعقاد این تفاهمنامه مدیران وزارت نیرو ، مدیران عامل برق منطقه ای، شرکت توزیع برق و آبفا استان گیلان و معاونین و مدیران سازمان منطقه آزاد انزلی حضور داشتند و هیات وزارت نیرو از زیرساخت های گردشگری، اقتصادی ، نمایشگاهی منطقه و مجتمع بندری کاسپین بازدید کردند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.