| کد خبر: 147543 |

لزوم تعامل دولت و انبوه‌سازان برای بهسازی بافت فرسوده

ارائه تسهیلات بانکی هزار میلیارد تومانی از سوی بانک مرکزی، یکی از جدیدترین راهکارهای دولت برای بازسازی و ارتقای بافت‌های فرسوده شهری است که با توجه به شرایط آن، به نظر راهکار چندان موفقی نمی‌رسد.

تین نیوز

ارائه تسهیلات بانکی هزار میلیارد تومانی از سوی بانک مرکزی، یکی از جدیدترین راهکارهای دولت برای بازسازی و ارتقای بافت‌های فرسوده شهری است که با توجه به شرایط آن، به نظر راهکار چندان موفقی نمی‌رسد.

برای اعطای این تسهیلات آیین‌نامه‌ای تدوین‌شده که شرایط دشوار این وام را دشوارتر از شرایط دریافت وام خرید مسکن کرده است و به‌ویژه باعث کاهش انگیزه انبوه‌سازان برای مشارکت در ساماندهی بافت‌های فرسوده می‌شود.

این در حالی است که یکی از مشکلات دولت گذشته در بهسازی بافت فرسوده این بود که انبوه‌سازان به کار گرفته نشدند. بنابراین به نظر می‌رسد برای موفقیت بیشتر دولت در ساماندهی بافت‌های فرسوده، باید تعامل بیشتری با انبوه‌سازان برقرار و در مجموع به بخش خصوصی در این بخش بیشتر بها داده شود. اگر ساماندهی بافت فرسوده بدون برنامه و ارتقای زیرساخت‌ها انجام شود، پس از چند سال دوباره بافت فرسوده جدید و متراکم‌تری خواهیم داشت.

به‌عنوان نمونه اگر مالک یک خانه در بافت فرسوده بخواهد تراکم گرفته و یک خانه یک طبقه را با همان زیرساخت‌ها تبدیل به یک آپارتمان چند طبقه کند، نه‌تنها مشکل بافت فرسوده حل نمی‌شود، بلکه به بافت فرسوده در سال‌های آینده افزوده می‌شود، زیرا هر ساختمان جدید، نیازمند طراحی‌های جدید از نظر تاسیسات شهری، معابر و گذرگاه، فضاهای عمومی و... است. در ساماندهی بافت‌های فرسوده بسیار مهم است که اقدامات غیرتخصصی و غیرحرفه‌ای انجام نشود زیرا موجب فرسودگی و تخریب بیشتر خواهد شد. بکارگیری انبوه‌سازان در ساماندهی بافت فرسوده از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری خواهد کرد.

درواقع انبوه‌سازان چنین جزییاتی را بیشتر مورد توجه قرار داده و طراحی ساختمان‌ها را در هماهنگی با اصول فنی و شهرسازی مطابقت می‌دهند. علاوه بر این دولت می‌تواند از سرمایه انبوه‌سازان نیز بهره گیرد. به همین دلیل استفاده از انبوه‌سازان در ساماندهی بافت‌های فرسوده، اقدامی به سود دولت است. با توجه به تاثیرگذار بودن حضور انبوه‌سازان در افزایش کیفیت سکونت در بافت فرسوده و افزایش سرعت بهسازی این بخش‌ها، امیدواریم وعده دولت دوازدهم مبنی بر تعامل بیشتر با انبوه‌سازان در بکارگیری انبوه‌سازان در این زمینه، محقق شود.

ایرج رهبر - عضو پیشین هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.