| کد خبر: 89722 |

مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها:

◄ بزرگترین مشکل ما بی‌توجهی به تخصص‌گرایی است

تین‌نیوز| مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها در برنامه میهمان هفته گفت: بزرگترین مشکل ما در حال حاضر بی‌توجهی به تخصص گرایی، چارت سازمانی و دخالت‌های غیر کارشناسانه در روابط عمومی است.

یداله آقائی‌صائم مدیر روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران سومین مهمان نشست پورتال شرکت فرودگاه‌ا با عنوان «مهمان هفته» بود.

روابط‌عمومی شرکت در واقع در سال 81 متولد شد، در حالی‌که چیزی به نام روابط‌عمومی در آن وجودخارجی نداشت و فقط یک اتاق در شرکت فرودگاه‌ها وجود داشت که روزنامه پخش می‌کرد. در این شرایط کار در روابط‌عمومی بسیار سخت بود چراکه باید به بدنه شرکت تفهیم می‌شد که لازمه ارتقاء در امور وجود یک روابط‌عمومی قوی به عنوان یار و همراه دلسوز شرکت است. در واقع می‌توان گفت؛ هیچ پیشینه‌‌یی از روابط‌عمومی در شرکت وجود نداشت و حدود دو سال طول کشید تا مجموعه پذیرفت که یک روابط‌عمومی نیرومند لازمه است.

در واقع شما تشکیلات روابط‌عمومی را از صفر راه‌اندازی کردید؟
آقائی: بله. همان‌طور که عرض کردم، روابط‌عمومی در ابتدا روزنامه پخش می‌کرد و بعد از آن که مقداری پیش رفتیم بحث پست سازمانی مطرح شد و موفق شدیم جایگاهی را برای روابط عمومی در ستاد و فرودگاه‌ها مشخص کنیم. از سال 85 یا 86 بود که روابط‌عمومی در شرکت رسما شکل گرفت و موضوع مورد قبول و تصویب قرار گرفت.

در این مرحله چه موضوعاتی را در اولویت قرار دادید؟
آقائی: اولویت‌بندی کار ما بر اساس نیازهای روز شرکت تنظیم شد. ما پس از مدتی که از بحث اطلاع‌رسانی عبور کردیم، صاحب مجله شدیم و بحث ارتباطات ما گسترش پیدا کرد. با صدا و سیما ارتباط برقرار کردیم، پورتال خبری راه‌اندازی شد، تورهای رسانه‌ای برگزار کردیم و در نتیجه آرام آرام به بلوغ لازم ارتباطی و رسانه‌ای رسیدیم و عملا توانستیم به مجموعه تفهیم کنیم که روابط‌عمومی چقدر می‌تواند مشکل‌گشا و یاور شرکت باشد.

یعنی توانستید دیدگاه شرکت را نسبت به روابط‌عمومی تغییر دهید؟
آقائی: بله. الحمدالله به جایی رسیدیم که مدیریت و بدنه شرکت وجود ما را احساس کردند و ضرورت وجودی ما را لمس با ما همراهی کردند. ما قرار بوده که در کنار عالی‌ترین مقامات شرکت، روابط‌عمومی تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز باشیم و در تصمیمات نقش داشته باشیم. الان می‌توانم بگویم ما به این جایگاه رسیده‌ایم و آنچه ترسیم شده بود اجرا کرده و به خوبی پیش رفتیم. شخص مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها شخصی تحول‌خواه، خلاق و اهل ریسک است و این برای ما یک فرصت عالی است تا بتوانیم به سمت تعالی بیشتر پیش برویم. ما در حال حاضر در حوزه‌های مختلف سمعی و بصری، پژوهشی، پورتال، ارتباط با رسانه و بخش‌های دیگر تحولات خوبی ایجاد کرده‌ایم که این خود یک پیروزی به حساب می‌آید.

آیا از روند اوضاع راضی هستید؟
آقائی: نه خیلی راضی نیستم اما اگر کمک کنند که فرایند را جلو ببریم من توانایی و ظرفیت روابط‌عمومی را خیلی فراتر از آنچه که الان است می‌بینم. ارتباطات ما قوی است و سیستم مدیریتی شرکت به روابط‌عمومی اعتماد کرده و ما انشاا... بتوانیم یک قدم جلو برویم و بر اساس بیانات مدیرعامل که روابط‌عمومی را جلوتر از بدنه شرکت توصیف کردند، بتوانیم آینده را پیش‌بینی کنیم و هیات مدیره و مدیریت را در مسیر آینده کمک کنیم. در واقع بتوانیم خطرات، تهدیدات و فرصت‌ها را به خوبی پیش‌بینی و گوشزد کنیم. اگر بخواهیم موفق شویم باید تهدیدات را هم به فرصت تبدیل کنیم و از فرصت‌ها استفاده لازم را ببریم و چالش‌های پیش رو را به خوبی شناسایی و با آن مقابله کنیم.

به نظر شما آیا موانعی برای رشد روابط‌عمومی وجود دارد؟
آقائی: ما می‌توانیم خیلی از اینها جلوتر باشیم، اما احساس می‌کنم هنوز شرکت با رشد سریع ما همراه نیست و اگر ما با سرعت 100 جلو می‌رویم، شرکت با سرعت 50 حرکت می‌کند و همین موضوع باعث شده انرژی ما کاسته شود. اگر شرکت با ما و برنامه‌های ما همراهی بیشتری کند، می‌توانیم دستاوردهای بهتری داشته باشیم. روابط‌عمومی پیشرو، تصمیم‌ساز و با انگیزه و اثرگذار نه تنها در شرکت بلکه در فرودگاه‌ها و صنعت هوانوردی دور از دسترس نیست.

یا این حال تعریف شما از روابط عمومی چیست؟
آقائی: من بیشتر روابط‌عمومی را در حوزه ارتباطی می‌بینم، یعنی اگر بتوانیم بسترسازی کنیم که شرکت برنامه‌هایش را در بستر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور به اجرا بگذارد ما موفق شده‌ایم. اگر در درون شرکت بتوانیم این ارتباطات را گسترش دهیم که خانواده فرودگاه‌های کشور همه را از خود بدانند ما موفق شده‌ایم. اگر هم خود را در یک خانواده ببینیم با کمترین مشکل روبرو خواهیم شد.

با این اوصاف اگر روزی روابط‌عمومی در شرکت نباشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟
آقائی: نبود روابط‌عمومی در شرکت برای من غیر قابل تصور است. الان در شرکت باور وجود دارد که با بودن روابط‌عمومی هیچ مشکلی روی نخواهد داد و با وجود این بخش آرامش در همه جا حاکم خواهد بود.

فکر نمی‌کنید برخی روابط‌عمومی‌ها در برخی فرودگاه‌ها همچنان وضعیت سال 82 را دارند. آیا ممکن است برای آنها اتفاقات تازه‌ای بیفتد؟
آقائی: ما هم در ابتدای کار از اوضاع گله‌مند بودیم اما شروع به مطالعه کردیم و روزی به این نتیجه رسیدیم که ما از برخی امور غافل بوده‌ایم. لذا زوایه دیدمان را عوض کردیم و به‌جای گله‌گذاری کار کردیم و در نهایت توانستیم خودمان را ثابت کنیم. الان هم این توصیه را به دوستانمان در فرودگاه‌ها داریم که تلاش کنند مشکلات را با کار کردن حل کنند.

شما موفق به تغییر دیگاه مدیران شرکت نسبت به روابط عمومی شدید. آیا فکر نمی‌کنید وقت آن رسیده که روابط‌عمومی ستاد برای اجرای برنامه‌های خود از جایگاه بالاتری از جمله تبدیل به اداره‌کل بهره‌مند شود؟
آقائی: درست است. ما چارت تشکیلاتی در حد اداره‌کل را ارائه کرده‌ایم و در تعدادی از فرودگاه‌ها هم روابط‌عمومی در حد و اندازه رییس اداره مطرح شده است. هم‌اکنون دنبال این بحث هستیم اما همیشه با مشکلاتی روبرو بوده‌ایم اما امیدواریم قانون خاص فضای بیشتری را برای عملی شدن این طرح‌ها به ما بدهد. من حتی در زمینه بودجه هم پیشنهاد کرده‌ام که بودجه‌ای با عنوان بودجه فرهنگی را در اختیار روابط‌عمومی فرودگاه‌ها قرار دهند. حتی پیشنهاد داده‌ایم روابط‌عمومی‌های فرودگاه‌ها در شوراهای فرهنگی حضور داشته باشند.

به خاطر دارم زمانی تعداد خبرهای منتشر شده شما در پورتال ماهانه حدود 30 خبر بود. در شرایط کنونی فعالیت شما زبانزد شده است. چه اتفاقاتی در زمینه تولید خبر افتاده است؟
آقائی: با توجه به تغییراتی که در حوزه نیروی انسانی روابط‌عمومی و بخش پورتال روی داده ما الان با افراد متخصص در روابط عمومی کار می‌کنیم که جزو بهترین‌های شرکت هستند و نگاه خوب و دلسوزانه‌ای به امور دارند. در بخش پورتال نیروهای ما متخصص هستند و به لحاظ حرفه‌ای جزو افراد سرآمد هستند و با عشق و علاقه کار انجام می‌دهند و همین موضوع باعث افزایش کمی و کیفی تولیدات و خروجی ما شده است. ما در بحث پورتال، اخبار ویژه و داغ و بخش مقالات و گزارشات خبری، گزیده جراید و گزارش‌های تصویری و نشست‌های خبری داریم که قبل از این وجود نداشته است. باید عرض کنم که ما در سال 94 موفق به تولید بیش از 3000 خبر در پورتال شرکت شده‌ایم که معدل روزانه آن حدود 8 خبر است. تولید این تعداد خبر با امکانات اولیه صورت گرفته است. روز که ما وارد روابط‌عمومی شدیم، دلخوشی ما فقط برقراری ارتباط با رسانه‌ها بود اما الان مجموعه کارهای ما در روابط‌عمومی جزو بهترین‌هاست و برخی اساتید روابط‌عمومی ما را یکی از برترین‌ها می‌دانند. الان بسیاری از روابط‌عمومی‌ها افتخار می‌کنند که با روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها ارتباط برقرار کنند.

آیا تلاش شما برای افزایش تولیدات خبری و غیره باعث ارتقاء جایگاه شما در رنکینگ جهانی هم شده است؟
آقائی: ما پیش از این، تصور ورود به رنکینگ جهانی وب سایت‌ها را هم نمی‌کردیم اما الان اتفاقات خوبی افتاده که ما را جزو بهترین‌های وزارت راه و شهرسازی قرار داده است. بر اساس تازه‌ترین آمار سایت جهانی الکسا رتبه جهانی پورتال شرکت فرودگاه‌ها 46955  و رتبه داخلی آن 1149 است که در مقایسه با سایت‌های هم صنف، به مراتب جلوتر است و این جایگاه ما اصلا قابل مقایسه با دیگر سایت‌های وزارت راه نیست. البته این موفقیت حاصل تلاش همکاران ما در پورتال و دیگر بخش‌های روابط‌عمومی است. ما در کنار فعالیت پورتال، در بخش سمعی و بصری، آموزش و پژوهش و فعالیت‌های عمومی کارهای انجام داده‌ایم که موفقیت‌آمیز بوده است. تولید صدها ساعت فیلم مستند و آموزشی، هزاران قطعه عکس، ده‌ها ساعات کلاس‌های آموزشی، برگزاری ده‌ها کنفرانس مطبوعاتی، تورهای رسانه‌ای و صدها ارتباط رسانه‌ای از جمله مواردی است که نیازمند بحث جداگانه است.

وضعیت شما در جشنواره‌های وزارت راه و شهرسازی چطور است؟
آقائی: جشنواره‌های وزارت راه چندین سال است که برگزار می‌شود. روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها براساس آمار موجود در میان 17 سازمان و شرکت تابعه در چند بخش حایز مقام‌های مختلف شده است. البته فاصله ما با دیگر روابط‌عمومی بسیار معنادار است و همچنان جاری و ساری است.

نقش روابط عمومی در تصویب قانون خاص شرکت فرودگاه‌ها در مجلس چه بود؟
آقائی: یکی از موضوعاتی که روابط‌عمومی توانست در آن نقش خوبی ایفا کند، همین تصویب قانون خاص بود. قبلا بگویم که برای به انجام رساندن این موضوع تیمی از طرف مدیرعامل تشکیل شد که در آن افرادی حرفه‌ای از خارج از شرکت حضور داشتند اما ما در روابط‌عمومی با استفاده از همین افراد خودمان کار و وظیفه‌مان را به انجام رساندیم. در این رابطه، ارتباطات زیادی با نمایندگان مجلس برقرار کردیم و ضمن توجیه آنان، نظراتشان را در قالب مصاحبه، خبر و گزارش خبری و مستندات تلویزیونی دریافت و منتشر کردیم که بسیار تاثیرگذار بود. با این حال باید بگویم؛ تصویب قانون خاص انقلابی در شرکت بود که معتقدم هیچ‌وقت دیگر اتفاق نخواهد افتاد و ما تنها شرکت و سازمانی بودیم که توانستیم مصوبه قانونی از مجلس دریافت کنیم.

بعد از این همه سال فعالیت در روابط عمومی، اگر به عقب برگردید کاری بوده که می‌خواستید انجام دهید اما نشده و موفق نشدید؟
آقائی: سابقه مدیریتی من به 25 سال قبل در دانشگاه صنعتی شریف باز می‌گردد. من بعد از اینکه به شرکت آمدم برای قوام دادن به کارها آنقدر غرق در موضوع شدم که ای کاش‌ها را ندیدم. در اینجا مایلم این نکته را بگویم که اگر من این کار را به لحاظ مادی رها می‌کردم، وضعیتم بهتر می‌شد اما به لحاظ عشق به کارم این محل را ترک نکردم و الان که می‌بینم برخی چیزها عوض شده، خوشحال می‌شوم.

شما فردی نوگرا و البته انعطاف‌پذیر به نظر می‌رسید. چه چیزی باعث این  شده است؟
آقائی: زمانی ما را با احترام از جلسات بیرون می‌کردند تا بتوانند حرف‌های خصوصی بزنند اما الان در مدیریت جدید هیچ محدودیتی برای حضور روابط عمومی در جلسات نیست. من سوال شما را اینطور پاسخ می‌دهم که لازم نیست ما هر تغییری را در لحظه پاسخ بدهیم چون ممکن است عوارض منفی داشته باشد. می‌توانیم بسیاری از تهدیدات را با شور و مشورت به فرصت تبدیل کنیم و اثرات خوب آن را ببینیم. الان مدیریت به ما اعتماد کرده و این اعتماد بر اثر تحمل و بردباری حاصل شده است. مقاومت در برابر تغییرات نتیجهای ندارد لذا ما تغییرات را پیش‌بینی می‌کنیم و ضمن اینکه مقاومت نداریم، چند راهکار هم آماده و به موقع پیشنهاد می‌کنیم.

به نظر شما بزرگترین مشکل روابط‌عمومی‌ها در شرایط کنونی چیست؟
آقائی: بزرگترین مشکل ما در حال حاضر بی‌توجهی به تخصص گرایی، چارت سازمانی و دخالت‌های غیر کارشناسانه در روابط عمومی است. دخالت‌های غیر کارشناسی به‌وفور دیده می‌شود که البته درصدد حل آن هستیم و شاهدیم که نسبت به گذشته کمتر شده است.

اینکه می‌گویند روابط‌ عمومی مرغ عزا و عروسی است یعنی چه؟
آقائی: همین چیزی که الان گفتم. هر کسی به خود اجازه می‌دهد که کارشناس روابط‌عمومی شود و هر کجا که کم می‌آورد یقه روابط‌عمومی را می‌گیرد. برخی‌ها همه تقصیرها را به گردن روابط‌عمومی می‌اندازند، این یعنی مرغ عزا و عروسی.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • خوشنودی 0 0

    مشکل عدم تخصص گرایی، نه تنها در بخش مورد نظر، که متاسفانه در اکثر بخش هاو زیر مجموعه های وزارت راه، بشدت خودنمایی می کند اینکه اکنون بیاد این مشکل ریشه ای افتاده اییم اگر چه مصداق مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو یادم از کشته ی خویش آمد، هنگام درو است، ولی هنوز هم دیر نشده و می توان در جذب نیرو ۶ای آینده، تخصص را ملاک اصلی قرار داد عمر بسیاری درین میان اما به هدر رفت