| کد خبر: 143622 |

افتتاح 20 هزار واحد مسکن مهر شهرهای جدید در هفته دولت

معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح 20 هزار واحد مسکن مهر شهرهای جدید طی هفته دولت خبر داد و گفت: با توجه به آمار موجود، از نظر ما مسکن مهر در شهرهایی که بالای 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و پروژه‌ها به دلیل برخی معارضات قانونی و عدم اقبال مردم در تکمیل آورده‌ها به تأخیر افتاده را تکمیل شده تلقی می‌کنیم.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح 20 هزار واحد مسکن مهر شهرهای جدید طی هفته دولت خبر داد و گفت: با توجه به آمار موجود، از نظر ما مسکن مهر در شهرهایی که بالای 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و پروژه‌ها به دلیل برخی معارضات قانونی و عدم اقبال مردم در تکمیل آورده‌ها به تأخیر افتاده را تکمیل شده تلقی می‌کنیم.

 محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد: خوشبختانه شرکت عمران شهرهای جدید طی هفته دولت در 19 شهر جدید زیر مجموعه خود در سراسر کشور شاهد تحویل حدود 20 هزار واحد مسکن مهر و خدمات روبنایی و زیربنایی خواهد بود که از این طریق برای حدودا 70 تا 80 هزار نفر در کشور سرپناه ایجاد خواهد شد.

نریمان در ادامه با تأکید بر اینکه با افتتاح های هفته دولت پرونده مسکن مهر در اغلب شهرهای جدید بسته خواهد شد گفت: با توجه به آمار موجود، از نظر ما مسکن مهر در شهرهایی که بالای 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و پروژه‌ها به دلیل برخی معارضات قانونی و عدم اقبال مردم در تکمیل آورده‌ها به تأخیر افتاده را تکمیل شده تلقی می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه ضمن اشاره به برگزاری جشن اختتامیه مسکن مهر شهر جدید اندیشه در سال 95 بیان کرد: در حال حاضر باقیمانده تعداد واحدهای این شهر دارای پیشرفت فیزیکی 100 درصد بوده و طبق برنامه‌ریزی دقیقی طی ماه‌های آینده تکمیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه پرونده مسکن مهر شهر جدید بهارستان پس از واگذاری آخرین واحدها در هفته دولت سال جاری بسته خواهد شد گفت: با وجود آنکه مسکن مهر شهر جدید پردیس با 35 درصد پیشرفت فیزیکی طی عملکرد 2 دولت نهم و دهم به دولت یازدهم تحویل داده شد، امروز شاهد پیشرفتی نزدیک به 84 درصد تنها پس از 4 سال در این دوره هستیم، شهری که با وجود شرایط جغرافیایی سخت و خشنی که داشت در حال حاضر دارای خدمات روبنایی و زیربنایی بسیاری بوده و عملکرد شاخص و قابل قبول دولت یازدهم را در طرح مسکن مهر به روشنی نشان می‌دهد.

وی همچنین با بیان این نکته که هم اکنون تلاش داریم تا بیش از 40 هزار واحد موجود در مرحله نازک کاری پردیس را با تمامی خدمات رو بنایی و زیر بنایی که از حقوق شهری مسلم شهروندان و متقاضیان آن به شمار می رود را با رویکرد محله محوری هرچه سریعتر به مالکانشان تحویل دهیم گفت: سعی می کنیم تا اکثریت قاطع واحدهای باقیمانده در تمامی شهرهای جدید به جز واحدهای دارای معارض مردمی و قضایی را طی سال جاری تعیین تکلیف و متقاضیان واگذار کنیم.

وجود 17 هزار متقاضی غیر مؤثر در شهر جدید پرند

نریمان درباره شرایط مسکن مهر شهر جدید پرند نیز بیان کرد: این شهر جدید با پیشرفت فیزیکی حدود 91 درصد هم اکنون نزدیک به 7 هزار واحد فاقد متقاضی دارد که تلاش داریم تا از طرق مختلف اعم از طرح مسکن اجتماعی برای آن ها جلب مشتری کرده و این دسته از واحدها را نیز تعیین تکلیف کنیم.

این مقام مسئول با اعلام این خبر که طی هفته دولت سال جاری شاهد افتتاح و واگذاری بیش از 7 هزار واحد مسکن مهر خواهیم بود گفت: قطعا تا پایان سال 96 کلید تمامی واحدهای دارای متقاضی مؤثر این شهر جدید به مالکان آن‌ها تحویل داده خواهد شد و همچنین واحدهایی که دارای متقاضی غیر مؤثر نیز بوده به تعویق افتاده و واحدهای آن‌ها جایگزین واحد خوش حساب‌ها می‌شود.

به گفته این مقام مسئول افرادی که پس از مدت طولانی آورده های خود را پرداخت نکنند، وجوهشان بازگردانده شده و واحدها به افراد دیگری واگذار می شود هرچند که ما سعی داریم به این افراد نیز کمک کرده و اعتماد آن‌ها را جلب کنیم.

نریمان همچنین در ادامه از وجود حدود 17 هزار متقاضی غیر مؤثر در شهر جدید پرند خبر داد و گفت: خوشبختانه هم اکنون پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر در شهر جدید سهند نیز به 100 درصد رسیده و و تعداد زیادی واحد در شهرهای صدرا، عالیشهر، علوی، گلبهار، مجلسی و مهاجران تحویل داده شده است.

شهر جدید هشتگرد از طریق قطار حومه‌ای به تهران وصل می‌‌شود

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص شهر جدید هشتگرد نیز گفت: تلاش ما این است که برای تسهیل تردد ساکنان شهر جدید هشتگرد خط مترو برای برای وصل شدن این شهر به تهران به‌زودی افتتاح شود، بنابراین اگر تخصیص منابع دولتی ایجاد شود می‌توانیم این خط مترو را تا 6 ماه آینده به بهره‌برداری برسانیم.

نریمان ادامه داد: در شهر جدید هشتگرد نیز حدود 8 هزار واحد مسکونی فاقد متقاضی در پروژه مسکن مهر داریم، بنابراین مطمئنیم با به بهره‌برداری رسیدن مترو افرادی که قصد انصراف داشتند، از این اقدام خود صرفه نظر کرده‌اند.

وی با انتقاد از ساخت بیش از حد انتظار و متقاضی در شهر جدید هشتگرد در دولت قبل اشاره کرد و گفت: متأسفانه پیش‌بینی بالایی در خصوص ساخت مسکن مهر و اقبال جمعیتی بالایی در این شهر به وجود آمد. به همین منظور در این شهر نیز واحدهای فاقد متقاضی زیادی به وجود آمده است.

نریمان در ادامه با تأکید براینکه در حال حاضر حدود 120 میلیارد تومان دیگر تا بهره برداری موقت مترو هشتگرد نیاز است افزود: ما در این پروژه از منابع داخلی شرکت از طریق تهاتر، اوراق خزانه اسلامی و اعتبارات مستقیم دولت در حال اجرای این طرح هستیم.

به گفته این مقام مسئول تلاش می‌کنیم شهر جدید هشتگرد را از طریق قطار حومه‌ای به تهران، شهر جدید بهارستان را به اصفهان، ‌فولادشهر را به اصفهان و شهر گلبهار و چناران را به شهر مشهد و شهر صدرا را به شیراز وصل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از شروع عملیات اجرایی 327 پروژه خدمات رو بنایی و زیر بنایی در این دوره در شهرهای جدید خبر داد و گفت: طی دولت یازدهم 37 مسجد، 58 واحد آموزشی، 3 واحد انتظامی و 14 واحد بهداشتی - درمانی تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

دولت یازدهم بیش از 900 هزار واحد به متقاضیان تحویل داد

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تأکید براینکه دولت یازدهم بر خلاف دو دولت گذشته بیش از 900 هزار واحد را طی 4 سال به متقاضیان تحویل داد گفت: هم اکنون تعداد 100 هزار واحد دارای متقاضی مؤثر باقیمانده که در تلاش برای تکمیل آن ها نیز هستیم.

وی با اشاره به اخذ تصمیمات اشتباه برای اجرای پروژه مسکن مهر در دولت نهم و دهم اظهار داشت: پیش از این بنده در مجلس حضور داشتم و همواره یکی از خواسته‌های مسئولان این بود که با ایجاد شهر جدید و انتقال جمعیت به یک نقطه دیگر در مجلس موافقت شود اما مسئولان و نمایندگان همواره درباره این سیاست محتاطانه عمل می‌کردند اما در دولت نهم و دهم یک شبه صد هزار واحد مسکن مهر در شهر پردیس از شهرهای حومه تهران تصویب شد که همین پروژه جمعیت این شهر حومه‌ای را به 500 هزار نفر رساند یعنی یک شبه یک کلان شهر دیگر در مجاورت تهران ایجاد شد.

نریمان ادامه داد: همچنین 95 هزار واحد مسکن مهر در شهر پردیس تصویب شد یعنی یک کلان شهر 500 هزار نفری دیگر هم در مجاورت تهران شکل گرفت. این در حالی است که در تمام دنیا ایجاد شهرهای جدید با جمعیت‌های کمتر از 100 هزار نفر است.

وی با اشاره به بحث کیفیت پروژه‌های مسکن مهر اظهار داشت: بار مالی ناشی از طرح‌های زیربنایی و روبنایی باعث شد که اجرای این پروژه در دولت‌های گذشته به صورت دقیق انجام نشود اما در این دولت تا زمانی که خدمات زیر بنایی و رو بنایی و امکانات یک واحد به صورت کامل ساخته نشد آن واحد را به متقاضی تحویل ندادیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هر چند که سیاست‌های دولت گذشته در برنامه ریزی جانمایی و اجرای مسکن مهر اشتباه بود اما تعهدات دولت پیشین را به جان پذیرفتیم و انجام دادیم.

نریمان با بیان اینکه یکی از خدمات زیربنایی برای ساکنان مسکن مهر و شهرهای جدیدی برخورداری از مترو است، گفت: خوشبختانه متروی مسکن مهر هشتگرد تا شش ماه دیگر به افتتاح می‌شود همچنین متروی شهر پرند تا شهر آفتاب پیشرفت فیزیکی داشته و ادامه پروژه در دست اجرا است. در حال انجام طرح‌های مطالعاتی برای اتصال پردیس به تهران از طریق مترو هستیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: در اصفهان هم شهر جدید بهارستان با مترو به اصفهان متصل می‌شود و متروی فولادشهر به اصفهان هم در دست اجرا است.

وی ادامه داد: برای اجرای پروژه متروی گلبهار در مشهد مناقصه‌ای بین المللی برگزار کردیم و پیمانکار چینی و ایرانی برای این پروژه انتخاب شدند. با اتصال ریلی شهر جدید گلبهار - مشهد جلوی حاشیه نشینی هم در این منطقه گرفته می‌شود.

اجرای سیاست‌های شهرسازی ریل پایه در شهرهای جدید

وی تاکید کرد: سیاست‌های شهرسازی ریل پایه در شهرهای جدید در حال اجرا است و تمام این شهرها بر اساس حمل و نقل ریلی طراحی شده‌اند در تلاش هستیم شهر صدرا را هم با قطار حومه‌ای به شیراز متصل کنیم.

نریمان ادامه داد: اجرای پروژه قطار حومه‌ای در شیرین شهر در خوزستان، بینالود در خراسان رضوی و اندیشه در تهران در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در این باره تأکید کرد: تلاش داریم تا نسل نوی شهرهای جدید را با رویکردی غیردولتی ساخته و با توجه به سودزا بودن این پروژه‌ها، عملیات اجرایی شهرهای مذکور را از همان ابتدا با کمک بخش خصوصی احداث کنیم.

نریمان از همکاری با متخصصان سه کشور آلمان، ایتالیا و کره جنوبی برای ایجاد شهرهای جدید خبر داد و گفت: به دنبال شهرسازی محله محور هستیم و شهر را تنها مسکن‌سازی نمی‌دانیم. در این راستا با دانشگاه‌ها و شرکت‌های معتبر کره جنوبی، آلمان و ایتالیا وارد همکاری شده‌ایم.

وی افزود: کره جنوبی‌ها برای سرمایه‌گذاری در شهر جدید خوارزمی و ایتالیایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در شهر جدید تیس و همچنین آلمان نیز در کمک به عملیات فنی، محله‌سازی، ساختمان‌سازی، مسائل زیست محیطی و استفاده بهینه از مصرف انرژی اعلام آمادگی کرده‌اند.

این مقام مسئول هماهنگی‌هایی را با هبیتات در ساخت مسکن و استفاده از آخرین روش‌های تولید مسکن در جهان پیش برده و تلاش در اجرای آن به خصوص در نسل نوی شهرهای دید در سواحل مکران و منطقه چابهار نیز داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امکان اجرای پروژه‌های زیربنایی و روبنایی با منابع دولتی وجود ندارد، گفت:‌ هزینه اجرای طرح‌ها تا حدی بالا است که به عنوان مثال برای تنها رفع بخشی از مشکلات پردیس درخواست 1000 میلیارد تومان وام از بانک مسکن کردیم. برخی کارشناسان رقم هزینه‌های برآورد شده برای اتمام پروژه‌ها را 7 هزار میلیارد تومان اعلام کرده‌اند که از نظر من این رقم نیز رو به فزونی است.

نریمان درباره اتهامات وارد شده به برخی مدیران سابق شهرهای جدید اعلام کرد: مدیرانی که در بازداشت بودند و هم‌اکنون آزاد هستند در دولت قبل بودند و سپس در دولت جدید نیز مشغول به کار شدند.

وی افزود: به آن‌ها اتهاماتی زده شد و آن‌ها نیز جواب دادند و در حال حاضر نیز آزاد هستند.

نریمان تأکید کرد: هیچ مدیری که بازداشت شده باشد در زمان ما بر سر کار نیامده است. به‌هرحال بنده هیچ حمایتی از افرادی که در بازداشت به‌‌سر می‌بردند و هم‌اکنون آزاد هستند نمی‌کنم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: اگر اتهام آن‌ها ثابت شود، باید به اشد مجازات برسند.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.