| کد خبر: 168813 |

◄ مجلس با جرات مساله خروج واگن های فرسوده را بررسی کند

خروج واگن های فرسوده بدون مطالعه می تواند ضربه شدیدی به شرکت ها وارد کند.

تین نیوز

خروج واگن های فرسوده بدون مطالعه می تواند ضربه شدیدی به شرکت ها وارد کند. بنابراین باید حمل ونقل ریلی در معنای کلی اقتصادی شود که این اقتصادی شدن به هزینه هایی که برای جابه جایی بار و مسافر برای مشتریان صرف می شود، برمی گردد. اگر این هزینه ها در بخش جاده ای کمتر باشند طبیعی است که همه به سمت استفاده از جاده ها بروند و در یک بخش بی رقابت (بخش ریلی)، رغبت سرمایه گذاری نیز کاهش می یابد.

به گزارش تین نیوز، مزایای رقابتی موجود در حمل ونقل ریلی منجر شده تا کشورهایی نظیر ایران که این صنعت در آن ها- به ویژه در حوزه مسافری- به رشد قابل قبولی دست نیافته است نیز ناگزیر به فکر توسعه آن بیفتند.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی دراین باره به خبرنگار ما گفت: این نوع حمل ونقل در کشور ما مظلوم واقع شده و توسعه آن با شرایط اقتصادی موجود، امری زمان بر خواهد بود.

سیدهادی بهادری اضافه کرد: در حقیقت صنعت حمل ونقل ریلی ما نسبت به سایر شقوق حمل ونقل و در مقایسه با سایر کشورهای دنیا عقب است و سرمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام نشده است.

بهادری درباره توان نوسازی ناوگان ریلی توسط شرکت هایی نظیر رجا در این شرایط افزود: طبیعی است که در این اوضاع، جذابیت سرمایه گذاری در این صنعت برای شرکت ها نیز وجود نداشته باشد و شرکت هایی مثل رجا هم توانایی نوسازی ناوگان خود را نداشته باشند.

بهادری ادامه داد: مساله مهم این است که ما طبق نیاز کشور و برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی چاره ای به جز رفتن به سمت توسعه حمل ونقل ریلی نداریم و لاجرم باید بخشی از بار جاده ها را به سمت ریل سوق دهیم اما این کار با این وضعیت سرمایه گذاری ها قابل اجرا نیست.

بهادری توان حداکثری کشور در سال گذشته را از رده خارج کردن واگن ها و لکوموتیوهای بالای 55 سال عنوان کرد و افزود: بنابراین در این صنعت نوپا چاره کار این است که در این زمینه کارهای زیرساختی انجام شود. بهادری توضیح داد: در این زمینه مجلس و دولت باید جرات انجام کارهای زیرساختی را داشته باشند؛ با جسارت روی بار جاده ای تعرفه ببندند و به بخش ریلی نیز یارانه دهند تا صاحبان بار و مسافران به سمت استفاده از حمل ونقل ریلی جذب شوند.

بهادری تصریح کرد: خروج واگن های فرسوده بدون مطالعه می تواند ضربه شدیدی به شرکت ها وارد کند. بنابراین باید حمل ونقل ریلی در معنای کلی اقتصادی شود که این اقتصادی شدن به هزینه هایی که برای جابه جایی بار و مسافر برای مشتریان صرف می شود، برمی گردد. اگر این هزینه ها در بخش جاده ای کمتر باشند طبیعی است که همه به سمت استفاده از جاده ها بروند و در یک بخش بی رقابت (بخش ریلی)، رغبت سرمایه گذاری نیز کاهش می یابد.

بهادری تاکید کرد: پس در شرایط موجود نباید با سخت گیری، مساله کمبود واگن مسافری در کشور را به بحران تبدیل کنیم و کشور را فلج کنیم.

بهادری افزود: لازم است که برای حل مشکل، به واگن سازهای داخلی کمک بدهیم تا سریعاً ظرفیت های تولید واگن را به وجود آورند و به شرکت هایی مثل رجا نیز کمک کنیم که ناوگان موردنیاز خود را تجهیز کنند.

بهادری درباره طلب دولت از رجا نیز گفت: رجا به دولت بدهکار است و دولت هم تعهداتی به رجا دارد که ما در مجلس می خواستیم آن را تهاتر کنیم اما خصوصی شدن رجا امکان این کار به لحاظ قانونی را ایجاد نکرد. بهادری تصریح کرد: بنابراین اگر طلب های رجا از دولت نیز پرداخت شود شاید این شرکت بتواند ناوگانش را تجهیز کند.

بهادری ادامه داد: بهتر است دو شرکت در این زمینه با یکدیگر تعامل کنند. چون با این شرایط بد اقتصادی رجا، زیان خروج 400 واگن مسافری بیش از سود آن است.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس خروج واگن به دلیل عمر بالای آن را نیز امر متغیری عنوان کرد و افزود: فرسوده بودن واگن ها ارتباطی با طول عمر آن ها ندارد. چراکه برخی از واگن های سن بالا بسیار بهتر از انواع جدید خود هستند. پس راه آهن باید واگن ها را به صورت موردی بررسی کنند و سپس نظر بدهند.

بهادری تاکید کرد: ضمن اینکه بنده معتقدم همه چیز با تعامل حل می شود و در شرایط موجود اقتصادی کشور و با لغو برجام نیز بهتر است که مسائل مهم داخلی را با تعامل حل کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.