| کد خبر: 161143 |

معاون مسکن و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی خبرداد:

◄ رشد 16 درصدی تسهیلات مسکن در دولت دوازدهم

دو دهک بالا جامعه نیازی به حمایت دولت در خرید مسکن ندارند و در سه دهک پائین نیز متاسفانه حمایت‌ها نیز نمی‌تواند به خرید کمک کند ولی در 5 دهک میانی خوشبختانه با کمی پس‌انداز خرید خانه دور از دسترس نیست.

تین نیوز

معاون مسکن و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در نهمین اجلاس سراسری انبوه سازان، بار دیگر از وجود تعداد زیادی مسکن خالی در کشور و ادامه مشکلات در شهرها در سال‌های آتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، حامد مظاهریان با اشاره به این نکته که ادامه مشکلات در شهرها به آن معنا که در روستاها به ایده‌آل‌ها دست پیدا کرده‌ایم نیست، گفت: آن‌چه مهم است توان اقتصادی در خانوارهای شهری به منظور خرید مسکن در 10 دهک موجود است که می‌توان به آن در خرید مسکن استناد کرد.

وی با بیان این که دو دهک بالا نیازی به حمایت دولت در خرید مسکن ندارند و در سه دهک پائین نیز متاسفانه حمایت‌ها نیز نمی‌تواند به خرید کمک کند ولی در 5 دهک میانی خوشبختانه با کمی پس‌انداز خرید خانه دور از دسترس نیست، اظهار داشت: زمانی که دولت یازدهم کار خود را شروع کرد تسهیلات مسکن 11 میلیون بود که در حال حاضر به 160 میلیون افزایش یافته است که متکی به بودجه دولتی هم نیست.

مظاهریان در توضیح محورهای طرح مسکن جامع و برنامه‌های اجرائی، نیز گفت: سکونت‌گاه‌های غیر اصولی مورد تاکید دولت و وزارت راه و شهرسازی است، قطعا حضور و دخالت دولت در ساخت مسکن بنا بر تجربه سال‌های گذشته مثمرثمر نیست و پرداختن به آن نیز دارای توجیه نخواهد بود.

معاون وزیر راه به تصویر موجود و چالش‌ها در سکونت گاه‌های نابسامان شهری پرداخت و افزود: در مجموع 140 هطار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که نیمی از آن تنها در تهران متمرکز شده است که می‌توان از آن به عنوان بد مسکنی یاد کرد.

وی در خصوص بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری نیز گفت: هدف خیلی بلند پروازنه نیست و هدف گذار بر 50 درصد بافت متمرکز شده و سهم هر یک از شهرها نیز در طرح به خوبی مشخص شده و سهم بخش خصوصی نیز کاملا دیده شده و شهرداری‌ها هم در طرح سهیم هستند.

مظاهریان به ارکان برنامه ملی بازآفرینی شهری اشاره داشت و افزود: تقویت زیرساخت و بهسازی و تقویت خدمات شهری در طرح به خوبی دیده شده و محله محوری کاملا در آن دیده شده است، در این بازسازی سه مدل پیش بینی شده، محله‌سازی، محله‌سازی مرحله‌ای و محله‌سازی جایگزین از جمله آنها هستند و جمعیت به آنها منتقل می‌شوند تا محله بتواند ارتقاء کیفیت پیدا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی به تفکیک برنامه‌های بازآفرینی اشاره و خاطرنشان کرد: کار بسیار سختی است که اعتماد سازی در بافت فرسوده ایجاد کرد و طرح کلید به کلید خوشبختانه کمک خوبی به ما در این راه خواهد کرد که بنا بر تجربه موفقیت آن به اثبات رسیده است.

وی اظهار داشت: ابرازهای تحقق پذیری میانگین منابع مالی مورد نیاز سالانه یکی دیگر از مباحثی بود که به آن پرداخته شد که طبق آن دولت به بخش مالی این مقوله وارد نخواهد شد، الزاماتی که وجود دارد موظف کردن سازمان‌ها و دستگاه‌هایی است که باید زمین خود را تحت اختیار سازندگان به منظور ساخت مسکن قرار دهند این قانون متاسفانه از 10 سال پیش به اجرا گذاشته نشده و دولت امروز به مکاتباتی در این بخش پرداخته و در این راه مصمم است.

وی تاکید کرد: اتفاق بدی که در دولت قبل برای انبوه‌سازان افتاد، تبدیل شدن انبوه‌سازان به پیمانکاران بود که جدا از سرمایه‌گذاری بود و الزامی را برای سازنده به همراه نداشت.

به گفته وی در بخش مسکن نمی‌توان خیلی امیدی به ورود سرمایه‌گذار خارجی داشت، ممکن است سال به سال تخصیص ارقام متفاوت باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تمام همت دولت در اختیار قرار دادن مسکن کاربردی است  و نیازی که به مسکن در کشور وجود دارد نیاز به مسکنی با ابعادی نزدیک به 70 متراست و ساخت‌های لوکس در این طرح خیلی مثمر ثمر نیستند.

مظاهریان افزود: در دی ماه امسال نسبت به سال گذشته رشد 15 درصدی را شاهد هستیم و بازار آرام نیز بیانگر رشد قیمت 10 درصدی بوده است و خوشحالیم که بازار مسکن در حال حرکت آرام است و این اتفاق در سایه حمایت دولت و مجلس قطعا با رشد بیشتری نیز همراه خواهد شد.

وی با اعلام این‌که با وجود اجرای طرح مسکن مهر سهم دولت از سرمایه‌های صورت گرفته در حوزه مسکن کمتر از 3 درصد بوده است، افزود: در حال حاضر حدود 24 میلیون خانوار و 27 میلیون واحد مسکونی در کشور داریم که این مسئله حکایت از روند مطلوب ساخت و ساز مسکن دارد.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که 2.6 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور داریم، گفت: در عین حال حدود 2 میلیون واحد نیز خانه‌های دوم هستند که کمتر از شش ماه در سال از آنها استفاده می‌شود.

مظاهریان با تاکید بر این‌که مقایسه تعداد خانوار و تعداد واحدها نشان می‌دهد واحدهای مسکونی مطابق الگوی مصرف تولید نشده و برای سفته‌بازی بوده است، تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تا سال 1405 تعداد خانوارهای کشور با افزایش 5 میلیونی به 29 میلیون خانوار و جمعیت شهرنشینی به 79 درصد افزایش می‌یابد، از این رو مسکن مشکل آینده شهرها خواهد بود.

وی با بیان این‌که تا 9 سال آینده (1405) باید 9 میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود از تمرکز دولت بر بافت‌های فرسوده برای این کار خبر داد و گفت:‌ پیش بینی می‌شود میزان افزایش قیمت مسکن در سال آینده حداکثر 2 درصد بیشتر از نرخ تورم باشد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.