| کد خبر: 64036 |

«بسته ۲۵ میلیارد یورویی» راه و شهرسازی برای «سرمایه‌گذاران خارجی» رونمایی شد

اکران خارجی ۱۲۱ پروژه

تین نیوز | وزیر راه‌ و شهرسازی از نخستین بسته جامع برای سرمایه‌گذاری خارجی، حاوی 121 پروژه عمرانی-زیرساختی به ارزش کلی 25 میلیارد یورو رونمایی کرد. پروژه‌های جدید و آماده اجرای وزارت راه و شهرسازی در 10 حوزه متنوع از جمله «حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی، هتل‌سازی، تکمیل و تجهیز فرودگاه‌ها و همچنین شهرک‌سازی و توسعه شهرهای جدید» طبقه‌بندی شده و سرمایه مورد نیاز برای اجرای تک‌تک آنها به یورو محاسبه شده است.

جزئیات کامل این بسته، 11 مهر ماه در همایشی که با عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تهران برگزار می‌شود، برای شرکت‌های خارجی و ایرانی تشریح می‌شود. تاکنون 100 نفر کارشناس و نماینده سرمایه‌گذاران از حداقل 7 کشور اروپایی و آسیایی، برای حضور در این همایش ثبت‌نام قطعی انجام داده‌‌اند. وزارت راه و شهرسازی، برای جذب سریع سرمایه‌گذاران و عملیاتی کردن پروژه‌ها، آمادگی دارد در قالب یکی از 4 نوع روش رایج در سرمایه‌گذاری مشترک، با شرکت‌های خارجی قرارداد منعقد کند. برای برخی از این پروژه‌ها، مشوق‌هایی نیز پیش‌بینی شده است. ساخت دست‌کم 6 خط راه‌آهن، احداث 5 آزادراه، توسعه فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)، اجرای 17 پروژه در صنایع بندری و حمل‌و‌نقل دریایی، پروژه‌های شاخص این بسته را تشکیل می‌دهند.


وزارت راه و شهرسازی با رونمایی از بسته عمرانی قابل سرمایه‌گذاری به ارزش کلی 25 میلیارد یورو، جزئیات 121 پروژه آماده ساخت و اجرا در 10 حوزه قابل ورود سرمایه‌گذاران خارجی- و ایرانی- را اعلام کرد.

این وزارتخانه که مسوولیت پرخرج‌ترین طرح‌های زیرساختی دولت – به لحاظ هزینه اجرا و سرمایه اولیه مورد نیاز- را برعهده دارد، اولین دستگاه دولتی در جمع‌بندی پروژه‌های عمرانی خارجی‌پسند محسوب می‌شود که توانسته در فاصله کوتاهی بعد از توافق هسته‌ای و ماه‌ها زودتر از موعد لغو تحریم‌ها، با تهیه یک نقشه‌راه جامع برای سرمایه‌گذاران، از سفرهای متعدد هیات‌های خارجی حداکثر بهره‌برداری را انجام دهد.

11 مهر امسال 100 کارشناس، سرمایه‌گذار و نماینده شرکت‌های خارجی از حداقل 7 کشور اروپایی و آسیایی، برای حضور در همایش بین‌المللی «فرصت‌های سرمایه‌گذاری حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی» وارد تهران می‌شوند.

این همایش به میزبانی وزارت راه‌وشهرسازی برگزار می‌شود و مسوولان این وزارتخانه در نظر دارند طی دو روز، برای 800 مهمان داخلی و خارجی، ریز طرح‌ها و پروژه‌های آماده سرمایه‌گذاری را معرفی کرده و نحوه مشارکت دولت و همچنین مقررات و مشوق‌های سرمایه‌گذاری را تشریح کنند.

این 121 پروژه‌ در حوزه‌های مختلف حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی و همچنین انبوه‌سازی مسکن و احداث هتل و فرودگاه طبقه‌بندی شده و ارزش سرمایه‌گذاری تک‌تک آنها به یورو تعیین کرده است.

سرمایه‌گذاران با یکی از 4 نوع روش اجرا و سرمایه‌گذاری شامل BOT، BLT، اجاره و اجاره به شرط تملیک می‌توانند وارد این پروژه‌ها شوند. «دنیای‌اقتصاد» چهارم مرداد امسال فهرست اولیه‌ای از 107 پروژه آماده سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه‌های زیرمجموعه راه‌وشهرسازی را منتشر کرد اما در بسته‌ای که دیروز توسط وزیر رونمایی شد، این پروژه‌ها کامل‌تر شده‌اند به طوری که احداث 6خط راه‌آهن به ارزش کلی 600 میلیون یورو، ساخت 5 آزادراه با مجموع سرمایه‌گذاری 1/ 3میلیارد یورو، اجرای 17 طرح و پروژه بندری و دریایی به ارزش 2/ 1 میلیارد یورو، احداث 6 هتل و تجهیزات مورد نیاز 6 فرودگاه به ارزش 231 میلیون یورو، توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) با سرمایه‌ای معادل 8/ 1 میلیارد یورو و همچنین احداث و اجرای حداقل 35 پروژه ساخت‌و‌ساز در شهرهای جدید به ارزش 12 میلیارد یورو، از جمله طرح‌هایی است که وزارت راه‌وشهرسازی، برای ورود سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی فرش قرمز پهن شده است.

وزارت راه‌وشهرسازی یک‌سال بعد از اولین تجربه جذب سرمایه‌گذار داخلی در قالب بسته 60 هزار میلیارد تومانی در شهرهای جدید، این‌بار با طراحی بسته بزرگ‌تری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری به ارزش 25 میلیارد یورو را برای جذب سرمایه‌های خارجی در سه حوزه اصلی فعالیت این وزارتخانه طراحی کرده است.

 قرار است این بسته سرمایه‌گذاری، مهرماه امسال در قالب 121 پروژه در 10 حوزه اصلی مسوولیت وزارت راه‌وشهرسازی به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شود.

بنا بر اعلام وزیر راه‌وشهرسازی، طی یک‌سال گذشته استقبال مناسبی از سوی سرمایه‌گذاران داخلی برای فرصت‌های سرمایه‌ای در شهرسازی از جمله احداث شهرهای جدید و پروژه‌های زیرساختی به‌عمل آمده و هم‌اکنون مقیاس وسیع‌تری از این پروژه‌ها به‌منظور استفاده از پتانسیل بازارهای جهانی طراحی شده که قرار است در اولین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه راه‌وشهرسازی معرفی و عرضه شود.


فرصت 12 میلیارد یورویی در شهرهای جدید
آن‌طور که معاون وزیر راه‌وشهرسازی در شهرهای جدید حدود یک ماه قبل اعلام کرد، طی یک‌سال گذشته حدود 10 درصد از بسته سرمایه‌گذاری 60 هزار میلیارد تومانی، توسط سرمایه‌گذاران داخلی منجر به تفاهم‌نامه و عقد قرارداد شد.

به گفته محسن نریمان، هم‌اکنون شرکت عمران شهرهای جدید با بیش از 50 هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری باقیمانده از 60 هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری تعریف شده در سال 93، برای ساخت انبوه مسکن، بناهای غیرمسکونی اعم از ساختمان‌های تجاری، اداری و مراکز گردشگری، تفریحی، ورزشی، خدماتی و ... 25 هزار هکتار زمین در شهرهای جدید فعلی و شهرک‌های در دست طراحی، برای ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به صورت آماده در اختیار دارد.

فرصت سرمایه‌گذاری باقیمانده در شهرهای جدید معادل حدود 12 میلیارد یورو است که بخشی از آن در قالب 31 پروژه در فاز اول جذب سرمایه‌گذاری خارجی در شهرهای جدید، طی دو هفته آینده به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی و عرضه می‌شود.

وزیر راه‌و‌شهرسازی، دیروز جزییات اولین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌و‌نقل، مسکن و شهرسازی را تشریح کرد.

عباس آخوندی با اعلام جزئیات نهایی آنچه قرار است در قالب بسته 25 میلیارد یورویی سرمایه‌گذاری، مهر ماه امسال به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شود، از برنامه‌ریزی برای عرضه 121 طرح و پروژه بزرگ و متوسط در 10 حوزه اصلی مسوولیت‌های خود در وزارت راه‌وشهرسازی خبر داد.

وی با اشاره به اینکه پس از توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 فصل تازه‌ای از نظم و امنیت منطقه‌ای و جهانی آغاز شده است، توضیح داد: بسته سرمایه‌گذاری خارجی در 10 حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، دریایی، هوایی، ریلی، توسعه شهری، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، صنایع بندری، صنایع فرودگاهی و همچنین احداث پایانه‌های حمل و نقلی و مجتمع‌های بین راهی خدمات رفاهی، در اولین کنفرانس بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش راه‌وشهرسازی، در معرض دید سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف دنیا قرار خواهد گرفت.

البته آن طور که وزیر راه‌وشهرسازی دیروز در نشست خبری خود اعلام کرد، بسته 25 میلیارد یورویی سرمایه‌گذاری خارجی، شامل فاز اول پروژه‌هایی است که هم‌اکنون وزارت راه‌وشهرسازی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند، این در حالی است که فازهای بعدی عرضه فرصت‌های سرمایه‌گذاری نیز در این وزارتخانه در دست تدارک و بررسی است که در مراحل بعدی معرفی خواهد شد.

به گفته آخوندی مبنای کار وزارت راه‌وشهرسازی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در 121 پروژه در حوزه‌های مختلف راه‌وشهرسازی، بر استفاده از سیستم اقتصادی مشارکت با بخش خصوصی و عمومی طراحی شده است.

سرمایه‌گذاری خارجی با 4 روش
آخوندی از در نظر گرفتن 4 روش عمده مشارکت و جذب سرمایه‌گذاران خارجی در وزارت راه‌وشهرسازی خبر داد و در این زمینه توضیح داد: قرار است در این مقطع از جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی، از سیستم‌های BOT ،BLT، اجاره و اجاره به شرط تملیک استفاده شود.

به گفته وی، در روش سرمایه‌گذاری BOT، پروژه‌های مشخص شده مانند عملیات ساخت آزادراه‌ها و برخی پایانه‌ها به سرمایه‌گذاران خارجی سپرده می‌شود که پس از اتمام عملیات ساخت و بهره‌برداری، سرمایه‌گذار می‌تواند سود حاصل از سرمایه‌گذاری و اصل سرمایه خود را از طریق دریافت عوارض تامین کند.

همچنین در روش سرمایه‌گذاری BLT، از سازنده درخواست می‌شود تاسیساتی را بسازد و وزارت راه‌وشهرسازی این تاسیسات را به صورت اجاره در اختیار بگیرد و سپس در قالب اجاره به شرط تملیک پس از دوره‌ای مشخص با برگرداندن اصل سرمایه و سود سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذار خارجی، این پروژه‌ها را تملک کند.

همچنین در روش اجرای پروژه به صورت اجاره، تاسیسات ساخته شده از سوی سرمایه‌گذار خارجی از طرف بهره‌برداران اجاره می‌شود و در روش اجاره به شرط تملیک نیز، این تاسیسات پس از مدتی اجاره، ضمن بازگرداندن اصل و سود سرمایه، به مالکیت بهره‌برداران درمی‌آید.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به چند نمونه از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بسته 25 میلیارد یورویی گفت: در شهرهای جدید 35 پروژه در حوزه‌های مختلف اعم از مجتمع‌های مسکونی، تجاری و مترو به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی خواهیم کرد؛ همچنین در بحث توسعه فرودگاه امام خمینی (ره)، سه پروژه بزرگ، در حوزه ساخت زیربناهای کشور 6 پروژه ریلی و 5 پروژه آزادراهی، در حوزه فرودگاه‌ها 23 پروژه در ساخت ترمینال‌های مختلف در استان‌های کشور و همچنین در حوزه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سه پروژه بزرگ را به سرمایه‌گذاران خارجی عرضه می‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه بنادر و دریانوردی 22 پروژه بزرگ، در حوزه راه آهن 15 پروژه ریلی، عمران و بهسازی شهری سه پروژه بزرگ، توسعه شهری سه پروژه و در حوزه بازسازی ساختاری شرکت‌های هواپیمایی سه پروژه بزرگ، برای معرفی به سرمایه‌گذاران خارجی طراحی شده است.

اولین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری حمل‌و‌نقل، مسکن و شهرسازی روزهای 11 و 12 مهرماه در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود.
براساس اعلام وزارت راه‌وشهرسازی، تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر کارشناس و سرمایه‌گذار خارجی و حدود ۷۰۰ میهمان داخلی برای حضور در این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند.

جذب سرمایه برای ارتقای زندگی شهری
به گزارش «دنیای اقتصاد»، وزیر راه‌وشهرسازی برنامه عمده این وزارتخانه برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه مسکن و شهرسازی را معطوف به ارتقای سطح زندگی شهری عنوان کرد.
به گفته وی هر چند در برخی موارد فرصت‌های سرمایه‌گذاری عرضه شده برای سرمایه‌گذاران داخلی هم مناسب است اما از آنجا که مقیاس بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها بسیار بزرگ است، هم از جهت تامین مالی و هم به لحاظ دانش فنی ترجیح داده شد این فرصت‌ها در بازار جهانی معرفی و عرضه شود.
آخوندی تاکید کرد: تمام کشورهای بزرگ دنیا نیز به‌رغم دارا بودن ظرفیت‌های لازم برای استفاده از سرمایه‌گذاران داخلی، معمولا فرصت‌های بزرگ سرمایه‌ای خود را به سایر کشورها هم عرضه می‌کنند تا از خروجی بهتری برخوردار شوند.

برخی از پروژه‌هایی که 11 مهرماه امسال جزئیات کامل آنها برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در همایش وزارت راه و شهرسازی، ارائه می‌شود به شرح زیر خواهد بود:

پروژه‌های «احداث راه‌آهن دورود – خرم آباد – اندیمشک، احداث راه‌آهن گرگان – بجنورد – مشهد ، احداث راه‌آهن رشت – آستارا، احداث راه‌آهن کرمانشاه – خسروی، احداث راه‌آهن چابهار - زاهدان – بیرجند، احداث راه‌آهن شیراز – بوشهر – عسلویه» جمعا به ارزش بیش از 500 میلیون یورو، پروژه‌های « احداث آزادراه اندیمشک – اهواز ، احداث آزادراه همدان – کرمانشاه – خسروی ، احداث آزادراه سیرجان – بندر عباس، احداث آزادراه شیراز – بوشهر ، احداث آزادراه قم سلفچگان – اراک » جمعا به ارزش بیش از 3 میلیارد یورو،‌ احداث 6 هتل 4 ستاره به سفارش شرکت فرودگاه‌های کشور در استان‌های تبریز، زاهدان، مشهد، شیراز، بندرعباس و کرمان جمعا به ارزش کلی بیش از 130 میلیون یورو، 15 پروژه احداث یا تکمیل خطوط راه‌آهن و خرید بیش از 30 هزار لکوموتیوباری و مسافری به ارزش کلی بیش از 4 میلیارد یورو، احداث سه برج ساختمانی اداری و تجاری در قم، تهران و مشهد به ارزش کلی بیش از یک میلیارد یورو و همچنین احداث بیش از 30 پروژه شهری و ساختمانی در شهرهای جدید به ارزش کلی بیش از 10 میلیارد یورو.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.