| کد خبر: 139318 |

چابهار هاب ترانزیت بین المللی

چابهار در مسیر رونق قرار گرفته و اگر کشورهای طرف قرارداد به تعهدات خود عمل کنند و با فرض جذب سرمایه های بالا می توان به رونق سریع این منطقه امیدوار بود.

تین نیوز

چابهار در مسیر رونق قرار گرفته و اگر کشورهای طرف قرارداد به تعهدات خود عمل کنند و با فرض جذب سرمایه های بالا می توان به رونق سریع این منطقه امیدوار بود.

به گزارش فرینا به نقل از eurasiareview تحلیلگران داخلی و خارجی توافقنامه سه جانبه ای را که در ماه مه سال گذشته میان هند، افغانستان و ایران امضا شده و بر اساس آن توسعه بندر راهبردی چابهار و ایجاد مسیر حمل و نقل و تجارت از طریق افغانستان مورد توافق قرار گرفته را از اهمیت بالایی برخوردار می دانند.
به عقیده آنها این مسیر می تواند زمان و هزینه انجام تجارت با اروپا را به نصف کاهش دهد. بر اساس این گزارش تلاش ایران برای به ثمر رساندن این توافق از اهمیت بالایی برخوردار است در حالیکه سایر کشورها نیز منافع مهمی از این مسیر خواهند برد. این گزارش می نویسد بندر چابهار یکی از بنادر مهم و استراتژیک برای ایران در گذشته بوده که البته به فراموشی سپرده شده بود اما تلاش دولت یازدهم برای احیای این بندر مهم به خصوص با توجه به توافق سه جانبه مذکور این بندر را به شرایط ایده آل خود باز می گرداند.
این بندر با دسترسی مستقیم به اقیانوس هند و مرزهای مشترک با هند و پاکستان در استان سیستان و بلوچستان واقع است که این استان با مساحت 187 هزار و 500 کیلومتر مربع یکی از بزرگترین استان های ایران محسوب می شود. این گزارش در ادامه با اشاره به پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری می افزاید این پیروزی به معنای همکاری با سایر کشورهای جهان در زمینه های اقتصادی است و ارتباط با کشورهای همسایه به منظور توسعه بندر چابهار نیز به مفهوم تلاش برای تعامل در این زمینه است.
این توافق در صورتی که به نتیجه دلخواه برسد می تواند یکی از راه های کاهش نرخ بیکاری 12.4 درصدی در اقتصاد ایران است. به علاوه این که این موضوع می تواند رد زیمنه توسعه و تسهیل تجارت و ایجاد کریدور تجاری در شرق کشور از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.
البته این امر مستلزم سرمایه گذاری عظیم خارجی است که می تواند آثار سال ها رکود اقتصادی در ایران و عقب افتادگی در منطقه سیستان و بلوچستان را برطرف کند. این گزارش با اشاره به این که دستاوردهای کاهش تحریم های ایران می تواند تا 3.7 درصد رفاه سرانه را افزایش دهد تلاش دولت برای توسعه بندر چابهار را یکی از موضوعاتی می داند که به این امر کمک شایانی می کند.
بر اساس این گزارش سیستان و بلوچستان به رغم قدمت تاریخی و پهناوری سرزمینی که دارد اما همواره با مشکلات اقتصادی و سیاسی روبرو بوده و به دلیل نزدیکی با مرزهای افغانستان و پاکستان به ناچار با شرایط امنیتی بالایی روبرو بوده است اما با روی کار آمدن دولت یازدهم تلاش شده تا این استان به یک منطقه اقتصادی تبدیل شود و در این راستا توسعه بندر چابهار یکی از ابزار اصلی و مهم این توسعه محسوب می شود.
به این ترتیب با توجه به عمق بالای این بندر قادر خواهد بود کشتی های با محموله های 250 هزار تنی را نیز جابجا کند در حالیکه بندر عباس محموله های با وزن 100 هزار تن را جابجا می کند. بر اساس گزارش eurasiareview توسعه اقتصادی در این منطقه در شرایطی است که با توسعه سیاست داخلی نیز همراه شده و با روی کار آمدن روحانی توجه به اقلیت های مذهبی نیز افزایش یافته که می تواند به توسعه متوازن در منطقه کمک شایانی بکند.
همچنین توافق چابهار این پتانسیل را دارد که روی اعتبار رییس جمهور روحانی اثر مطلوبی بر جای بگذارد. به علاوه به پیشرفت اهداف ایران در منطقه جنوب اسیا و جهان عرب نیز کمک خواهد کرد و بر اعتبار کشور در این رابطه خواهد افزود. تحقق توافق مذکور می تواند باعث شود چابهار به عنوان یک مرکز حمل و نقل بین المللی تبدیل شود و در عین حال کریدورهای بزرگ جهانی مثلا کریدور شمال جنوب می تواند از آن عبور کند و انحصارهای شرکت های چینی و روسی را در بخش های مختلف مانند نفت خام و محصولات پتروشیمی کاهش دهد.
به علاوه هند در حال حاضر دومین مقصد صادراتی ایران محسوب می شود که در سال 2016 نیز بیش از 5 درصد رشد را در مقایسه با سال قبل از آن تجربه کرده است. صادرات اقلامی از فولاد و آهن، مواد معدنی، سوخت، سنگ آهن و ... به این کشور نیز با رشدهای قابل توجهی روبرو شده است.
بندر چابهار می تواند اهداف مربوط به توسعه تجاری ایران را با سواحل غربی هند محقق سازد. این در حالی است که ایران در حال حاضر در زمینه صادرات نفت به هند نیز مسیر موفقی را طی می کند به طوریکه در ماه مه 2017 جایگاه عراق را به عنوان دومین کشور بزرگ صادرکننده نفت به هند از آن خود کرده است.
گزارش ها نشان می دهند کریدور پیشنهادی چابهار می تواند زمان حمل و نقل را 50 درصد و هزینه آن را 60 درصد کاهش دهد. به این ترتیب ایران همه امکانات لازم را برای تبدیل شدن به یک مرکز مهم ترانزیت داراست و برای روحانی ضروری است تا موانع موجود را در این مسیر برطرف سازد.

منبع: پايگاه اطلاع رسانی فرینا (پایگاه خبری مناطق آزاد ویژه اقتصادی)

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.