| کد خبر: 169556 |

مسکن مهر به «سازنده‌ها» واگذار می‌شود

واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر در شهرهای جدید با قیمت روز کارشناسی و به شکل خود مالکی به سازندگان واگذار می‌شود. تفاوت واحدهای واگذار شده از این مسیر به سازندگان با سایر واحدهای مسکن مهر کیفیت ساخت آنها است.

تین نیوز

واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر در شهرهای جدید با قیمت روز کارشناسی و به شکل خودمالکی به سازندگان واگذار می‌شود. تفاوت واحدهای واگذار شده از این مسیر به سازندگان با سایر واحدهای مسکن مهر کیفیت ساخت آنها است.

به گزارش تین‌نیوز، وزارت راه و شهرسازی بنا دارد در قالب بسته سیاستی جدید واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر در شهرهای جدید را که به دلیل نبود آب به چرخه فروش و واگذاری وارد نشده‌اند، به قیمت کارشناسی به سازندگان واگذار کند. در قالب این بسته حمایتی-سیاستی جدید واحدهای فاقد متقاضی، در مرحله نخست با ۳۰ درصد قیمت کارشناسی به سازندگان واگذار و پس از گذشت یک سال مدت تنفس، مابقی قیمت طی اقساط ۴۸ ماهه از آنها اخذ خواهد شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» طبق این بسته پیشنهادی واگذاری واحدهای مذکور خارج از چارچوب پروژه مسکن مهر خواهد بود که به‌صورت خود مالک و باکیفیت بهتر به پایان خواهد رسید. در حال حاضر بسته پیشنهادی مبنی بر واگذاری پروژه ساخت این واحدها به سازندگان به مجمع شرکت عمران شهرهای جدید ارسال و مصوب شده است تا واحدهای مذکور که عموما به دلیل نبود آب فاقد متقاضی باقی مانده‌اند با حمایت‌های شرکت عمران شهرهای جدید و بانک مسکن مجددا در روند عملیات اجرایی قرار گیرند.

در عین حال، یکی دیگر از سیاست‌های جدید وزارت راه و شهرسازی برای شهرهای جدید سطح کشور، استفاده از الگوها و مدل‌های نوین ساخت‌وساز در این شهرها است. به این معنا که ساخت واحدهای مسکونی جدید با مدل‌ها و الگوهای نوین در شهرهای جدید یکی دیگر از برنامه‌های اصلی شرکت عمران در شهرهای جدید سطح کشور است.

به‌عنوان مثال سهم هشتگرد از این برنامه ساخت ۲۷۰۰ واحد از شهریورماه سال جاری خواهد بود. همچنین آماده‌سازی بخشی از اراضی شهرهای جدید برای واگذاری جهت ساخت مساکن ارزان‌ قیمت و باکیفیت نیز قسمت دیگری از این بسته جدید سیاستی به شمار می‌رود.

۱۵۰ هزار مسکن مهر بدون خدمات

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر از وجود ۱۵۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل شده خبر داد که به دلیل عدم تامین خدمات روبنایی یا عدم برخورداری از تمام یا یکی از خدمات زیربنایی شامل آب، برق و گاز هنوز به افتتاح نرسیده‌اند. 

احمد اصغری‌مهرآبادی در این باره اعلام کرد: قرار شده دولت در سال جاری ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای تامین زیرساخت‌های مسکن مهر اختصاص دهد که در صورت تحقق این موضوع ۱۵۰ هزار واحد را تحویل می‌دهیم.

وی افزود: طبق برآورد کارگروهی که در ریاست جمهوری تشکیل شده حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های زیربنایی و روبنایی مسکن مهر نیاز است که قرار شده ۱۴۰۰ میلیارد تومان در سال جاری اختصاص پیدا کند و اگر این اقدام صورت گیرد می‌توانیم ۱۵۰ هزار واحد مسکن مهر را که هم‌اکنون از نظر ابنیه کامل هستند تحویل دهیم.

وی ادامه داد: به دولت پیشنهاد دادیم هزار میلیارد تومان اسناد خزانه برای احداث زیرساخت‌های مسکن مهر اختصاص دهد که رئیس‌جمهور به سازمان برنامه و بودجه دستور داده تا روی این موضوع کار کنند. از این رقم ۳۰۰ میلیارد تومان برای پردیس در نظر گرفته شده که امیدواریم این پول تا قبل از پایان فصل کاری تامین شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر درخصوص آخرین وضعیت ساخت واحدهای مسکونی مهر گفت: از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر حدود ۲ میلیون واحد به اتمام رسیده است. از ۲۰۰ هزار مسکن باقی مانده هم ۱۰۰ هزار واحد فاقد متقاضی است که از دولت دو مصوبه گرفتیم و دولت محدودیت واگذاری مسکن مهر را حذف کرد. برای اینکه سرمایه‌های به کار رفته هدر نرود و منابع بانکی برگردد اگر شخص حقیقی پیدا نشد واحدها را به پیمانکاران طرف قرارداد می‌فروشیم.

مهرآبادی همچنین با اشاره به مصوبه اخیر مجلس برای واگذاری ۵۰ هزار واحد مسکن مهر به افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، اظهار کرد: زمین را به قیمت منطقه‌ای به این متقاضیان واگذار می‌کنیم و پیشنهاد دادیم مدت زمان دوران مشارکت از ۸ سال به ۲ سال کاهش یابد. این موضوع در کمیسیون فرعی اقتصادی دولت تصویب شده و به کمیسیون اصلی رفته است. امیدواریم تا دو هفته آینده در کمیسیون اصلی به تصویب برسد و در واگذاری واحدهای فاقد متقاضی موثر واقع شود.

به گفته وی، بخشی از واحدهای مسکن مهر در دادگاه‌ها پرونده دارند که باید آنجا رسیدگی شود. همچنین، از نظر ساخت، تعداد واحدهای بدون معارضی که به اتمام نرسیده بسیار اندک است. ولی برای تحویل واحدهای آماده نیاز است انشعابات و زیرساخت‌ها آماده شود.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.