| کد خبر: 161912 |

مقاله/ مطالعه تطبیقی بررسی تناسب مبالغ هزینه تخلفات رانندگی و تأثیر میزان بازدارندگی آن بر رفتار رانندگان

چکیده: بر اساس آمارهای رسمی، سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر در سرتاسر جهان، بر اثرتصادفات رانندگی کشته و 50 میلیون نفر مجروح میشوند، برابر آمار منتشره شده توسط سازمان پزشکی قانون ایران میزان کشتههای حوادث رانندگی در سال 1393 به 16872 نفر رسیده است.

تین نیوز

مقاله مطالعه تطبیقی بررسی تناسب مبالغ هزینه تخلفات رانندگی و تأثیر میزان بازدارندگی آن بر رفتار رانندگان نوشته محمد رضا احدی و محمد زمان حسن پور و حمید بابایی دهکردی را زا اینجا دانلود نمایید.

چکیده:

بر اساس آمارهای رسمی، سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر در سرتاسر جهان، بر اثرتصادفات رانندگی کشته و 50 میلیون نفر مجروح میشوند، برابر آمار منتشره شده توسط سازمان پزشکی قانون ایران میزان کشتههای حوادث رانندگی در سال 1393 به 16872 نفر رسیده است.

علت اصلی بسیاری از تصادفات انسان بوده و در اکثر این موارد، راننده دچار تخلف شده است. یکی از مهم ترین ابزار موجود برای این منظور، جریمه کردن رانندگان متخلف است.

عدم تناسب قوانین و مقررات موجود با عوامل خطر باعث افزایش و شدت تصادفات و عدم بازدارنگی قوانین و مقررات میگردد. هدف ازاین تحقیق، بررسی میزان جریمه های نقدی و غیر نقدی در ایران، نسبت به کشور های مبنای انتخاب شده میباشد.

نتایج تحقیق نشان میدهد که میزان جریمههای نقدی در ایران نسبت به سایر کشورها پایین اما نسبت جریمهها به سرانه درآمد به نسبت زیاد است. با این حال، تعداد زیاد تخلفات ترافیکی در ایران و هزینه بالای ناشی از تصادفات، بالاتر بودن میزان نسبت جریمه به سرانه درآمد جامعه را توجیه مینماید.

حتی برای کاهش تعداد تخلفات میتوان میزان این جریمهها را برای دورههای کوتاه مدت و میان مدت افزایش داد تا رعایت قوانین و مقررات ترافیکی به عنوان یک هنجار و عادت در جامعه تبدیل شود. در ادامه با ارائه مدلی میزان افزایش جریمه ها در کوتاه مدت نیز مشخص شده است. 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.