| کد خبر: 79775 |

انجمن علمی شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی منتشر کرد:

برداشتِ آزاد از سخنان آخوندی درباره چالش‌های توسعه شهری در پرتو اندیشه ایران‎‌شهر

تین نیوز | همایش چالش‌های توسعه شهری در اندیشه ایران‌شهر انجمن علمی شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی در برداشتی آزاد از سخنان وزیر راه و شهرسازی در این دانشگاه درباره «چالش‌های توسعه شهری در اندیشه ایران‌شهر»، بازخوانی این اندیشه را ضرورتی برای پالایش و معاصرسازی بنیان‌هایِ اسلامی و ایرانی و بهره‌گیری از منابع و دستاوردهای جدیدِ جهانی دانست.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دیروز یکشنبه ۲۵ بهمن در سلسله نشست‌های توسعه شهری و منطقه‌ای پایدار دانشگاه شهید بهشتی با موضوع «چالش‌های توسعه شهری در اندیشه ایران‌شهر» به سخنرانی پرداخت و از جنبه‌های مختلف به تبیین اندیشه‌های خود در این زمینه پرداخت.

بعد از این سخنرانی دانشجویان انجمن علمی شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی برداشت آزادی از سخنان دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی ارائه کردند که متن آن در ادامه آمده است:

«به نام خداوند جان و خرد
برداشتِ آزاد از سخنرانی جناب آقای دکتر آخوندی در دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی با عنوان «چالش‌های توسعه شهری در پرتو اندیشه ایران‎‌شهر»

چالش‌های اصلی توسعه شهری کشور، همانا زیست پذیری و جابجائی، برآمده از فرآیندِ “ازجاکندگیِ” اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است که سبب‌سازِ کالایی شدن در عرصه‌های زندگی جمعی شده است. ازجاکندگی در اثر عاریتِ مکاتب فکری چپ/سوسیالیستی و یا راست/لیبرالیستی در ۱۵۰ سال اخیر ایران، نظام معرفتی و حکمتِ نشأت گرفته از آن را که اندیشه ایران‎‌شهر می‌نامیم، طرد نموده و گسستی در قواعد و رازِ ماندگاری فرهنگِ ایران زمین به وجود آورده است.

 تحولات بی‌سابقه فنآوری‌های اطلاعات و ارتباطات به این ازجاکندگی و ترویج بینشِ کالائی شدن بیش از پیش دامن زده است.

درحالیکه فردوسی در یک برهه زمانی معمارِ پیوندِ دینِ نوظهور با باورهای دیرین شده بود و نیز در عصر صفویه، تضعیفِ در برابر بیگانگان با بازسازی سنت، نیل به وحدت و قدرت، تا مرتبه‌ای چاره شده بود؛ از نیمه دوران قاجار، شکستِ کشورشکن در برابر غرب، به وادادگی و پذیرشِ فرودستی و درنتیجه، به راهگشائیِ فروپاشیِ حوزه فرهنگی ایران زمین ختم شد.

در چاره‌جوئی چالش‌های کنونی، بازخوانیِ اندیشه ایران‎‌شهری ضرورتی است تا بر بنیان‌هایِ اسلامی و ایرانی، بهره گیری از منابع و دستاوردهای جدیدِ جهانی، معاصرسازی و پالایش شوند. غربت مفهوم ایران در ایران و سرگشتگیِ ایرانی را باید با حکمتی از نور و نیکی در ستیز با تاریکی و پلیدی که پیوسته در اندیشه ایران‎‌شهری بروز یافته، جستجو کرد؛ حکمتی که برخاسته از نظام معرفتی فراتر از اثبات گرائی علمی (اگرچه می‌تواند در طول آن باشد)، ذهنیتی مقدم بر عینیت را موجب رضایت و وحدتی در کثرت و کثرتی در وحدت را (در آمیزه‌ای از لایه‌های هویتی) لازمه تعلق و عشق به ایران‎‌شهر می‌داند.

فقدانِ زیست‌پذیری و موانعِ جابجائی در سکونتگاه‌هایمان، و چشم اندازِ ناپایداری تمدن، نمودهایی از مهجورماندن حکمتی است که با وجود موانع و محیط‌های بسیار دشوار و متخاصم طبیعی و سیاسیِ حوزه فرهنگی ایران زمین، هزاران سال پایداری را به بار آورده بود و قرنی است، کنار گذاشته شده است. پس بازخوانیم اندیشه ایران‎‌شهر را برای بازآفرینیِ توسعه شهری که تعارضات و چالش‌های کنونی را انداموار چاره می‌کند.

به امید ایرانی برآمده از اندیشه‌های ایران‌شهری

دانشجویان انجمن علمی شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی»

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.