| کد خبر: 161782 |

عشایری:

◄ 19 میلیون بد مسکن در کشور وجود دارد

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: حدود ۱۹ میلیون نفر یعنی حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور ساکن بافت‌های فرسوده هستند.

تین نیوز

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: حدود ۱۹ میلیون نفر یعنی حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور ساکن بافت‌های فرسوده هستند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز هوشنگ عشایری در مراسم افتتاحیه نخستین همایش و نمایشگاه صنعت ساخت که  پیش از ظهر امروز در هتل المپیک تهران برگزار شد گفت: در حال حاضر سه گروه بافت‌های تاریخی،‌ ناکارآمد میانی (فرسوده) و سکونتگاه‌های غیررسمی (حاشیه) تعریف شده است که طبق مطالعات اولیه در ۵۴۳ شهر از حدود بیش از ۱۲۰۰ شهر کشور، ۲۷۰۰ محله شامل سه گروه بافت شهری می‌شوند که بالغ بر ۱۴۱ هزار هکتار از اراضی شهری را به خود اختصاص داده‌اند که حدود ۲۰ درصد مساحت شهری می‌شود.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه حدود ۱۹ میلیون نفر یعنی حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور ساکن این بافت‌ها هستند، گفت: متأسفانه این جمعیت دچار بد مسکنی هستند.

وی با اشاره به شاخص‌های تفکیک محلات بیان کرد: اولین شاخص فقر شهری است، اما نه‌فقط به‌عنوان فقر از نظر اقتصادی بلکه از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تمامی ابعاد آن انتخاب شده است.

وی یادآور شد: متأسفانه آسیب‌های اجتماعی در این محلات روز به روز چشم‌گیرتر خود را نشان می‌دهند و یکی از جدی‌ترین موضوعات، پایین بودن تاب‌آوری این نقاط شهری است و منظور از تاب‌آوری صرفاً ساختمان و کالبد نیست، از بعد اجتماعی و اقتصادی این محلات در سطح پایین قرار دارند.

عشایری افت منزلت مکانی و بحران هویتی را دغدغه دولت برای اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری عنوان کرد و گفت: زمانی تمامی بافت‌های تاریخی شهری نقاط اصلی فرهنگی و هویتی شهر بودند، با نگاهی به شهرهایی با قدمت‌هایی از چند هزار سال تا چندین سال، درمیابیم که مناطق کلیدی اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی و حتی تعیین‌کننده مفهوم شهر و مدنیت همان نقطه‌ای است که امروز به‌عنوان محله ناکارآمد شهری نام گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به شاخص موبیلیتی بیان کرد: امکان جابجایی مبتنی بر نیازهای روز جامعه شهری به دلیل ساختار کالبدی، معبری و جابجایی گذشته خود را بدون فکر و اندیشه شهری و محیطی طراحی شده و از طرفی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی مبتنی بر یک تفکر محلی و کاملاً خودجوش است.

عشایری با اشاره به بحران محیط زیستی موجود در بافت‌های ناکارآمد‌ شهری گفت: با ملاحظه سکونتگاه‌های غیر رسمی جنوب کشور متوجه می‌شویم که خطرپذیری زیستی برای ساکنان محله رقم زده است. بنابر این تمام شاخص‌ها باعث شده که قابلیت زیست پذیری و کیفیت زندگی شهری در این نقاط بسیار پایین آمده است.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری کشور خاطرنشان کرد: جریان بازآفرینی شهری مبنی بر رویکرد جامع و یکپارچه است که پاسخگوی همه چالش‌های پیشروی این محلات خواهد بود. لذا فرایند آن باید پیشگیری و حل مسئله باشد تا بتواند بهبود پایدار در حوزه کاربری، اقتصادی، اجتماعی و محیطی ایجاد کند.

عشایری با بیان اینکه «محله به‌عنوان یک سازمان اجتماعی، محور اصلی رویکرد دولت است» تأکید کرد: باید ارتقا زندگی شهروندان، ارتقا زیست پذیری شهری و افزایش حکم روایی محلی هدف اصلی قرار گیرد.

وی افزود: محله یک کالبد ساختمانی همراه با معابر نیست، بلکه یک سازمان اجتماعی است که فرهنگ خاص خود را دارد و نیازمند کالبدی است که مبتنی بر فرهنگ همان سازمان شکل بگیرد و تاب‌آوری مطلوب متناسب با حداقل میانگین شهری را دارا باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.