| کد خبر: 70584 |

نقش تخصصی روابط عمومی در توسعه صنایع

تین نیوز | واژه صنایع کوچک در کشور ما واژه‌ای غریب و ناآشنا نیست اما پرداختن به این صنایع با توجه به اهمیت‌شان در اقتصاد اجتماعی کشور ضروری است.

صنایع کوچک در ۳ بخش(غیر از تسهیلات بانکی و نقدینگی) دچار ضعف هستند: ۱- روابط عمومی ۲- منابع انسانی ۳- بازاریابی و فروش. درگیر بودن ذهن صنعتگران این حوزه به موضوع تولید و حل مسائل و رفع موانع در این راه، سبب غفلت از ۳ حوزه بالا شده است. به گفته بیشتر آنها خلأ ۳ بخش یاد شده به مرور زمان بیش از پیش در کند کردن روند صنعت و تولید آنها تاثیرگذار شده است. نکته قابل تامل این است که این ضعف و کمبود به هیچ وجه به خود صنعتگر و تخصص وی بر نمی‌گردد بلکه نشان از فقدان اراده‌ای عظیم در طراحی سیستم حمایت همه‌جانبه از آنها دارد.

امروزه اهمیت روابط عمومی در مدیریت و گسترش ارتباطات درون‌سازمانی و برون‌سازمانی، هدفمند کردن اخبار و اطلاعات یک سازمان یا بنگاه، برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های تبلیغاتی به منظور تقویت نشان(برند) محصول یا خدمات و معرفی هرچه بهتر تولیدات برای جامعه مخاطب و بر آگاهان این رشته آشکار است.

نقش موثر روابط عمومی را در ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نمی‌توان نادیده گرفت. هرچند مرحوم پروفسور نطقی پدرانه این رشته را در ایران نهادینه کرد و بر ارزش ذاتی آن همواره تاکید می‌کرد و ما امروز مدیون زحمات و تلاش‌های بی‌وقفه وی هستیم اما واقعیت حاکم بر سرنوشت این رشته در کشور ما هنوز تغییر چندانی نکرده است. واقعیت چیست؟ «ناشناخته بودن ارزش‌های روابط عمومی در مسیر تعالی سازمان‌ها» و «شخصی‌سازی کاربرد و تعریف روابط عمومی در سازمان‌ها و نهادهای مختلف. »
 
در حال حاضر در کشور ما شرکت‌های تبلیغاتی بسیار زیادی با مجوز یا بدون آن در حال فعالیت هستند که یکی از خدمات خود را در کنار سایر خدمات و بخش‌ها، خدمات روابط عمومی معرفی می‌کنند. این شرکت‌ها و کانون‌های بزرگ و کوچک به طور کلی روابط عمومی شرکت‌ها و سازمان‌ها را گنجینه‌ای از بودجه اختصاص یافته بی‌انتها به تبلیغات می‌پندارند و بر همین اساس به ارائه خدمات می‌پردازند. در حوزه ارائه مشاوره و خدمات روابط عمومی نیز به جرأت می‌توان گفت هیچ‌یک از شرکت‌ها و سازمان‌های مدعی در این عرصه توان ارائه صد درصدی خدمات را نداشته و با هزینه‌های گزاف آخر ماجرا به تبلیغات محیطی، تصویری، مطبوعاتی یا اینترنتی و... ختم می‌شود.

این در حالی است که هم‌اکنون در دنیا آژانس‌های روابط عمومی مانند: ۱ـ آژانس استارت کام(استرالیا): فعالیت در زمینه ارتباطات، خصوصی‌سازی، مسائل و مشکلات در مدیریت، روابط دولتی، مالی و سرمایه‌گذاری ۲- آژانس کانسپتس(هنگ‌کنگ): متخصص در ارائه خدمات روابط عمومی به شرکت‌های صنعتی و نیز ارائه سرویس به افرادی که مایلند در این عرصه محصولات و صنایع خود را عرضه کرده و به فروش برسانند. ۳- آژانس پارادایم (مالزی): عمده کار خود را بر صنایع و فناوری متمرکز کرده است. ۴- آژانس بولدن(سنگاپور): ارائه مشاوره در امور روابط عمومی در کشورهای امریکا، ایرلند، استرالیا و سنگاپور ۵- آژانس بل یوتینگر (انگلیس): پیشرو در حوزه ارتباطات در بریتانیا با تجربه‌ای فراوان در عرصه صنایع نه‌تنها خدمات کشوری، که خدمات گسترده‌ای را چه به صورت مشاوره‌ای و چه به صورت امور اجرایی در سطح بین‌المللی ارائه می‌دهند. نکته مهم استفاده صنایع کوچک در این کشورها از خدمات این آژانس‌هاست.
 
صنایع کوچک که از ابتدای این یادداشت محور اصلی صحبت ما هستند با این‌همه موانع و حمایت‌های کم و بیش در راه تولید و چرخش چرخ صنعت خود، با وجود هزینه‌های سرسام‌آور در تبلیغات و اطلاع‌رسانی، بدیهی است که حتی به آن فکر هم نخواهند کرد.

اما چاره چیست؟ همانطور که وجود سازمانی به نام «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» با هدف حمایت و پررنگ کردن آن از صنایع کوچک با توجیه اقتصادی احساس شد و پس از تصویب قانونی آن به شکل رسمی آغاز به فعالیت کرد صنایع کوچک در بخش‌های دیگر مانند: مشاوره و ارائه خدمات در حوزه‌های روابط عمومی، منابع انسانی، حقوقی، بازرگانی، بازاریابی و فروش نیاز به یک آژانس قوی و حمایت‌گر در این حوزه دارند.

وجود آژانس تخصصی روابط عمومی صنایع کوچک علاوه بر دلگرمی صنعتگران این عرصه می‌تواند در رشد کیفی و کمی اقتصاد ملی نقش بسزایی داشته باشد. ضمن آنکه این سازمان باید هم از ناحیه دولت و هم از ناحیه صنعتگران و نیز مطبوعات، خبرگزاری‌ها و صدا سیما حمایت شود تا در ارائه خدمات خود با موفقیت عمل کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.