| کد خبر: 142534 |

مناطق آزاد تبدیل به حیاط خلوتی برای دولت ها شده اند

نماینده مجلس گفت: متاسفانه مناطق آزاد تبدیل به حیاط خلوتی برای دولت ها شده اند و بنده در حوزه انتخابیه ام در قشم می بینم که منطقه آزاد وجود دارد ولی در روستاها فقرو بدبختی از درودیوار خانه های مردم می بارد به طوری که قابل قیاس با فضای منطقه آزاد نیست.

تین نیوز
نماینده مجلس گفت: متاسفانه مناطق آزاد تبدیل به حیاط خلوتی برای دولت ها شده اند و بنده در حوزه انتخابیه ام در قشم می بینم که منطقه آزاد وجود دارد ولی در روستاها فقرو بدبختی از درودیوار خانه های مردم می بارد به طوری که قابل قیاس با فضای منطقه آزاد نیست. 

احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم، بندرخمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کارکرد مناطق آزاد در توسعه استان هرمزگان گفت: اگر به مناطق آزاد به معنای واقعی و از این جهت نگاه کنیم که می‌توانند به روند صادرات و ایجاد اشتغال کمک کنند و بروکراسی اداری را کاهش دهند،می توان گفت که این مناطق بهترین ظرفیت برای کشور هستند.

وی افزود: در جانمایی صورت گرفته در استان هرمزگان دو جزیره  قشم و کیش به عنوان دو منطقه آزاد صنعتی و تجاری مشخص شده اند که نقش عمده ای در صنعت و تجارت ایفا می کنند.

تبدیل مناطق آزاد به دروازه واردات کالای خارجی

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان با بیان اینکه تجارت تنها به معنای واردات نیست خاطرنشان کرد: باید ظرفیت صادراتی کشور را نیز افزایش دهیم هر چند که متاسفانه درحال حاضر ۹۰ درصد تبادل کالا تنها واردات است و منطقه آزاد دروازه ای برای ورود کالا شده است و صادرات در حد بسیار کمی انجام می شود و همین موضوع باعث شده است که مناطق آزاد  درسطح کشور و استان هرمزگان به هدف بزرگ خود نرسند.

مناطق آزاد می توانند در ایجاد اشتغال حرف اول را در منطقه بزنند

وی ادامه داد: مناطق آزاد در حال حاضر عملا به کارهای داخلی معمولی جزئی روی آورده اند؛ از جمله فروش زمین و یا بستن عوارض به مردم درحالی که  انتظار ما از مناطق آزاد این است که این مناطق می توانند در ایجاد اشتغال حرف اول را در منطقه بزنند؛ به این معنا که منطقه آزاد کیش و قشم باید بتوانند کل مشکلات اشتغال استان هرمزگان را حل کنند  و با وجود این مناطق نباید در استان بیکار داشته باشیم.

مرادی تصریح کرد: متاسفانه مناطق آزاد تبدیل به حیاط خلوتی برای دولت ها شده اند و بنده وقتی در حوزه انتخابیه ام در قشم می بینم که منطقه آزاد وجود دارد ولی در روستاها فقرو بدبختی از درودیوار خانه های مردم می بارد  به طوری که قابل قیاس با فضای منطقه آزاد نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه اگر شهروند قشمی بخواهد به سرزمین اصلی سفر کند و دوباره با خودرو به قشم برگردد؛ باید عوارض پرداخت کند درحالی که سؤال اینجا است که این چه منطقی است و درکجای دنیا چنین چیزی را مشاهده می کنیم.

سرمایه گذاران به جای سرمایه گذاری در قشم به کشورهای عربی می روند

نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم، بندرخمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امکان سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذار در قشم فراهم نیست تصریح کرد: برخی از سرمایه گذاران به جای سرمایه گذاری در منطقه آزاد قشم در برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس همچون عمان  سرمایه گذاری می کنند و کج سلیقگی های مدیریتی مشکلاتی را در این حوزه ایجاد کرده است.

عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: منطقه آزاد داریم ولی در شهرهایی همچون بندرعباس و بندرلنگه شاهد فعالیت تاکسی های فرسوده هستیم که در گرمای هوا مسافران را جابه جا می کنند؛ درحالی که می توان از تسهیلات و امتیازات مناطق آزاد استفاده کرد و حداقل از این خودروها در بخش حمل و نقل عمومی و یا خدمات بهداشتی درمانی استفاده کرد که این موضوع نادیده گرفته شده و انتظار است که دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور به این موضوع توجه کند.

بعضی از مردم بومی قشم به دلیل هزینه بالای زندگی در حال کوچ به نقاط دیگر هستند

نماینده مردم بندرعباس،حاجی آباد،قشم،بندرخمیر و ابوموسی درمجلس بیان کرد: کل مساحت منطقه آزاد کیش ۹۰ کیلومتر مربع اما اما قشم ۱۵۰۰ کیلومتر مساحت دارد که تنها ۳۰۰ کیلومتر مربع آن درمحدوده منطقه آزاد است و این دوگانگی باعث شده است که کیش از نظر توسعه جلوتر باشد؛ هرچند که بومی های جزیره سهمی در آن ندارند و بعضی از آنها در حال کوچ کردن به مناطق دیگر هستند؛چراکه افزایش هزینه‌ها باعث شده مجالی برای زندگی در این شرایط برای قشر ضعیف  جامعه  وجود نداشته باشد و عملا اقشار مرفه و پایتخت نشین در این 2 منطقه رفت و آمد کرده و از امکانات آن بهره مند هستند.

 

منبع: خبرگذاری رسا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بهزاد 0 0

    دقیقا حرف شما درسته اصلا حق کیش و قشم منطقه ازاد شدن نبوده است .ولی نقاط مرزی مثل اردبیل که دروازه ورود به بازار کشور بزرگی مثل روسیه هست حقشه که در زمانیکه مافیا برای کیش و قشم نقشه میکشیدند .یه فکری هم به شهری مثل شهر های شمالی اردبیل میکردند.جناب نماینده الان سه دهه هست چاپیدین دارین این حرفو میزنین.

  • از مهران 0 0

    اگرمنطقه ازادنداشته بودین همین حرف را می زدی