| کد خبر: 139540 |

در گفت‌وگوی اختصاصی با تین‌نیوز، عنوان شد:

◄ اما و اگرهای مصوبه جدید معاینه‌فنی/ رد شدن 80 درصد خودروهای جدید در تست معاینه‌فنی

رئیس کانون انجمن‌های صنفی مراکز معاینه‌فنی کشور، با ابراز گلایه از وجود مشکلات عدیده در بخش معاینه‌فنی خودروها به ویژه در خارج از شهر تهران، گفت: متاسفانه به دلیل تعدد متولی در این بخش هنوز شاهد اجرای کامل سیستم سیمفا در حد مصوب نبوده‌ایم.

تین نیوز

رئیس کانون انجمن‌های صنفی مراکز معاینه‌فنی کشور، با ابراز گلایه از وجود مشکلات عدیده در بخش معاینه‌فنی خودروها به ویژه در خارج از شهر تهران، گفت: متاسفانه به دلیل تعدد متولی در این بخش هنوز شاهد اجرای کامل سیستم سیمفا در حد مصوب نبوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، اصغر نجفی با اشاره به مصوبه سازمان محیط‌زیست در خصوص ارتقاء سطح استاندارد آلایندگی خودروها، اظهار داشت: متاسفانه به یک‌باره استانداردی به مراکز معاینه‌فنی اعلام شد که به جرات می‌توان گفت تمامی خودروهای فعلی و تازه تولید نیز در آزمون آن رد خواهند شد.

وی در ادامه سخنان خود در گفت‌وگو با این شبکه خبری، تصریح کرد: اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل همگانی در ابلاغیه‌ای به این مراکز اعلام کرده تا نسبت به تجهیز دستگاه‌های آنالیز گازهای خروجی به منظور اندازه‌گیری دور موتور خودروها در حالت دو آرام اقدام کنند زیرا، با تغییر استاندارد از یک دهم به 7 دهم از سوی سازمان ملی استاندارد، این کار ضروری به نظر می‌رسد.

نجفی با تاکید بر این مطلب که اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل همگانی کشور تنها مجری مصوبات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سازمان ملی استاندارد است، یادآورشد: از آنجایی‌که سازمان شهرداری‌ها اعلام  کننده این ابلاغیه مصوب سازمان استاندارد و محیط‌زیست است اتحادیه نیز ناگزیر، از ابلاغ و اجرای مفادی است که سازمان شهرداری‌ها وسازمان محیط‌زیست و سازمان استاندارد، این بخش را ملزم به رعایت در سامانه سیمفا  کرده است.

به گفته وی، این ابلاغ در حالی صورت گرفته است که بر روی خودروهای ۵ سال زیر مدل سال هیچ‌گونه تغییری انجام نشده اما به یک‌باره استاندارد گازهای خروجی اگزوز از ۲/۵ به  ۷/ تغییر کرده و سختگیرانه شده است و به اذعان مسئولین حدود ۸۰ درصد خودروها در این تست مردود خواهند شد. به نظرمی‌رسد، نتیجه این کار فقط درگیر کردن مراکز با مردم بوده و مراکز معاینه‌فنی با چند کارمند توان این هجمه برخورد را ندارند و اجرای چنین مصوبه‌ای که بالای ۹۰ در صد مردم مبتلابه آن هستند، باید با برنامه‌ریزی بهتر و با اطلاع رسانی بیشتر شروع می‌شد.

رئیس انجمن‌های کانون صنفی معاینه‌فنی کشور با بیان این مطلب که «ضرورت پرداختن به این مهم در زمان کوتاه کاملا حس می‌شود»، افزود: حداقل برگزاری چند میزگرد در شبکه‌های مختلف صدا و سیما با حضور کارشناسان محیط‌زیست به عنوان مصوب کننده این استاندارد سختگیرانه و فردی به‌عنوان نماینده مردم وبرای دفاعاز مردم لازم بود تا مردم بدانند چه تغییری در خودروهای موجود انجام شده که این استاندارد سختگیرانه تصویب شده است.

نجفی در ادامه افزود: باید با حضور نمایندگان کارگروه معاینه‌فنی کشور و اتحادیه و نمایندگان مراکز معاینه‌فنی تجزیه و تحلیل این مهم انجام می‌گرفت و از طرفی نظر مردم هم به صورت پیامکی و یا تلفن مستقیم کسب و سپس این طرح به صورت یک طرح کارشناسی شده ابلاغ می‌شد.

وی با اشاره به این نکته که، همه اعضای کارگروه از جمله راهور و نیروی انتظامی از این موضوع بی‌خبر هستند، افزود: در اولین مراجعات مردم در اعتراض به این روند کار اقدام به طرح شکایت نزد مراکز قانونی کرده و مدعی اجحاف مراکز به آنها شده‌اند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی مراکز معاینه‌فنی با تاکید بر این مطلب که، به جراًت می‌توان گفت بالای ۵۰ درصد خودروهای صفر که همین امروز از کارخانه‌های تولیدی کشور خارج می‌شوند نمی‌توانند این استاندارد را پاس کنند، تصریح کرد: در حال حاضر تکلیف صاحبان مراکز معاینه‌فنی و مردم با این مصوبه چیست؟

نجفی در ادامه ابراز داشت: متاسفانه محیط‌زیست با ابلاغ این مصوبه به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در عمل مسئولیت این کار را بر دوش مراکز معاینه‌فنی و مردم نهاده و این صاحبان مراکز هستند که باید در مقام اجرا، پاسخگوی مردم باشند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی مراکز معاینه‌فنی با در اختیار قرار دادن شماره 111 و اعلام این‌که مردم شکایات خود را در این سامانه ثبت کنند، خاطرنشان کرد: باعنایت به این‌که سازمان محیط‌زیست تحت نظر نهاد ریاست جمهوری فعالیت می‌کند، تلفن 111 می‌تواند پل ارتباطی خوبی میان مردم و ریاست دولت باشد.

وی اجرای طرح را در صورت تحقق شرایط، بسیار مطلوب و مثمر ثمر برای محیط‌زیست و آیندگان دانست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.