| کد خبر: 159565 |

وزیر راه و شهرسازی در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی عنوان کرد:

◄ درس‌های پلاسکو برای شهرسازی/ معضل مهاجرت به شهرها، ایجاد خشونت کرده است

وزیر راه و شهرسازی در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی، فروریختن ساختمان پلاسکو را نمادی از لزوم توجه به ساختمان سازی مدرن در کشور دانست.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی، فروریختن ساختمان پلاسکو را نمادی از لزوم توجه به ساختمان‌سازی مدرن در کشور دانست.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، عباس آخوندی با اشاره به این‌که زندگی مدرن در ایران با مشکل مواجه شده است، اظهار کرد: بر اساس یافته‌ها نیازمند سیاست‌گذاری جدید داریم که به مفهوم این است که چیزی را از دست می‌دهیم تا چیزی را به بیاوریم.

وی تصریح کرد: فروریختن ساختمان 50 ساله پلاسکو نشان داد که این نماد بیشتر از 50 سال نتوانست دوام بیاورد و فرو ریخت، این یک نشانه است که ما در کشور با یک بحران جدی ساخت‌وساز مواجه هستیم که تنها مختص به ایران نیست در کشورهای همسایه چون عراق، افغانستان، سوریه دیده شده که ساختمان‌سازی مدرن به خشونت و جنگ منتهی شده است.

آخوندی با تاکید تقدیر از طرح‌های سازمان حمل‌ونقل و ترافیک در ارائه راهکار برای به‌سازی ترافیک، یادآور شد: در حوزه شهری بحران قابلیت زندگی و جابه‌جایی را داریم، هزاران میلیارد تومان برای ایجاد شهرها و پروژه‌های آن هزینه شده اما شهر قابلیت زندگی را به دلیل آلودگی‌های آب‌وهوا و ترافیک ندارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که «حرکت از حومه به شهر یا بالعکس به معضل بدل شده است، گفت: یکی از دلایل عمده و تاثیرگذار بر خلق و خوی مردم و خشونت و عصبانیت مردم به همین دلیل است.

آخوندی با با اشاره به این‌که بنا بر تجربه ساخت  آزادراه و بزرگراه‌ها مشکل ترافیک را حل نکرده است، افزود: اکثر رسانه‌ها این موضوع را به سخره گرفتند، یکی از جاهایی که خیلی این موضوع را به سخره گرفت صدا‌وسیما بود.

وی با تاکید بر این‌که مهم که توسعه شهر مبتنی بر استفاده از خودرو شخصی مشکلی از مردم را حل نکرده است، تصریح کرد: هر وقت بحث جابه‌جایی تهران به حومه شده،‌ همیشه گفته شد باید نیم‌نگاهی به ریل داشته باشید.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، در هیچ یک از سطوح حمل‌ونقل و ترافیک و شهرسازی تا کنون موفق عمل نشده و امروز در بازدید اتوبان همت به سمت کرج دیده شد زحمات 4ساله در این پروژه، به دلیل تامین نشدن بودجه  برای ساخت دو خط ریلی جدید بین تهران و کرج بی نتیجه مانده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، ابراز داشت: روزانه 92 هزار خودرو از کرج به سمت تهران در حرکت و ورود به این ابرشهر هستند بسیار تلاش شد تا ترافیک این مسیر مرتفع شود، در این مدت مقامات بیش از 10 بار از این آزادراه بازدید کرده‌اند اما تاکنون مقدور نشده تا یک بار سازمان برنامه و بودجه درباره قطار تهران-کرج صحبت کنیم.

آخوندی با تاکید بر این‌که نمایندگان شهرها در خصوص توسعه حمل‌ونقل ریلی پیگیری نمی‌کنند، یاداور شد: رسیدن به فهم عمومی در ایران که یک اتفاق روی دهد،‌ راه طولانی را باید طی کند، امید که نمایندگان به بودجه جاری، آموزش و پرورش، یارانه‌ها، بازنشسته‌ها حساسیت نشان می‌دهند، موضوع توسعه حمل‌ونقل ریلی حومه در سطح این مسائل دیده شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که منابع کشور نامحدود نیست،‌ تصریح کرد:‌ به گفته رئیس شورای شهر تهران از تراکم ایستگاه‌های مترو برای توسعه آن استفاده می‌کنیم، آیا برای این کار باید شهر فروشی را ادامه داد، یا باید آنرا متوقف کرد.

آخوندی با تاکید بر تغییر نگرش در امور حمل‌ونقل وشهرسازی نیز، گفت: تغییر نگرش نیازمند به نظریه، اندیشه و برنامه‌ای دارد که هم سازگاری درونی داشته باشد و هم این‌که منتج به نتیجه مطلوب شود.

وی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در وارونه جلوه دادن مسائل و خدمات شهرسازی، اظهار کرد:‌ در بسیاری از جاهایی که شبکه ریل ابتدا اجرا شده، کانون فقر شکل نگرفته است که نمونه آن ژاپن است اما، در ایران پیرامون تهران کانون‌های فقر به شدت گسترش پیدا کرده است.

وزیر  راه وشهرسازی در پایان سخنان خود در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی، خاطرنشان کرد:  خدمات آموزش،‌پرورش، بهداشت، شغل برای فقرا منزلت به همراه می‌آورد و طرح‌های دولت و مجلس برای مبارزه با فقر توزیع پول و سبد کالاست، اما هیچگاه احدی به این موضوع اشاره نداشته که یکی از راه‌های حل معضل فقر توسعه حمل‌ونقل عمومی و عدالت محور  خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.