| کد خبر: 5860 |

طرح جامع مسکن با اولویت خانه اولی ها و زوج های جوان تدوین می شود

تین نیوز | معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه تمام برنامه‌های اقتصادی، مالی و کالبدی مسکن در قالب طرح جامع مسکن در حال پیگیری است از اولویت دادن به خانه اولی ها و زوج های جوان در این طرح خبر داد.
 
به گزارش تین نیوز از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان كه شامگاه روز شنبه در برنامه زنده "نگاه یك" در شبكه یك سیما سخن می گفت، با یادآوری اینكه همه برنامه‌های دولت در حوزه مسکن در قالب طرح جامعه مسکن دیده می شود، تصریح كرد: تمام برنامه‌های اقتصادی، مالی و کالبدی مسکن در قالب طرح جامع مسکن در حال پیگیری است که بزودی آن را تقدیم مجلس خواهیم کرد.
 
معاون مسكن و ساختمان بیان داشت: مسکن از تغییر متغیرها از جمله تورم تاثیر می‌پذیرد، خوشبختانه شاخص‌ها نشان می‌دهد که هم اکنون مسکن دارای ثبات نسبی است و امسال ثبات قابل قبولی را در بخش مسكن از جمله  بازار اجاره خواهیم داشت.
 
وی با اشاره به رصد لحظه‌ای اجاره‌بها گفت: با توجه به آمار اجاره اطمینان می‌دهیم امسال شوک قیمتی در این مسئله نخواهیم داشت.
 
مظاهریان با تاكید بر اینکه در بازار مسکن به دنبال تنوع در بازارهای مالی هستیم، گفت: اگر بتوانیم رهن ثانویه و لیزینگ مسکن را در بازار مسکن راه‌اندازی کنیم سازندگان به این بازار اقتصادی وارد شده و تنوع مالی مناسبی در این بخش به وجود می‌آید.
 
وی با اشاره به اینکه هم اکنون 35 میلیون تومان وام خرید مسکن به مردم پرداخت می‌شود، افزود: این مبلغ تنها 25 درصد قیمت خرید یک مسکن را تامین می‌کند و در تهران فقط 12 درصد قیمت یک مسکن را پوشش می‌دهد. و این رقم وام اصلا قابل قبول نیست و باید افزایش یابد.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش اعلام كرد: برنامه كوتاه مدت دولت در حوزه مسكن اجرای تعهدات دولت گذشته در خصوص مسكن مهر است و دولت یازدهم متعهد به تكمیل پروژه‌های مسکن مهر است.
 
وی ادامه داد: سالانه به 750 تا 780 هزار مسکن نیازمندیم براساس آمار در 5 تا 6 سال گذشته سالانه 650 تا 670 هزار مسکن را مردم ساخته‌اند بنابراین ما باید بخش کمتری را بسازیم تا به اهداف افق 1404 برسیم.
 
مظاهریان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینكه لازمه اجرای بازار رهن ثانویه  کاهش تورم و رسیدن به تورم یک رقمی است، ابراز داشت: افزایش سرمایه یکی از اهداف بازار رهن ثانویه است و هدف از این کار ارتباط بین سرمایه‌های بازار و کار تولید مسکن است.همچنین لیزینگ مسکن نیز همین وضعیت را دارد و با این کار سرمایه در گردش تولید مسکن افزایش خواهد یافت.
 
معاون مسكن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی كه شامگاه روز شنبه در برنامه زنده "نگاه یك" در شبكه یك سیما سخن می گفت، با ذكر مشخصات مسكن اجتماعی یادآور شد: در تعریف بین‌المللی هدف از مسکن اجتماعی تامین عدالت اقتصادی و بازتوزیع عدالت است. در این راستا کارگروهی در وزارت راه و شهرسازی شکل گرفت و وظیفه اجرای مسکن اجتماعی به بنیان مسکن انقلاب محول شد و ما نیز به عنوان حاکمیت سیاستگذاری این بخش را برعهده داریم.
 
وی با اشاره به اینکه سیاست‌های مسکن اجتماعی مشابه مسکن مهر نیست، گفت: این طرح در بخش‌های فراموش شده مانند بافت فرسوده اجرا می‌شود. مسکن اجتماعی متعلق به گروهی است که توان مسکن مهر را نیز نداشته‌اند.
 
معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه نحوه کار در مسکن اجتماعی پیچیده تر است، یادآور شد: در این طرح آورده اولیه وجود ندارد و مسکن ساخته شده باید به عنوان ذخیره در اختیار دولت باقی بماند.
 
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به برنامه وزارت راه برای بازنگری در طرح مسکن پاک گفت: این طرح بزودی در قالب طرح جامع مسکن رونمایی و به نقد مجلس و گروه‌های مختلف گذاشته خواهد شد.
 
مظاهریان با اشاره به اینکه حمایت از انبوه‌سازان از جمله سیاست‌های مسکن پاک است، بیان كرد: هدف از این برنامه تقویت انبوه‌سازان با ابزارهای بازار سرمایه است و انبوه ساز باید بتواند پس از ساخت بخشی از منافع خود را تامین کند و یکی از راه‌های نجات بازار مسکن استفاده از ظرفیت انبوه‌سازان است و باید امکان صنعتی سازی مسکن را نیز در کشور فراهم کنیم.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از اهداف وزارت راه و شهرسازی افزایش مبلغ وام، لیزینگ و رهن ثانویه است، بیان داشت: برای طبقات متوسط جامعه نیز برنامه‌هایی برای خانه‌دار شدن آنها اجرا می شود.
 
معاون امور مسکن و ساختمان با اشاره به پیگیری اخذ مجوز بانک مرکزی برای لیزینگ مسکن گفت: باید سرمایه‌ها را به سمت مسکن سوق دهیم و با اطمینان و تضمین بانک مرکزی لیزینگ مسکن را راه‌اندازی خواهیم کرد.
 
مظاهریان با بیان انیکه هم اکنون یک میلیون 600 هزار خانه خالی در کشور داریم گفت: خریداران توان خرید این خانه‌ها را ندارند بنابر این می‌توانیم با لیزینگ مسکن این توان را در بین خریداران ایجاد کنیم.
 
معاون امور مسکن و ساختمان در ابتدای سخنانش با تشریح برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن مهمترین اولویت دولت را اجرا اصل 31 قانون اساسی در تامین مسکن مناسب برای مردم اعلام و بیان كرد: براساس افق 1404 در حال ترسیم سیاست‌های کلان کشور در حوزه مسکن هستیم و در این راستا با 60 محقق درجه یک برنامه جامع مسکن در حال بازنگری است.
 
وی تاكید كرد: دولت باید حداقل دخالت را در ساخت مسكن و امور راجرایی آن داشته باشد و به عنوان سیاستگذار، ناظر و برنامه‌ریز شرایط تسهیل برای بازیگران بازار مسکن از جمله خریداران و سازندگان فراهم خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.