| کد خبر: 153305 |

معاون وزیر راه:

چین در ایران شهرک می‌سازد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح مسکن مهر جذب سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید را متوقف کرد، از شهرک‌سازی چینی‌ها در ایران خبر داد.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح مسکن مهر جذب سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید را متوقف کرد، از شهرک‌سازی چینی‌ها در ایران خبر داد.

به گزارش تسنیم،‌ حبیب‌الله طاهرخانی در نشست‌خبری با اشاره به اینکه در شهرهای جدید کشور 800 هزار نفر ساکن هستند، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم در شهرهای جدید این است که بتوانیم در توسعه از پتانسیل‌های بخش خصوصی استفاده کنیم،‌ با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای این کار یک ضرورت است.

وی با اعلام اینکه شرکت عمران شهرهای جدید آمادگی همکاری با بخش خصوصی را دارد و در این رابطه تنوع‌بخشی مُدل‌های سرمایه‌گذاری یکی از برنامه‌های راهبردی برای جذب سرمایه‌هاست،‌ تصریح کرد: روش سنتی در شهرهای جدید یعنی فروش شهر برای اداره آن فرآیند تشکیل شهر را کُند کرده است.

وی با بیان اینکه رویکرد آمایشی حرکت به سمت پهنه خوب،‌ فرصت اشتغال بسیار بالا و اسکان پایدار است، افزود:‌ تاکید بر توسعه سواحل مُکران از اولویت‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی است.

تمرکززدایی از کلانشهرها

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران با اشاره به اینکه در کلانشهرهای سیاست تراکم‌زدایی برای ارتققای کیفیت زندگی را انجام می‌دهیم،‌ گفت: جذب تمرکزهای بزرگ مقیاس کلانشهرها به شهرهای جدید به عنوان یکی از برنامه‌های اساسی ما در دستور کار قرار دارد.

طاهرخانی از احداث نمایشگاه دائمی فناوری‌ها و مصالح ساختمانی در شهر پرند به عنوان مثالی در این زمینه یاد کرد و با اشاره به این‌که مکان‌یابی ایجاد شهرهای جدید در حال انجام بوده و یک سری مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی در این زمینه را داریم، گفت:‌ ایجاد شهرهای جدید بدون مالی مشخص انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه درگیری در طرح مسکن مهر جذب سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید را تقریبا متوقف کرد، حجم قراردادهای امضا شده از سال 92 تا امروز را بالغ بر 1800 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:‌ برای جذب سرمایه بخش خصوصی تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان در شهرهای جدید ابلاغ شده و در هر کدام از شهرها حداقل یک صندوق راه‌اندازی می‌شود.

وی از مذاکره با چینی‌ها برای شهرک‌سازی در شهرهای جدید خبر داد و افزود:‌ در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی یک سری موانع وجود دارد؛‌ سرمایه‌گذاران خارجی می‌گویند بازگشت سرمایه با یورو باشد که با توجه به نوسانات نرخ ارز پذیریش این ریسک بسیار سخت است. در این راستا با سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی و بانک مرکزی مذاکرات متعددی را برای رفع مانع ورود سرمایه‌های خارجی برگزار کرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سه شهر جدید اطراف تهران ظرفیت جذب 300 هزار نفر جمعیت را دارند، از راه‌اندازی سایت فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید خبر داد و افزود:‌ در ایجاد شهرهای جدید الگوی مناسب جمعیت‌پذیری نداشته‌ایم که باعث توسعه حاشیه نشینی شده،‌ برای رفع این معضل در ایجاد شهرهای جدید مانند سیراف در پارس جنوبی و تیس در چابهار از مدل مناسب جمعیت پذیری ایجاد می‌شود.

طاهرخانی با بیان اینکه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان توانسته‌اند شهرهای بزرگی را در سواحل ایجاد کنند، اظهار داشت:‌ با توجه به اینکه با مشکل فشار منابع آبی در کشور مواجه هستیم با سیاست توسعه سواحل را که جزو تاکیدات رهبر معظم انقلاب است را با سرعت اجرایی کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.