| کد خبر: 157078 |

◄ انتقاد تند رئیس سازمان نظام مهندسی از برخورد چکشی با بخش خصوصی

برای اصلاح مملکت نیازمند دیدگاهی هستیم که بتواند بایدها و نبایدها را اجرا کند و نگران حرف و حدیث‌ها نباشد.

تین نیوز

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: دوره‌ای که دولت بتواند سد بسازد تمام شده است و الان باید کار را به بخش خصوصی سپرد و وقت آن است که دستورالعمل مشخص و شفافی برای حمایت از این بخش داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز فرج‌الله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در سومین همایش ملی ساختمان پایدار مصرف بهینه انرژی که امروز در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد به گلایه از وضعیت فعلی کشور پرداخت و با بیان اینکه سخنرانی امروز خود را در قالب نماینده مجلس و نه رئیس سازمان نظام مهندسی انجام می‌دهم، گفت:40  سال است که بحث اقتصاد سبز در جهان مطرح است و ایران از آن عقب مانده است و جای این سؤال مطرح است که آیا قوانین کشور ما خالی از قوانین زیست‌محیطی است و چرا با این حجم از قوانین مرتبط، آمار و ارقام آن‌قدر تأسف بار است که اگر قرار باشد صحیح آن را اعلام کنیم باید بگویم 60 برابر دنیا به مصرف درست منابع بی‌توجهیم.

وی ادامه داد: مشکل بعدی این است که در هر زمینه‌ای از سوم شخصی حرف می‌زنیم و کار روی زمین مانده را به گردن سوم شخصی می‌اندازیم. انگار هیچ‌کدام از ما در هیچ زمانی مسئول نبودیم و همیشه یکی از ما بهترانی بوده است که باعث مشکلات شده است.

رجبی ادامه داد: چرا هنوز مصرف سوخت و انرژی زیاد است؟ چرا ساختمان‌سازی ما مشکل دارد و بی‌کیفیت است؟ چرا مصرف بهینه انرژی هنوز که هنوز است در حد رؤیا است؟

رجبی ادامه داد: در برخی از کلان‌شهرهای ما و نه شهرهای دور افتاده درآمدها ناشی از ساخت‌وسازهای خلافی است که از کمیسیون ماده 100 تأمین می‌شود. مگر من در کمیسیون عمران یا فلان مسئول در وزارت کشور یا وزارت راه از این تخلفات بی خبر است؟ مسوول یک شهرستان می‌گوید که 80 درصد ساختمان‌های فلان شهر بدون پروانه است سؤال اینجاست که چرا این اتفاقات می افتد و برخوردی صورت نمی‌گیرد و اعمال مدیریت ما در نگه‌داری منابع کجاست و چرا نظارت نداریم؟

رجبی با طرح این سؤال که مگر قرار نبود درصدی از یارانه‌ها به صنعت تعلق بگیرد؟ گفت: سرانجام این قانون چه شد و چرا اجرایی نشد؟ سؤال این است که مگر این مهم قانون نبوده پس چرا اجرا نشده است؟

عضو کمیسیون عمران مجلس  ادامه داد: ما برای اصلاح مملکت نیازمند دیدگاهی هستیم که بتواند بایدها و نبایدها را اجرا کند و نگران حرف و حدیث‌ها نباشد.

رجبی ادامه داد: مشکل بعدی این است که اساساً بخش خصوصی و نیروی غیردولتی را قبول نداریم و هرگاه یک تشکیلات غیردولتی و خصوصی و نهاد و سمن خواست رشد کند مثل ماشین چمن‌زنی و به صورت چکشی با آن رفتار شده است.

وی با بیان اینکه از ظرفیت بخش خصوصی استفاده نمی‌کنیم، گفت: نقش بخش غیردولتی را در تعاملات قبول نداریم و نمی‌خواهیم که داشته باشیم.

رجبی با بیان اینکه مگر می‌شود به فکر اقتصاد سبز بود و از سرمایه‌گذار بخش خصوصی حمایت نکرد؟ گفت:  دوره‌ای که دولت بتواند سد بسازد تمام شده است و الان باید کار را به بخش خصوصی سپرد و وقت آن است که دستورالعمل مشخص و شفافی برای حمایت از این بخش داشته باشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.