| کد خبر: 133821 |

بندر چابهار نقش کلیدی در توسعه منطقه ایفا می کند

پایگاه خبری بهارات شاکتی هند روز جمعه با انتشار مطلبی با اشاره به موقعیت استراتژیک بندر چابهار نوشت این بندر نقش کلیدی در توسعه منطقه ایفا می کند.

تین نیوز

پایگاه خبری بهارات شاکتی هند روز جمعه با انتشار مطلبی با اشاره به موقعیت استراتژیک بندر چابهار نوشت این بندر نقش کلیدی در توسعه منطقه ایفا می کند.

 

به گزارش ایرنا از دهلی نو، این پایگاه خبری در ادامه اضافه کرد بندر چابهار جان تازه ای به کریدور بین المللی شمال و جنوب می بخشد و رشد اقتصادی کشورهای منطقه را تسریع می کند.


نویسنده این مطلب در ادامه با اشاره به اهمیت بندر چابهار برای هند نوشت این بندر می تواند زمینه دسترسی هند به آسیای میانه را بدون نیاز به عبور از پاکستان فراهم کند.


در ادامه این مطلب آمده است هند این بندر را برگ برنده ای برای مقابله با نفوذ چین در منطقه می داند.
نویسنده در ادامه این مطلب با اشاره به علاقه مندی شدید ژاپن برای مشارکت با هند برای سرمایه گذاری در چابهار نوشت هند می تواند با همکاری ژاپن فشار بیشتری به پاکستان و چین وارد کند .


درادامه این مطلب با اشاره به همکاری ایران ، هند و روسیه در سال 1990 میلادی برای مبارزه با طالبان نوشت:ایران دراین سال توسعه بندر چابهار را برای دسترسی هند به افغانستان پیشنهاد کرد.


پیشنهاد ایران به هند برای توسعه بندر چابهار با توافقنامه سه جانبه با ترکمنستان در سال 1997 میلادی و توافقنامه دیگر با روسیه برای دسترسی بدون مشکل هند به اروپا و آسیای میانه از طریق کریدوربین المللی شمال و جنوب همراه شد.


به نوشته این پایگاه خبری،ایران،افغانستان و هند در سال 2003 میلادی برای توسعه مسیرهای حمل و نقل به توافق رسید و دهلی نو توافق کرد که بندر چابهار را توسعه دهد و یک خط راه آهن بین چابهار و زرنج احداث کند.


درادامه این مطلب اضافه شده است هند در سالهای 2005 تا 2009 میلادی برای ساخت جاده از دلارام - زرنج در افغانستان تا مرز ایران 134 میلیون دلار هزینه کرد و به دنبال آن ایران نیز با اعتباری 340 میلیون دلاری نخستین فاز بندر چابهار را تکمیل کرد.


در بخش دیگری ازاین مطلب ،نویسنده فشارهای آمریکا درسال 2012 میلادی را مهمترین مانع پیشرفت بندر چابهار دانسته و تصریح کرد ایران و هند در سال 2016 میلادی توافقنامه توسعه بندر چابهار را امضا کردند.
این پایگاه خبری در ادامه نوشت:براساس این توافق، هند نسبت به توسعه دو سکوی بارگیری در بندر چابهار و در اختیار قرار گرفتن آن به مدت 10 سال اقدام می کند.


وی اختصاص خط اعتباری 150 میلیون دلاری را از دیگر توافقات ایران و هند برای توسعه منطقه آزاد چابهار دانست و نوشت ایران با گذشت 9 ماه ازاین توافق تاکنون مدارک مربوط به دریافت این وام را تکمیل نکرده است .


توافقنامه توسعه بندر چابهار خرداد سال گذشته با حضور دکتر روحانی رئیس جمهوری و نارندرا مودی نخست وزیر هند در تهران به امضا رسید.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    چین چند ده میلیارد دلار سرمایه گذاری میکند مبلغ های هند خیلی کم هست بنظرم کنسرسیومی از ژاپن روسیه کره هند مناسب تره چون روسها علاقمند دسترسی ابهای گرم هستند و رقابت اقتصادی کره ژاپن با چین.

    هندی ها بسیار ترسو هستند و شریک مطمئن نیستند اینو علنا باید گفت نظیر ساخت کارخانه الومینیم نشان داد .
    چینی ها توی روابط بازرگانی نشان دادند شریک مطمئن تری هستند اما هندی ها سابقه خوبی ندارند .
    لذا ما نباید به امید هند بمانیم باید با سرمایه گذاری داخلی و خارجی کشورهای مختلف پیگیر باشیم