| کد خبر: 142254 |

افزایش تولید و صادرات در منطقه آزاد چابهار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از رشد 5/ 2 برابری صادرات این منطقه طی فصل بهار سال 96 در مقایسه با مدت مشابه سال 95 خبر داد.

تین نیوز

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از رشد 5/ 2 برابری صادرات این منطقه طی فصل بهار سال 96 در مقایسه با مدت مشابه سال 95 خبر داد.

 عبدالرحیم کردی گفت: خوشبختانه برنامه‌ریزی و تمرکزی که در بخش تولید داشتیم، به‌ثمر نشست و تولید در منطقه افزایش یافت و پیش‌بینی می‌کنیم که این روند تا پایان سال 96 با سرعت بیشتری ادامه یابد. وی با اشاره به ریل‌گذاری‌های دولت یازدهم برای تغییر کارکردهای مناطق آزاد گفت: اثر تغییر رویکردها به سمت تولیدمحوری در سال 95 خود را نشان داد، به‌طوری که محصولات تولیدی منطقه آزاد چابهار رشد 47 درصدی را به ثبت رساند و میزان صادرات نیز در سال 95 معادل 22 درصد افزایش داشت. عمده‌ترین اقلام صادراتی منطقه نیز در حوزه مواد غذایی و پلاستیک بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با تشریح دو راهبرد این منطقه برای نقش‌آفرینی در اقتصاد ملی و ایجاد تحول در اقتصاد محلی گفت: برای دست‌یافتن به این اهداف، دو گروه از صنایع به تدریج در منطقه مستقر خواهند شد؛ یک گروه صنایعی که در اقتصاد ملی نقش ایفا می‌کنند مانند فولاد، پتروشیمی، خودروهای خاص و ماشین‌آلات صنعتی و گروه دوم صنایع موثر بر اقتصاد محلی نظیر شیلات و فرآوری برنج که ریشه در مزیت‌های نسبی منطقه آزاد چابهار دارند. کردی، به اهمیت تکمیل زنجیره تولید هم اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی ما تمرکز بر توسعه صنایع پایین‌دستی فولاد و پتروشیمی است که اشتغالزایی قابل‌توجهی دارند. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: برای رفع نگرانی‌ها و ادغام بیشتر صنایع پتروشیمی و فولاد در اقتصاد محلی، تلاش ما این است که زنجیره تولید تکمیل شود، چراکه تکمیل زنجیره تولید به کاهش قیمت تمام‌شده محصول منجر می‌شود و هرچه قیمت تمام‌شده کمتر باشد، توان رقابت در بازارهای جهانی افزایش می‌یابد.

کردی افزود:در واقع هنگامی می‌توانیم وارد بازارهای منطقه‌ای و جهانی شویم که با یک نگاه استراتژیک به تولید، محصولاتی با دانش روز و با قیمت کمتر عرضه کنیم. وی گفت: در حال‌حاضر با تمرکز بر صنایع پایین‌دستی 14 واحد صنعت پتروشیمی را فعال کرده‌ایم و در حوزه فولاد نیز برنامه مشابهی در حال پیاده‌سازی است. کردی تصریح کرد: طی 24 تا 30 ماه آینده فازهای اول پتروشیمی و فولاد در منطقه به بهره‌برداری می‌رسد که قطعا تاثیر مثبتی در رشد و توسعه صنایع کوچک و متوسط خواهد داشت، اما رشد صنایع کوچک، یک الزام مهم دارد و آن هم تقویت توان نیروی انسانی است. در این چارچوب، مهارت‌آموزی و توانمندسازی نیروی کار بومی با راه‌اندازی دوره‌های آموزشی و نیز افزایش ظرفیت دانشگاه آغاز شده است.

وی درخصوص دلایل توجه به صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و فولاد در چابهار گفت: یکی از الزامات اصلی توسعه، جلب مشارکت مردم است. ما این تجربه را در کشور داشته‌ایم که صنعتی را بدون‌توجه به نیازهای مردم بومی مستقر کرده بنابراین به نتایج مورد انتظار نرسیده‌ایم. صنایع بالادستی پتروشیمی و فولاد به میزانی که سرمایه می‌برد، اشتغال ایجاد نمی‌کند و این برای مردم نواحی محروم یک مشکل است، بنابراین تصمیم گرفتیم صنایع پایین‌دست پتروشیمی و فولاد را مستقر کنیم تا هم زنجیره تولید تکمیل و هم برای بومیان منطقه اشتغال ایجاد شود. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار درباره صنایع تاثیرگذار در اقتصاد محلی منطقه خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر 70 درصد تن ماهی کشور و 24 درصد آبزیان کشور از چابهار تامین می‌شود که نشان‌دهنده پتانسیل بالای منطقه برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در این صنعت است. وی گفت: با اختصاص 50 هکتار برای راه‌اندازی شهرک شیلات، مطالعات جانمایی صنایع در این شهرک انجام و عملیات استقرار چند واحد نیز آغاز شده که با تکمیل زیرساخت‌ها امکان مناسبی برای تولید، صادرات و نیز تامین نیاز داخلی فراهم خواهد شد.

وی در ادامه به فعالیت در حوزه فرآوری برنج اشاره و تاکید کرد: سالانه 2 میلیون تن برنج هندی آماده، به قیمت هر تن یک هزار دلار وارد کشور می‌شود. این در حالی است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در منطقه آزاد چابهار توانستیم برنج قهوه‌ای را از پاکستان با قیمت هر تن 300 تا 400 دلار وارد و با دستگاه‌های فرآوری مستقر در منطقه علاوه بر صرفه‌جویی ارزی، اشتغال‌زایی کنیم. کردی با اشاره به افزایش تعداد واحدهای فرآوری در چابهار، تصریح کرد: فرآوری برنج به یک صنعت در منطقه آزاد تبدیل شده و در سال 96، ظرفیت فرآوری برنج به 500 هزار تن می‌رسد که به معنای کنترل قیمت این ماده غذایی مهم در سراسر کشور است. وی در ادامه گفت: با راه‌اندازی شهرک برنج، واحدهای مستقر از آزمایشگاه و انبارهای مشترک استفاده می‌کنند که به کاهش قیمت تمام‌شده منجر می‌شود و همین زمینه صادرات مجدد برنج به پاکستان را فراهم می‌کند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار همچنین به انجام مطالعات اولیه درباره ایجاد یک شهرک تخصصی خرما اشاره کرد و گفت: خرمای تولیدشده در استان سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان به دلیل فقدان صنایع مرتبط مانند صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته‌بندی، ضایعات فراوانی دارد. با بررسی‌های صورت ‌گرفته به این نتیجه رسیدیم که ایجاد یک شهرک تخصصی خرما، می‌‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال و کاهش چشمگیر ضایعات، زمینه صادرات این محصول غذایی مهم را به سراسر جهان فراهم کند. وی گفت: امیدواریم نگاه توسعه‌گرا به مناطق آزاد در دولت دوازدهم هم ادامه داشته باشد تا پروژه‌های در دست اجرا به‌ثمر بنشیند و مناطق آزاد نقش واقعی خود در توسعه ملی را عهده‌دار شوند.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.