| کد خبر: 158885 |

مشاور مالی وزیر راه‌وشهرسازی عنوان کرد:

◄ رد فرضیه «جهش قیمت مسکن» در کوتاه‌مدت

در دوره کنونی سیاست‌های وزارت راه‌وشهرسازی نسبت به دوره گذشته متفاوت است. مهم‌ترین تفاوت میان این دو دوره در سیاست‌های تسهیلاتی است.

تین نیوز

حسین عبده تبریزی، مشاور مالی وزیر راه‌وشهرسازی، در حاشیه پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری و چهارمین نمایشگاه تخصصی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران به تشریح وضعیت کنونی بازار مسکن و روند آن در ماه‌های آتی پرداخت. او همچنین در جریان این همایش سیاست‌های بهینه عرضه زمین را معرفی کرد.

به گزارش تین‌نیوز عبده تبریزی در پاسخ به سوالی در مورد تفاوت سیاست‌های کنونی وزارت راه و شهرسازی با گذشته برای کنترل بازار مسکن گفت: در دوره کنونی سیاست‌های وزارت راه‌وشهرسازی نسبت به دوره گذشته متفاوت است. مهم‌ترین تفاوت میان این دو دوره در سیاست‌های تسهیلاتی است. در دولت قبل رویکرد اقتصادی حاکم شد که نگاه به ارائه تسهیلات به سمت عرضه داشت. آنها اعتقاد داشتند باید با هدف مقابله افزایش قیمت‌ها در بخش مسکن تسهیلات را به سمت عرضه یا سازندگان هدایت کرد. اما نتیجه پرداخت تسهیلات به سازنده این شد که پول‌ها به سمت ساخت واحدهای تجاری،اداری و لوکس برود. در دولت کنونی وزارت راه‌وشهرسازی سیاست تسهیلاتی را کاملاً تغییر داد.

او در گفت‌وگو با هفته‌نامه حمل‌ونقل افزود:درواقع به‌جای پرداخت تسهیلات به سازندگان، هدایت تسهیلات را به سمت مصرف‌کنندگان سوق داد. وزارت راه‌وشهرسازی از همان ابتدا به دنبال توسعه بازار رهن (mortgage market) بود تا شرایط به‌گونه‌ای باشد که مردم قادر به خرید خانه باشند.   ازاین‌رو در دوره کنونی تعریف رونق در بخش مسکن به معنای افزایش سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های سوداگرانه نیست و سیاست‌گذار به دنبال رونق‌گیری بخش مصرفی بازار مسکن است. از سوی دیگر پتانسیلی هم در بازار برای آنکه مسکن در کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت به ابزار سرمایه‌گذاری تبدیل شود، وجود ندارد.

عبده تبریزی با رد جهش قیمت‌ها در بازار مسکن  گفت:  جهش مسکن وقتی رخ می‌دهد که اتفاقات دیگری مثل بروز یک تورم لجام‌گسیخته بیفتد. در این صورت بازار مسکن به وسیله‌ای برای پس‌انداز تبدیل می‌شود اما درعین‌حال با توجه به اینکه در سال‌های گذشته عرضه مازاد به‌ویژه در خصوص واحدهای گران‌قیمت و لوکس در بازار اتفاق افتاده بعید است چنین اتفاقی برای بازار مسکن رخ دهد. البته این نکته لازم به ذکر است که نیاز است سیاست‌گذاری در حوزه عرضه زمین و نگرش به توسعه شهرها تغییر کند.

مشروح این گفت‌وگو را اینجا ببینید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.