| کد خبر: 60868 |

ضرورت بهبود فضای کسب و کار در همکاری‌های مشترک

تین نیوز | اگر به دنبال همکاری مشترک با شرکای خارجی هستیم، سهولت در انتقال دانش فنی به کشور به طور قطع نخستین دستاورد این همکاری خواهد بود. در مقابل فرهنگ تولید صنعتی به واحدهای تولیدی دیکته می‌شود که این امر می‌تواند بهره‌وری تولید از طریق روش جدید و برابر با اصول شرکت‌های پیشتاز خارجی را ارتقا دهد.
 
از سوی دیگر چنانچه فضا برای رقابت فراهم شود اما کالایی برای عرضه در بازارهای جهانی وجود نداشته باشد، مزیتی برای کشور به همراه نخواهد داشت.

بنابراین نگاه باید به سمت بازارهای صادراتی باشد که این امر از طریق مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی امکانپذیرتر خواهد بود. بی‌شک برای به‌دست آوردن بازارهای صادراتی باید نگاه این باشد که آیا توان مذاکره با سرمایه‌گذار خارجی وجود دارد که حاضر باشد در فضای کسب و کاری که در ایران حاکم است، اقدام به سرمایه‌گذاری کند یا خیر؟ که تحقق چنین امری مستلزم عمل کردن دولت به وظایف خود و گام برداشتن به سمت بهبود فضای کسب و کار در کشور است.

همچنین شاخص‌های مرتبط با آن باید رعایت شود تا کشور در رتبه‌بندی که هر سال توسط بانک جهانی انجام می‌دهد و شاخص‌های کسب و کار کشورها را مورد بررسی قرار می‌دهد، بتواند رتبه قابل قبولی به‌دست آورد.

در واقع ایران باید اینگونه خود را معرفی کند که کشوری است که از مزیت بالاتری نسبت به سایر کشورها برخوردار است و از مناسبات در این کشور خبری نیست.

سرمایه‌گذاری که قصد سرمایه‌گذاری دارد، ابتدا شاخص‌های کسب و کار را در نظر می‌گیرد؛ به طور مثال ارزیابی می‌کند برای سرمایه‌گذاری به چه میزان زمان نیاز دارد یا شاخص‌های مربوط به حقوق سهامداران به چه اندازه است. همچنین مباحث مالیاتی و بانکی برای سرمایه‌گذاری به چه شکل است یا زمانی که قرار است سرمایه از کشور خارج شود، این اقدام سریع و راحت انجام می‌شود یا خیر؟
 
در چنین حالتی دولت به‌منظور ترغیب سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به کشور باید زیرساخت‌ها و بسترهای لازم را فراهم کند. مرحله بعد «سرمایه‌گذار» است که تصمیم می‌گیرد در این شرایط نرمال اداری در پروژه‌ای با توجیه اقتصادی مشارکت کند یا خیر.

به طور مثال اگر سرمایه‌گذاری بخواهد در منطقه خاورمیانه در حوزه نفت و گاز یا صنایع پایین‌دستی سرمایه‌گذاری کند، این امر را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که آیا کشور نسبت به جمهوری آذربایجان در شاخص‌های کسب و کار از مزیت برخوردار است یا خیر؟ در مجموع به نکته مهمی که می‌توان اشاره داشت، این است که دولت باید به سمت ایجاد «پنجره واحد تجاری» حرکت کند تا هزینه مراجعه یک فعال اقتصادی را به حداقل ممکن برساند.

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.